Środki finansowe w wysokości 175 mln złotych zostały pozyskane w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Umowa w tej sprawie została podpisana przez poznańskie MPK z Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Celem programu FEnIKS jest rozwój infrastruktury miejskiej w duchu zrównoważonego transportu, budowa efektywnego i odpornego systemu komunikacyjnego oraz minimalizacja wpływu transportu na środowisko naturalne.
Do Poznania ma trafić od 10 do 30 nowych tramwajów
Projekt złożony przez MPK Poznań zakłada zakup fabrycznie nowych, niskopodłogowych i jednokierunkowych tramwajów, których dostawa ma zakończyć się pod koniec 2028 roku.
Spółka prowadzi w tej chwili postępowanie przetargowe na dostawę co najmniej 10 a maksymalnie 30 tramwajów.
Poznański przewoźnik oczekuje wagonów o długości około 32 metrów. Pojazdy mają posiadać klimatyzację całopojazdową, monitoring, energooszczędne oświetlenie LED oraz komplet wewnętrznych i zewnętrznych tablic informacyjnych - informuje MPK Poznań.
Dostawca nowych pojazdów ma zagwarantować również serwis gwarancyjny oraz dostarczyć niezbędne do eksploatacji tramwajów wyposażenie zajezdni, a także oprzyrządowanie, narzędzia i pakiet naprawczy.
Poznański przewoźnik oczekuje również szkoleń z zakresu obsługi pojazdów oraz przeglądów i napraw.
https://zwielkopolski24.pl/wiadomosci/rogale-swietomarcinskie-wyruszaja-w-trase-po-polsce-poznan-organizuje-specjalna-akcje-promocyjna/ht5gPpJOqXPIfF7sQdQCStarsze tramwaje wysokopodłogowe będą wycofywane z ruchu
MPK Poznań, kupując nowe tramwaje, chce wycofywać z codziennego ruchu starsze pojazdy wysokopodłogowe, które są niedostępne dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz podróżujących z dziećmi w wózkach.
Nowe i używane tramwaje zastąpią wysłużone wagony
W 2023 roku poznański przewoźnik zamówiło 30 niskopodłogowych, dwukierunkowych tranwajów Moderusów Gamma. Dostawy pojazdów wyprodukowanych przez Modertrans Poznań właśnie trwają. w tej chwili spółka posiada już 21 takich wagonów, a kolejne planowane są do odbioru jeszcze w tym roku.
W 2024 roku MPK Poznań podpisało umowę na zakup maksymalnie 24 używanych, częściowo niskopodłogowych i dwukierunkowych tramwajów NGT6D z Bonn. niedługo pierwszy z nich zostanie zgłoszony do tzw. rozszerzonych badań technicznych, pozwalających na dopuszczenie pojazdu do ruchu. Nowe wagony mają zastąpić wysłużone tramwaje wysokopodłogowe, które wymagały kosztownych napraw głównych.















