System obsługi bagażu, czyli tzw. BHS (Baggage Handling System), to jeden z najważniejszych elementów terminala. Odpowiada za szybkość dostarczania walizek i komfort przesiadek.
BEUMER chce za dostawę i montaż systemu 198 mln euro. Vanderlande oferuje 115 mln euro. Do tego dochodzą koszty utrzymania: od 93 do 123 mln zł w zależności od oferty i długości umowy.
Nowoczesna technologia
System bagażowy na Lotnisku CPK ma działać w technologii ICS. To oznacza, iż każda walizka będzie przewożona osobno – na specjalnej tacy. Dzięki temu łatwiej będzie go rozbudowywać, jeżeli ruch pasażerski będzie rósł.
BHS zajmie aż 80 tys. m² w budynku terminala. Taśmociągi będą miały łącznie ponad 13 kilometrów długości.
Zamówienie obejmuje projekt, montaż, uruchomienie, testy i konserwację systemu.
Przetarg pod kontrolą
Oferty złożono po kilku miesiącach dialogu konkurencyjnego. To oznacza, iż zamawiający i wykonawcy wspólnie uzgadniali szczegóły techniczne i prawne.
Do przetargu zaproszono trzy firmy z UE, ale oferty złożyły dwie. Wykonawcy musieli wcześniej wdrożyć podobne systemy na dużych lotniskach – z przepustowością co najmniej 30 mln pasażerów rocznie.
CPK wchodzi w kolejną fazę
System bagażowy to tylko jeden z wielu elementów nowego lotniska. W czerwcu CPK odebrał projekt budowlany dworca autobusowego. Trwa też przygotowanie dokumentacji dla dróg startowych, wieży kontroli lotów, straży pożarnej i wielu innych obiektów.
Jeszcze w tym roku wybrany ma być główny wykonawca terminala pasażerskiego. To największy przetarg CPK w 2025 roku.
Lotnisko ma ruszyć przed końcem 2032 roku. Równolegle ma być gotowa szybka kolej między Warszawą a Łodzią.