Żywiec stoi w korku. Co z południową obwodnicą?

1 godzina temu

Jeszcze niedawno głośno mówiono o staraniach w sprawie budowy południowej obwodnicy Żywca, która miałaby skierować poza miasto ruch tranzytowy w kierunku Jeleśni i Korbielowa. Ostatnio w tej sprawie jest znacznie ciszej. Co się dzieje?

W maju 2019 r. władze powiatu żywieckiego zwróciły się do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach z prośbą o umieszczenie południowej obwodnicy Żywca w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego „Plan 2020+”.

Ponad 3 lata temu inwestycję wpisano do zestawienia projektów kluczowych dla powiatu żywieckiego. Droga miała łączyć trasę wojewódzką nr 945 z Korbielowa i nowy Szpital Żywiec bezpośrednio z drogą ekspresową S1. Jako koszt podawano 50 mln zł. Nie było jednak wiadomo, jaki będzie przebieg drogi i ile domów będzie trzeba wyburzyć. W 2023 roku władze powiatu starały się o dofinansowanie na obwodnicę, którą oszacowano już wtedy na 250 mln zł, ale dotacji nie otrzymano.

Przed rokiem władze powiatu podjęły kilka działań w sprawie doprowadzenia do budowy obwodnicy, m.in. starosta Adrian Midor wystosował pisma do Ministerstwa Infrastruktury, Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Zarządu Województwa Śląskiego i wielu samorządów, przekazując interpelację radnego powiatowego Adama Iwanka w sprawie budowy obwodnicy.

– w tej chwili mieszkańcy z części południowo-wschodniej Żywiecczyzny, aby dotrzeć do drogi ekspresowej S1, muszą borykać się z problematycznym przejazdem przez Żywiec. Przejazd w godzinach szczytu jest utrudniony z uwagi na bardzo duże natężenie ruchu. Koncepcja budowy powinna zakładać przebieg połączenia szpitala z ekspresówką. Budowa obwodnicy powinna też łączyć się z wykonaniem nowego zjazdu z ekspresówki, który mógłby jednocześnie pozwolić na usprawnienie połączenia z rozwijającą się strefą ekonomiczną w Wieprzu. Biorąc pod uwagę argumenty, budowa obwodnicy jest nieodzowna i nieunikniona. Od tej inwestycji zależny jest dalszy rozwój gospodarczy i turystyczny całego regionu – zaznaczył starosta Adrian Midor.

W odpowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury zwrócono uwagę na nadzór nad drogami.

– Z informacji ministerstwa wynika, iż obwodnica będzie realizowana jako droga powiatowa. Minister infrastruktury sprawuje nadzór jedynie nad GDDKiA, która zarządza drogami krajowymi. Ministrowi nie są znane priorytety inwestycyjne powiatu żywieckiego ani stan zaawansowania inwestycji, które będą w najbliższym czasie realizowane. Zadanie mogłoby otrzymać dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Maksymalne dofinansowanie może wynieść do 30 mln zł – stwierdziła m.in. Beata Leszczyńska, wicedyrektor Departamentu Dróg Publicznych w ministerstwie.

Z kolei w odpowiedzi z urzędu marszałkowskiego wicedyrektor Departamentu Drogownictwa Małgorzata Drożdżyńska-Dudzińska zaznaczyła, iż w pierwszej kolejności powinno się wyznaczyć korytarz w planie zagospodarowania. Potem wyliczyła inwestycje prowadzone na drogach wojewódzkich Żywiecczyzny, a na koniec podkreśliła, iż „obecnie nie jest możliwe zaangażowanie środków budżetu województwa w kolejne nowe zadania na terenie powiatu”.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach przyznał, iż to inwestycja bardzo kosztowna i z powodu ograniczonych środków nie planuje się rozpoczynania nowych, a GDDKiA wskazała, iż mogłaby to być inwestycja samorządu wojewódzkiego. Inicjatywę poparły władze gmin Żywiec, Czernichów, Gilowice, Jeleśnia, Koszarawa, Łodygowice, Radziechowy-Wieprz, Rajcza, Ślemień i Ujsoły (10 z 15 gmin powiatu żywieckiego), ale to marne pocieszenie, bo i tak gminy nie byłyby inwestorem.

Liczne wystąpienia do kilku instytucji wystosowali także radni powiatu Jacek Seweryn i miejski w Żywcu Marian Kastelik. Ale i tu odpowiedzi są wymijające.

Dwa miesiące temu radny Sejmiku Województwa Śląskiego Stanisław Baczyński złożył interpelację do Zarządu Województwa Śląskiego.

– „Była ona wielokrotnie zgłaszana podczas konsultacji społecznych dotyczących Regionalnego Planu Transportowego Województwa Śląskiego, Planu Zrównoważonej Mobilności Aglomeracji Beskidzkiej 2040+, gdzie uwagi uwzględniono, oraz do Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego „Śląskie 2030” i Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Śląskiego „Plan 2020+”, gdzie nie jest bezpośrednio wpisana z nazwy, ale wpisuje się w cele strategiczne. Skala inwestycji, jak i jej ponadlokalny charakter, świadczy, iż planowana obwodnica Żywca będzie miała status drogi co najmniej wojewódzkiej” – napisał m.in. radny Stanisław Baczyński, wnioskując o wykonanie koncepcji niezbędnej do kolejnych kroków w sprawie budowy.

W odpowiedzi wicemarszałek województwa śląskiego Grzegorz Boski potwierdził, iż obwodnica jest w Regionalnym Planie Transportowym do realizacji po 2030 r., ale zawiera status „drugorzędna”.

– „Mając na uwadze znaczące zaangażowanie środków budżetu województwa w zadania już realizowane, jak i planowane, zarówno w Żywcu i powiecie żywieckim, uruchomienie nowych inwestycji będzie można zrealizować po zakończeniu zadań ujętych w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2025-2035” – zaznaczył wicemarszałek.

Niedawno radny Marian Kastelik dopytywał o obwodnicę sesji Rady Miejskiej w Żywcu. Chciał wiedzieć, czy będzie nowe połączenie z ekspresówką i czy zostanie wyburzona część domów?

– Są różne rzeczy jakie się wymyśla. Byłoby chwalebne wymyślić tunel pod Grojcem. Ale od wymyślenia do realiów realizacji jest daleka droga – odpowiedział burmistrz Żywca Antoni Szlagor.

O obwodnicę w ostatnim czasie pytał też radny Jacek Seweryn w trakcie sesji Rady Powiatu Żywieckiego.

– Była koncepcja z trzema wariantami. Najdłuższy o długości 11 km, a najkrótszy na 7 km. Była koncepcja z rondem koło szpitala. Inna zakładała, aby droga wychodziła na granicy Żywca i Świnnej. Jako starostwo złożyliśmy wniosek do planu zagospodarowania w Żywcu – podkreślił starosta.

Gdy poprosiliśmy o szczegóły przebiegu wariantów, Starostwo Powiatowe w Żywcu poinformowało, iż materiały robocze z opisem inwestycji były tylko próbą zobrazowania możliwego przebiegu obwodnicy.

– Stworzono je na potrzeby ogłoszonego naboru wniosków o dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych. Aby przystąpić do realizacji i zlecić wykonanie planu funkcjonalno-użytkowego lub dokumentacji projektowej określającej przebieg obwodnicy, konieczne jest pozyskanie środków zewnętrznych – podkreślają powiatowi urzędnicy.

Jak więc widać temat żyje, a samorządowcy z Żywiecczyzny zapowiadają, iż będą do niego wracać.

Idź do oryginalnego materiału