Związkowcy z Thunder Bay gotowi budować nowe wagony dla torontońskiego metra

bejsment.com 10 godzin temu

Związek zawodowy Unifor, reprezentujący pracowników zakładów Alstom w Thunder Bay, zadeklarował gotowość do budowy nowych pociągów metra dla Toronto. Oświadczenie to pojawiło się po apelu rządu premiera Douga Forda, który wezwał władze miasta oraz TTC do współpracy z producentem.

Minister transportu Ontario Prabmeet Sarkaria poinformował w mediach społecznościowych, iż jego biuro rekomenduje zawarcie umowy z firmą Alstom jako wyłącznym dostawcą wagonów dla linii metra nr 2. Decyzja ta ma na celu ochronę miejsc pracy w Ontario w obliczu ceł wprowadzonych przez prezydenta USA, Donalda Trumpa.

„Unifor popiera inicjatywy, które umożliwią pracownikom zakładu w Thunder Bay budowę wagonów metra dla Toronto” – oświadczyła przewodnicząca Unifor, Lana Payne. Dodała również, iż kooperacja wszystkich szczebli władzy w celu efektywnego wykorzystania środków publicznych i tworzenia nowych miejsc pracy w Kanadzie to dziś szczególnie istotny kierunek działania.

Jeśli Alstom otrzyma zlecenie, pracownicy Unifor będą odpowiedzialni za budowę 55 nowych pociągów metra dla linii Bloor–Danforth. Obecna flota zbliża się do końca okresu eksploatacji.

W listopadzie 2024 roku rząd federalny potwierdził dofinansowanie w wysokości 758 milionów dolarów, co uzupełniło wkład finansowy Ontario i miasta Toronto. Koszt zakupu nowych pociągów został oszacowany przez TTC na 2,27 miliarda dolarów.

„Za każdym razem, gdy tego typu inwestycja otrzymuje zielone światło, wzmacnia to naszą kampanię na rzecz produkcji Made-in-Canada” – podkreśliła Samia Hashi, dyrektor regionalna Unifor Ontario. – „To najważniejszy moment, by wspierać lokalny przemysł i tworzyć dobrze płatne miejsca pracy tutaj, w Ontario”.

Zakład Alstom już wcześniej otrzymał zlecenie na modernizację 181 dwupoziomowych wagonów GO Transit – projekt o wartości prawie 500 milionów dolarów. w tej chwili realizowane są tam również prace nad nowymi tramwajami dla TTC.

„Im więcej zleceń, tym lepiej” – powiedział Justin Roberts, prezes Unifor Local 1075. – „Nasi członkowie są gotowi i chętni, by zbudować te pociągi. Liczymy na kolejne możliwości, które pozwolą naszym społecznościom się rozwijać”.

Choć rząd prowincji naciska na bezpośrednie porozumienie z Alstom, miasto Toronto utrzymuje, iż proces przetargowy pozostaje otwarty dla wielu firm. Postępowanie rozpoczęto pod koniec 2024 roku.

TTC również wielokrotnie podkreślało konieczność złożenia zamówienia, by możliwa była modernizacja linii 2 i zapewnienie odpowiedniego poziomu usług. W raporcie z września wskazano, iż inwestycje w nowy tabor i systemy sterowania są najważniejsze dla przyszłości komunikacji miejskiej.

Remont linii Bloor–Danforth rozpoczął się już w 2020 roku. TTC przeznaczyło środki m.in. na wymianę przestarzałego systemu sygnalizacji na automatyczne sterowanie ruchem. Zgodnie z planami, do 2035 roku cała linia ma być zmodernizowana. Obecny system, którego część pochodzi z lat 60., coraz częściej zawodzi, mimo intensywnych prac konserwacyjnych.

Zamówienie nowych pociągów traktowane jest jako nieodłączny element całego projektu. Tymczasem, w połowie 2023 roku TTC zmuszone było unieważnić przetarg na 80 pociągów (55 dla linii 2 i 25 dla linii 1), z powodu braku pełnego finansowania.

Oprócz zakupu nowego taboru, TTC planuje także program naprawczy floty o wartości 163 milionów dolarów, który ma utrzymać obecne pociągi w ruchu do momentu dostarczenia nowych.

Na podst. CityNews

Idź do oryginalnego materiału