Żywioł zmył budowany most. Rusza budowa nowej przeprawy

1 tydzień temu

Gdyby wszystko poszło z planem, to nowy most w Głuchołazach byłby już praktycznie gotowy, podobnie jak i budowa drogi krajowej nr 40. Te plany pokrzyżowała jednak powódź z połowy września minionego roku. Wtedy wezbrane wody Białej Głuchołaskiej zmyły most tymczasowy oraz zniszczyły to, co udało się wykonać w przypadku przeprawy docelowej.

Lokalne władze po doświadczeniu powodzi rozpoczęły zabiegi o przeprojektowanie mostu. Pierwotnie jej nowa wersja miała mieć filar osadzony w korycie rzeki. Jak zauważał burmistrz Paweł Szymkowicz, powódź pokazała, iż elementy konstrukcyjne osadzone w korycie rzeki sprzyjają powstawaniu zatorów. Dlatego lobbował na rzecz zmiany projektu. Chodziło o to, by nowy most w Głuchołazach miał konstrukcję łukową.

Nowy most w Głuchołazach – budowa może się rozpocząć

Ministerstwo Infrastruktury oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przychyliły się do tego postulatu. Powstał nowy projekt, który kilka tygodni temu zyskał zezwolenie na realizację. A w najbliższych dniach budowlańcy będą mogli przystąpić do realizacji.

– W poniedziałek podpisaliśmy z konsorcjum firm Himmel i Papesch Opole oraz Adac Lewar aneks do umowy dotyczącej rozbudowy DK40 w Głuchołazach, w ramach której powstanie nowy most nad Białą Głuchołaską – mówi Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA Opole.

– Za sprawą aneksu zwiększyliśmy wydatki inwestycyjne o 19 mln zł. Prace rozpoczną się w czerwcu, a na ich zakończenie wykonawca ma 12 miesięcy. Będzie to most o konstrukcji belkowej, żelbetowej sprężonej i wzmocnionej łukiem, będzie miał długość całkowitą 52 m i szerokość 19 m, z dwoma pasami ruchu i ciągami pieszo-rowerowymi – wylicza.

Postępuje rozbudowa drogi krajowej nr 40

Aneks do umowy oznacza, iż całkowity koszt inwestycji na drodze krajowej nr 40 wzrasta z 38,5 do 57,5 mln zł. To nie tylko nowy most, ale i rozbudowa około kilometra tej trasy w Głuchołazach. Tu również powódź dała się we znaki i spowodowała opóźnienia w realizacji.

Tak ma wyglądać nowy most w Głuchołazach – budowa potrwa do połowy 2026 roku. Fot. GDDKiA Opole

– Aktualnie na ul. Wyszyńskiego ułożone są nowe warstwy drogi do warstwy wiążącej. Powstały też chodniki. Wykonawca pracuje także na wlotach dróg gminnych do DK40, czyli ul. Wyszyńskiego oraz ul. Skłodowskiej. Tam są już krawężniki oraz kostka kamienna na fragmencie jezdni – wylicza Agata Andruszewska.

Pani rzecznik dodaje, iż od połowy maja realizowane są prace na kolejnym odcinku w ciągu ul. Skłodowskiej.

– Na ulicach Sikorskiego, Kraszewskiego, Konopnickiej i Andersa realizowane są prace branżowe, towarzyszące robotom drogowym, takie jak roboty przy budowie wodociągu, kanalizacji deszczowej i sanitarnej. Wykonawca kontynuuje prace w zakresie oświetlenia ulicznego oraz montuje kable pod sygnalizację świetlną – informuje.

***

Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

Idź do oryginalnego materiału