1,5 miliarda na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Kartuzy

kaszuby24.pl 2 miesięcy temu
Zdjęcie: 1,5 miliarda na modernizację linii kolejowej Kościerzyna – Kartuzy


Ponad 1,5 miliarda złotych zostanie przeznaczone na modernizację linii kolejowej 201 na odcinku Kościerzyna – Somonino – Kartuzy, co ma znacząco poprawić transport kolejowy w regionie Kaszub. Prace rozpoczną się w połowie przyszłego roku, a głównym wykonawcą będzie Budimex S.A., wybrany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. W ramach tej inwestycji zostanie zmodernizowana nie tylko sama linia 201, ale również linia 214, co umożliwi powrót pociągów na trasę Somonino – Kartuzy oraz stworzy bezpośrednie połączenie między Kartuzami a Kościerzyną.

Inwestycja zakłada dobudowanie drugiego toru, co zwiększy przepustowość trasy, a także modernizację ponad 70 obiektów inżynieryjnych, takich jak mosty, wiadukty i przepusty. Przebudowane zostaną również najważniejsze przystanki, m.in. w Kościerzynie, Skorzewie, Gołubiu Kaszubskim i Somoninie. Dzięki temu mieszkańcy tej części Kaszub zyskają lepszy dostęp do kolei, a pasażerowie będą mogli podróżować szybciej i wygodniej.

Jednym z kluczowych elementów inwestycji jest poprawa komfortu podróży. Pociągi pasażerskie na zmodernizowanej linii 201 będą mogły osiągać prędkość do 140 km/h, a na linii 214 – do 120 km/h, co znacznie przyspieszy podróż. Pociągi towarowe również zyskają na modernizacji, zwiększając swoją prędkość z 80 km/h do 100 km/h.

Chociaż inwestycja przyniesie wiele korzyści, na czas jej realizacji należy liczyć się z utrudnieniami w ruchu pociągów. Po trzy miesięcznym okresie mobilizacji, roboty ruszą na linii 214, gdzie w tej chwili nie ma ruchu pasażerskiego. Od sierpnia 2025 roku, na odcinku Kościerzyna – Somonino planowane są zamknięcia torowe, które potrwają około 25 miesięcy. W tym czasie będzie funkcjonować zastępcza komunikacja autobusowa.

Prace obejmą również modernizację odcinka Somonino – Gdańsk Osowa na linii 201, realizowaną przez konsorcjum firm Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe Sp. z o.o., Trakcja S.A. oraz Zakład Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Planowane jest dobudowanie drugiego toru na odcinku 28 km, a także jego elektryfikacja, co pozwoli na zwiększenie liczby połączeń oraz wprowadzenie bardziej ekologicznych składów elektrycznych. Perony na stacjach i przystankach, takich jak Kiełpino Kartuskie, Żukowo czy Pępowo Kartuskie, będą przebudowane, a podróżni zyskają łatwiejszy dostęp do pociągów dzięki nowym windom oraz kładkom.

Projekt zakłada również budowę nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym, m.in. LCS Kościerzyna oraz nastawni w Somoninie, co zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu pociągów. Prace na linii 229 obejmą także elektryfikację odcinka Glincz – Kartuzy, która pozwoli na poprawę połączeń na tym odcinku.

Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 1 miliard 250 milionów złotych, a zakończenie prac planowane jest na 2027 rok. Inwestycja będzie finansowana z budżetu państwa oraz z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021-2027. Efektem końcowym będzie nie tylko skrócenie czasu podróży o około 12 minut na trasie Kościerzyna – Gdańsk Osowa, ale także zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa pasażerów oraz lepsza przepustowość dla przewozów towarowych.

Idź do oryginalnego materiału