Zniknęły tramwaje, zmiana organizacji ruchu. Ogromne zmiany w centrum w związku z budową trasy tramwajowej do dw. Zachodniego

1 dzień temu

Zakończyła się budowa stropu tunelu tramwajowego w miejscu dotychczas zamkniętej jezdni Alei Jerozolimskich. W nocy z piątku na sobotę, z 5 na 6 czerwca, ruch pojazdów zostanie przełożony z jezdni północnej (po stronie dworca) na jezdnię południową (bliżej parku Pięciu Sióstr). Ta zmiana umożliwi rozpoczęcie kolejnych prac – tym razem bliżej Dworca Zachodniego. Choć ruch przez cały czas będzie się odbywał w obu kierunkach, kierowcy skorzystają z szerszych pasów.

Fot. Tramwaje Warszawskie

Nowa organizacja ruchu. Co się zmienia?

Od 6 czerwca zamknięta zostanie nitka w kierunku Włoch. Ruch zostanie skierowany na jezdnię zwykle prowadzącą do centrum. Pojawią się tam po trzy pasy ruchu w każdą stronę, z których ogólnodostępne będą miały szerokość trzech metrów, a buspasy – jeszcze więcej. Przeznaczone będą dla autobusów, taksówek, motocykli oraz pojazdów MTON.

Na rondzie Zesłańców Syberyjskich kierowcy jadący w stronę centrum będą zjeżdżać jednym pasem – obok znajdzie się buspas. O jeden pas mniej dostępny będzie także na wiadukcie. W przeciwnym kierunku – do Włoch – ruch wróci na adekwatną nitkę dopiero przed wiaduktem, po przejechaniu przez tymczasowy objazd przy wjeździe na Dworzec Zachodni.

Zmienią się również przystanki autobusowe. Pojazdy komunikacji miejskiej zatrzymają się na tymczasowych przystankach przed wąskim odcinkiem Alej. Pasażerowie PKS dotrą na perony przez parking, bo chodnik przy dworcu będzie zamknięty.

Fot. Tramwaje Warszawskie

Na -1 niemal gotowe. Teraz rusza poziom -2

Trwają intensywne prace wykończeniowe na poziomie pośrednim (-1) podziemnej stacji przy Dworcu Zachodnim. W połowie czerwca planowane jest zgłoszenie gotowości do odbiorów przez zewnętrzne służby. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie zostanie otwarte przejście od Alej Jerozolimskich do peronów kolejowych. Następnie kontynuowane będą prace na poziomie -2 – tam, gdzie znajdzie się końcowy przystanek tramwajowy.

W międzyczasie trwa budowa stropu tunelu w Parku Pięciu Sióstr. Wykonawcy pracują metodą „od góry do dołu” – najpierw powstaje strop, potem głębiony jest wykop. Równolegle postępuje przebudowa instalacji ciepłowniczej wzdłuż ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Roboty muszą zakończyć się przed kolejnym sezonem grzewczym. Na odcinku między Szczęśliwicką a Grójecką trwa budowa nowej jezdni i przygotowania pod torowisko.

Tramwaje zniknęły z Grójeckiej. Powrócą dopiero jesienią 2025

Od 2 czerwca nie kursują tramwaje na ul. Grójeckiej i al. Krakowskiej do pętli P+R Al. Krakowska. Powodem jest przebudowa sieci ciepłowniczej oraz budowa nowego węzła rozjazdowego. Ruch tramwajów został zawieszony do października 2025 roku. W tym czasie zaplanowano nie tylko nową infrastrukturę, ale też remonty torowisk i niezbędne prace utrzymaniowe.

Linia 9 dojeżdża tylko do przystanku Och-Teatr, a inne tramwaje kończą trasę na pl. Narutowicza. Wzdłuż wyłączonego odcinka kursują autobusy zastępcze, dla których wytyczono buspasy. Zamknięto także ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. między Białobrzeską a Grójecką – otwarcie planowane jest na przełomie lipca i sierpnia. Potem prace przeniosą się w rejon ul. Banacha, która również zostanie tymczasowo zamknięta.

Tramwaj na Dworzec Zachodni – inwestycja na dekady

Budowa nowej trasy tramwajowej to najważniejszy element przemian komunikacyjnych wokół Dworca Zachodniego. Cała trasa ma długość 1,6 km, z czego 500 metrów poprowadzone będzie w tunelu. Podziemny przystanek końcowy zostanie połączony z przejściem podziemnym windami i schodami ruchomymi, co znacznie skróci i ułatwi przesiadki między pociągiem a tramwajem.

Szacuje się, iż z nowego połączenia skorzysta ponad 1,2 mln pasażerów rocznie. Dzięki wydzielonemu torowisku tramwaje będą kursować niezależnie od sytuacji na drogach, oferując szybkie i punktualne połączenie – 5 minut do Grójeckiej, 10 minut do pl. Narutowicza i 15 minut do stacji metra Politechnika.

Tramwaj do Dworca Zachodniego to element większego projektu – obwodowej trasy tramwajowej z Wilanowa przez Mokotów i Ochotę do Woli. Część tej trasy już działa, część powstaje, a inne fragmenty wciąż są projektowane. To wieloletnia inwestycja, która ma zmienić sposób poruszania się po Warszawie.

Idź do oryginalnego materiału