16,5 mln złotych na przebudowę pozostałej części alei Niepodległości. Kiedy mogą ruszyć prace?

2 godzin temu
Zdjęcie: etap II (mat. UM Świdnica)


Przebudowa jezdni, wymiana chodników oraz oświetlenia ulicznego, poprawa bezpieczeństwa pieszych, a także budowa ścieżki rowerowej – to główne założenia planowanej modernizacji dwóch kolejnych odcinków alei Niepodległości. Kiedy mogłyby ruszyć prace? Właśnie poinformowano o wstępnym harmonogramie realizacji drogowej inwestycji.

Przypomnijmy, pierwsze kroki związane z przebudową jednej z ważniejszych drogowych arterii w rejonie świdnickiego śródmieścia poczyniono w 2016 roku. Wtedy też samorząd miejski oraz wojewódzki porozumiały się w sprawie współfinansowania prac związanych z przygotowaniem dokumentacji projektowej, w ramach której zlecono opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej, a następnie na jej podstawie projektów budowlanych i wykonawczych.

Drogowa inwestycja podzielona została na trzy etapy. W pierwszym z nich do przebudowy przewidziano odcinek od placu Wolności do skrzyżowania z ulicą 8 Maja. Etap drugi miałby objąć fragment od ulicy 8 Maja do skrzyżowania z ulicą Nauczycielską, natomiast etap trzeci zakładał remont odcinka od Nauczycielskiej do placu Grunwaldzkiego. W ramach prac przewidziano wymianę nawierzchni jezdni, remont chodników, budowę ścieżki rowerowej i zatok autobusowych, a także przebudowę miejsc parkingowych znajdujących się wzdłuż alei.

W czerwcu 2021 roku ruszyła przebudowa pierwszego, blisko 400-metrowego odcinka alei Niepodległości. Realizacja tego etapu drogowej inwestycji okazała się problematyczna. Podczas prac odkryto mury obronne XVIII-wiecznej twierdzy fryderycjańskiej, w wyniku czego termin zakończenia inwestycji przesunięto o kilka miesięcy. We wrześniu 2022 roku spółka Polskie Surowce Skalne, będąca pierwotnym wykonawcą zadania, została wyrzucona z placu budowy z powodu stwierdzonych opóźnień względem ustalonego harmonogramu oraz wobec zakończonych fiaskiem negocjacji z udziałem mediatora sądowego. Dokończenie robót powierzono firmie Hypmar. Ostatecznie wyremontowany fragment alei został otwarty dla ruchu w obu kierunkach pod koniec sierpnia 2023 roku. Całkowity koszt I etapu przebudowy wyniósł ponad 10 mln 122 tys. złotych.

Przebudowany odcinek al. Niepodległości – etap I
1 z 23

Świdnicki magistrat przymierza się teraz do przebudowy pozostałych dwóch odcinków alei. W planach jest zawarcie porozumienia między miastem a województwem dolnośląskim, na mocy którego Świdnica weźmie na siebie realizację drogowej inwestycji, natomiast samo zadanie będzie współfinansowane z budżetów miasta i województwa. – Z chwilą uzyskania informacji o wyasygnowaniu przez Województwo Dolnośląskie środków finansowych na dokończenie zadania pn. „Przebudowa al. Niepodległości (drogi wojewódzkiej nr 379) w Świdnicy” – etapami, Gmina Miasto Świdnica zdeklarowała chęć podjęcia się roli inwestora zastępczego przy jego realizacji. Aleje Niepodległości zlokalizowane są na terenie naszego miasta i to mieszkańcy Świdnicy odczuwać będą wszelkie dolegliwości związane z czasowym zamknięciem drogi i prowadzonymi robotami budowlanymi. Dlatego to nam, jako gospodarzom terenu, najbardziej zależy na sprawnym i możliwie szybkim przeprowadzeniem procesu inwestycyjnego – wskazuje Maciej Gleba, dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy, uzasadniając projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia z województwem.

Etap I zadania został ukończony we wrześniu 2023 roku. Z uwagi na rolę, jaką al. Niepodległości odgrywa w systemie komunikacyjnym miasta, niezwykle ważnym jest zrealizowanie inwestycji w stosunkowo krótkim czasie. Dlatego zdecydowano, iż etapy II i III przebudowy zostaną wykonane przez jednego wykonawcę, w ramach jednego postępowania przetargowego. Roboty rozpoczną się w połowie przyszłego roku i zakończą w roku 2028, a dokładna data realizacji robót uzależniona będzie od takich czynników jak warunki atmosferyczne, wyniki badań archeologicznych prowadzonych w trakcie przebudowy ulicy, kolizji z niezinwentaryzowanymi na mapie do celów projektowych obiektami, itp. – informuje Gleba.

Całkowity koszt przebudowy pasa drogi wojewódzkiej nr 379 oszacowano na kwotę 16,5 mln złotych, z czego: 70% kosztów, tj. 11,55 mln złotych, wydatkuje Województwo Dolnośląskie, natomiast 30% kosztów, tj. 4,95 mln złotych pochodzić będzie ze środków Gmina Miasto Świdnica. Łączne koszty Miasta zostaną powiększone o wartość robót zaplanowanych do wykonania na sąsiednich działkach gminnych oraz o nakłady na oświetlenie uliczne i wyniosą ok. 6,65 mln złotych – wylicza dyrektor wydziału dróg i infrastruktury miejskiej.

etap II (mat. UM Świdnica)
etap III (mat. UM Świdnica)

Jakie prace przewidziano do realizacji podczas II i III etapu inwestycji? – W ramach tego zadania przewidziano wymianę nawierzchni jezdni z kostki kamiennej na masę bitumiczną, przebudowę chodników, oświetlenia ulicznego i budowę kanalizacji deszczowej. Zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków w tej chwili funkcjonujący odcinek al. Niepodległości umożliwiający wjazd na ul. Wyspiańskiego zostanie zamknięty. Takie rozwiązanie zostanie zastosowane ze względu na to, iż musi być zachowany układ placowy tego rejonu. Wjazd na parking zostanie przeniesiony na ul. Sprzymierzeńców, a przystanek będzie zlokalizowany wzdłuż al. Niepodległości – wyliczono w sprawozdaniu przygotowanym w ubiegłym roku przez wydział dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego.

W celu zwiększenia bezpieczeństwa niechronionego uczestnika ruchu drogowego istniejące przejścia dla pieszych zostaną wyposażone w azyle oraz doświetlacze. Wzdłuż całego odcinka została zaprojektowana droga rowerowa, która po wybudowaniu będzie stanowić odcinek międzynarodowego szlaku EuroVelo. Inwestycja swoim zasięgiem obejmie skrzyżowanie z pl. Grunwaldzkim, gdzie oprócz azyli na przejściach dla pieszych powstaną przejazdy rowerowe oraz przebudowana będzie sygnalizacja świetlna – dodano w opracowaniu.

1 z 22

Michał Nadolski
[email protected]

Idź do oryginalnego materiału