Zmiany w sieci szkół i granicach obwodów publicznych szkół podstawowych w Pile

3 godzin temu

Miasto Piła przygotowuje się do nadchodzących zmian demograficznych, które w najbliższych latach znacząco wpłyną na funkcjonowanie szkół podstawowych. Aby zapewnić stabilne i bezpieczne warunki pracy wszystkich placówek oraz uniknąć konieczności likwidacji którejkolwiek szkoły, planowane są modyfikacje w sieci szkół i granicach ich obwodów.

Miasto podkreśla, iż z roku na rok liczba dzieci będzie stopniowo spadać, dlatego konieczne są działania wyprzedzające, aby równomiernie i efektywnie wykorzystać istniejącą infrastrukturę szkolną.

– o ile porównamy dzisiejszy stan, czyli rok 2025, kiedy do listopada mieliśmy 238 urodzeń, to tyle pierwszaków przyjdzie do szkoły za siedem lat. W zasadzie można by ich zmieścić w dziesięciu klasach i to pokazuje skalę wyzwania. Dzisiaj nie dzieje się nic i można by na tym poprzestać, ale w poczuciu odpowiedzialności za obszar oświaty – za to, jak ta sytuacja przełoży się chociażby na kadrę – musimy podejmować wyprzedzające działania. Stąd nasze decyzje – podkreśla Beata Dudzińska, prezydent Piły.

Projekt nowej rejonizacji w dużej mierze nawiązuje do sprawdzonego, historycznego podziału sprzed reformy gimnazjalnej, kiedy każda pilska szkoła funkcjonowała w jednym budynku.

– Chcę bardzo stanowczo podkreślić, iż wszystkie szkoły będą funkcjonować – żadna nie zostanie zlikwidowana. Przechodzimy na centralne zarządzanie kadrowe, aby monitorować potrzeby i elastycznie przesuwać nauczycieli między placówkami, tak by wszyscy mieli szansę utrzymać zatrudnienie. Ekonomia rzeczą wtórną poradzimy sobie – dodaje prezydent Dudzińska.

Zmianie ulegną obwody szkolne, a w przypadku trzech placówek – SP 2, SP 5 oraz SP 6 – ich obszary zostaną zmniejszone. W planach jest również stopniowe wygaszanie budynku Szkoły Podstawowej nr 5 przy ulicy Kujawskiej. Docelowo szkoła ma działać wyłącznie przy alei Niepodległości, a wygaszanie filii będzie następowało wraz z opuszczaniem szkoły przez kolejne roczniki . Potem ten budynek prawdopodobnie otrzyma nowe funkcje.

– Ta liczba urodzeń, choć wygląda dramatycznie, jest obarczona pewną gwiazdką. To są dzieci urodzone i zameldowane w Pile, ale część rodzin się nie melduje, a część migruje z okolicznych miejscowości. Szacujemy, iż w szkołach mamy około 120 dzieci więcej, niż pokazują statystyki meldunkowe – zaznacza prezydent Dudzińska.

Jeśli chodzi o oddziały przedszkolne, w tej chwili funkcjonują one w dwóch szkołach: SP 2 i SP 5. W nadchodzącym roku szkolnym mają pozostać bez zmian. Dalsze decyzje będą zależeć od tegorocznego naboru do przedszkoli, który pokaże realną liczbę dzieci i pozwoli ocenić, czy konieczne będzie wprowadzenie kolejnych zmian.

– W przedszkolach nie ma rejonizacji ani przypisania dziecka do konkretnej placówki. Rodzice mają pełną swobodę wyboru, dlatego nie możemy przewidzieć, ile dzieci trafi do danego przedszkola. To nabór pokaże realną sytuację i dopiero wtedy możliwe będzie podejmowanie decyzji. Być może okaże się, iż nabór pozwoli utrzymać obecny stan – wyjaśnia dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu, Sebastian Dzikowski.

Miasto prowadzi szerokie konsultacje z dyrektorami i nauczycielami. Formalny proces zmian obejmuje: rozmowy z dyrektorami i kadrą pedagogiczną, potem przygotowanie dokumentacji i uzyskanie opinii Wielkopolskiego Kuratora Oświaty a następnie podjęcie ostatecznej decyzji przez Radę Miasta Piły – najpóźniej w lutym.

Zmiany mają wejść w życie od września i obejmą wyłącznie nowych uczniów. Dzieci już uczęszczające do szkół pozostaną w swoich placówkach.

Celem miasta jest uniknięcie sytuacji, w której w przyszłości konieczne byłoby zamykanie szkół. Planowane działania mają charakter ochronny – to swoisty „parasol bezpieczeństwa” dla wszystkich pilskich placówek. Miasto podkreśla, iż reorganizacja prowadzona jest z troską o uczniów, rodziców i pracowników oświaty. Rekrutacje nowych nauczycieli zostaną wstrzymane, aby pierwszeństwo w utrzymaniu pracy mieli obecni pracownicy. Sytuacja kadrowa będzie stale monitorowana, a zmiany wdrażane w sposób spokojny i uporządkowany. Cały proces reorganizacji zakończy się w roku szkolnym 2028/2029.

Sebastian Daukszewicz

Idź do oryginalnego materiału