Stuletni most kolejowy nad Odrą znika z krajobrazu Opola
Gdy rozpoczęła się budowa nowej przeprawy, plan zakładał, iż stuleni most kolejowy nad Odrą pozostanie tam, gdzie jest. Kolejarze chcieli go tylko odciążyć, przekładając jeden z dwóch biegnących po nim torów na sąsiednią konstrukcję.
Potem spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, iż ekspertyzy wykazały, iż stuletni most kolejowy nad Odrą w Opolu jest w gorszym stanie, niż się wydawało. Zapadła decyzja, aby po wykonaniu nowej przeprawy starą rozebrać i zastąpić innym mostem.
Pod koniec kwietnia nowy most połączył oba brzegi Odry. Później technicy wykonali trakcję nad jego torami. To otworzyło drogę do wpuszczenia na niego pociągów. Te kursują po nim od niedawna.
Wtedy kolejarze przystąpili do prac rozbiórkowych na wysłużonej konstrukcji. Zdemontowali trakcję, a później usunęli szyny oraz podkłady kolejowe. Teraz wycinają z przeprawy stalowe elementy, poczynając od strony Pasieki.
– To przykry widok. Człowiek jakoś się przyzwyczaił, iż ten zielony most tutaj jest – mówi pan Wojciech, który regularnie jeździ rowerem nad rzeką.
Był most, będzie postineum nad Odrą?
– Ten stuletni most kolejowy nad Odrą to kawał historii miasta. Widział wiele i wiele przeszedł. Dziwnie jest patrzyć, jak znika. Może to głupie, ale choćby łezka się w oku kręci na ten widok. Myślę, iż Opole nie będzie bez niego takie samo – uważa pan Wojciech.
– Nowy most niby nawiązuje do starego. Ale jest jakiś taki wielki i przysadzisty. No i nie jest zielony! – dodaje towarzysząca mu pani Dorota.
Stary most kolejowy nad Odrą ma zniknąć z krajobrazu miasta w ciągu kilku tygodni. Jest jednak szansa, iż część z niego pozostanie jako postineum. Fragment przeprawy miałby stanąć na terenie bulwarów i przypominać o konstrukcji, która niegdyś stała nad Odrą.
Gdy demontaż wysłużonego mostu będzie gotowy, rozpocząć ma się budowa nowej przeprawy w jego miejsce. Spółka PKP PLK do tej pory utrzymuje, iż inwestycja, której elementem jest wykonanie drugiego mostu kolejowego, a którą jest modernizacja linii kolejowej pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie, będzie gotowa do końca 2023 roku.
Fot. Piotr Guzik