Akademia Przyszłości działa już od 22 lat. Pomaga dzieciom wejść w wiek nastoletni czy choćby w dorosłość. Powzięta inicjatywa powstała z myślą o dzieciach zamkniętych w sobie, z niską czy choćby zerową samooceną, aby z małą pomocą innych mogły one odbudować w sobie poczucie własnej wartości. Do czynienia tych cudów potrzebni są jednak wolontariusze, którzy w sposób odpowiedzialny pomagają swoim podopiecznym w rozwoju.
W programie uczestniczą szkoły podstawowe, które wyraziły chęć udziału w projekcie. Dana placówka po podpisaniu umowy z Akademią Przyszłości wybiera swojego koordynatora szkolnego, decydującego o tym, które z dzieci wymagają wsparcia ze strony wolontariuszy. Tutorami z kolei opiekuje się Koordynator Wolontariatu Akademii Przyszłości – osoba służąca im pomocą, dająca wsparcie, organizująca spotkania wolontariuszy z ich podopiecznymi i sprawdzająca tzw. „karty sukcesu”. Każdy wolontariusz może uzyskać także pomoc ze strony psychologa czy pedagoga, współpracujących z Akademią Przyszłości.
Nabór na wolontariuszy prowadzony jest w trybie ciągłym. Wolontariusze pomagają swoim podopiecznym w trakcie trwającego roku szkolnego i na taki też okres zawierana jest z nimi umowa (w tej chwili umowy zawierane są do czerwca br. z możliwością ich przedłużenia od września na kolejny okres czasu). Kandydat chcący zostać wolontariuszem umawia się z rekruterem na wstępną rozmowę, w konkretnej placówce. Po zapoznaniu się obu stron i zapadnięciu pozytywnej decyzji ze strony kandydata następuje jego przygotowanie do pełnienia przyszłej roli. Wdrożenie w rolę odbywa się poprzez e-learning, podczas którego wolontariusz nabywa wiedzę i najistotniejsze informacje potrzebne do pracy z dzieckiem. Udzielane są mu także wskazówki, co do adekwatnego sposobu wypełniania wspomnianej wcześniej „karty sukcesu” (dziennik ze spotkania z dzieckiem, będący wyznacznikiem tego, czy cotygodniowe spotkania w szkole, do której dziecko uczęszcza, się odbywają). Każdy wolontariusz pomaga jednemu podopiecznemu, a ich spotkania mają charakter indywidualny.
Dzięki tym spotkaniom zyskują dwie strony. Dziecko buduje w sobie poczucie własnej wartości, a wolontariusz uczy się kreatywności, zarządzania własnym czasem, empatii i jednocześnie nabywa nowych umiejętności związanych z komunikacją, które być może przydadzą mu się w przyszłości w pracy zawodowej czy w normalnym życiu.
W Luboniu od kilku lat współpracują z Akademią Przyszłości dwie placówki: Szkoła Podstawowa nr 3 oraz Szkoła Podstawowa nr 4. w tej chwili do pomocy dzieciom potrzebnych jest aż siedmioro wolontariuszy (SP3 – 6, SP4 – 1). Dodatkowo poszukiwani są dwaj wolontariusze posługujący się językiem ukraińskim. Zainteresowanych wsparciem, którzy chcieliby poświęcić swój cenny czas drugiej osobie, zachęcamy do wejścia na stronę internetową: https://akademiaprzyszlosci.org.pl/strefa-wolontariusza/ poprzez którą można dokonać zgłoszenia własnej kandydatury.
Oprac. Paulina Korytowska