Znamy oferty na przebudowę wiaduktu na Wojska Polskiego. W czasie prac powstanie tymczasowe torowisko

1 tydzień temu

W trakcie prac pojazdy szynowe będą się poruszać tymczasowym torowiskiem, które powstanie na jezdni.

Podkreślmy, iż na Wojska Polskiego nad al. Jana Pawła II mamy trzy wiadukty – dwa drogowe i jeden tramwajowy. W ostatniej dekadzie rozebrano i wybudowane nowe wiadukty drogowe. Teraz przyszedł czas na wiadukt tramwajowy. We wtorek, 10 czerwca Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej poznał oferty w przetargu w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

Drogowcy dysponują budżetem ponad 22 mln zł. W przetargu złożonych zostało 7 ofert. Najmniej za wykonanie prac oferuje bydgoska firma Kormost – 20,6 mln zł. Gwarantuje też trzy obiekty doświadczenia projektanta. Więcej – cztery – proponuje jedynie Mostostal Kielce, ale jest o niespełna dwa miliony złotych droższy. W budżecie mieści się jeszcze Intop S.A. z Warszawy (20,86 mln, 3 obiekty doświadczenia). Wszystkie przedsiębiorstwa gwarantują 15 lat gwarancji jakości na zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowych.

Na razie tramwaje jeżdżą z ograniczeniem

Drogowcy od dawna wyjaśniali, iż stan techniczny przeprawy wymaga rozbiórki i budowy nowego wiaduktu. Wśród uszkodzeń wymieniali m.in. rysy i spękania filarów wiaduktu, korozję zbrojenia podpór, uszkodzenia mat z włókien węglowych wzmacniających rygle podpór oraz występowanie rys belek kablobetonowych. W tegorocznym budżecie miasta zapisano na ten cel 3,3 miliona złotych.

Od września ubiegłego roku w związku z wprowadzonym przez ZDMiKP ograniczeniem prędkości tramwaje zwalniają na wiadukcie w ciągu Wojska Polskiego do 10 km/h. Trzeba było bowiem zmniejszyć drgania konstrukcji pochodzącej z czasów PRL, która ostatni remont przeszła 20 lat temu.

W czasie prac powstanie tymczasowe torowisko

Sama przebudowa wiaduktu tramwajowego ma zająć kilka miesięcy, ale łącznie z etapem projektowym zadanie potrwa około dwóch lat. W czasie prac ruch tramwajowy ma zostać utrzymany dzięki ułożeniu tymczasowego torowiska na jednym bądź obu wiaduktach drogowych. Oznacza to, iż linie 2, 9 i 11 mimo remontu mają kursować bez zmian.

Wiadomo już, iż nowy obiekt będzie miał cztery przęsła w tzw. układzie ciągłym, czyli z dylatacjami jedynie na początku i na końcu konstrukcji oraz jednosłupowe filary, dopasowane do tych już istniejących, podpierających wiadukty drogowe. Torowisko zostanie wykonane w formie płyty betonowej umożliwiającej awaryjnie również przejezdność dla samochodów. Zaprojektowane zostanie też nowe energooszczędne oświetlenie, obsługujące kompleksowo wszystkie trzy wiadukty.

Idź do oryginalnego materiału