„We wtorek, 5 sierpnia, na Lotnisku Warszawa/Modlin powitaliśmy 30-milionową pasażerkę w historii funkcjonowania portu. Symboliczny moment nastąpił po ponad 13 latach od otwarcia lotniska dla ruchu pasażerskiego” – przekazał we wtorek podwarszawski port lotniczy. Dodał, iż pasażerka przyleciała rejsem linii Ryanair z Barcelony, a po wylądowaniu otrzymała gratulacje oraz prezenty od lotniska oraz jego partnerów i sponsorów.
Jak stwierdził, cytowany w komunikacie wiceprezes zarządu lotniska Jacek Kowalski, odprawienie 30 mln pasażerów w historii portu to „potwierdzenie stabilnej pozycji naszego lotniska na mapie europejskiego ruchu lotniczego”.
Lotnisko w Modlinie w liczbach
Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego, w pierwszym kwartale 2025 r. Modlin obsłużył 330 tys. 678 pasażerów, co oznacza, iż był siódmym najbardziej ruchliwym portem lotniczym w kraju. Odnotował jednak drugi co do wielkości spadek ruchu ze wszystkich lotnisk 0150 o 44,2 proc. względem tego samego okresu w 2024 r. (a o 49,2 proc. od 2023 r.). Większą stratę rok do roku w pierwszym kwartale br. miało jedynie lotnisko Olsztyn-Mazury.
W całym 2024 r. podwarszawski port w 2024 r. odprawił 2 mln 697 tys. 575 pasażerów, co oznacza spadek z 3 mln 399 tys. 650 osób w 2023 r. - o 20,7 proc. r/r. Modlin również i w tym przypadku był - obok portu Olsztyn-Mazury - jednym z dwóch lotnisk w Polsce, w których w 2024 r. zmniejszyła się liczba pasażerów. Zdaniem ULC, w Modlinie miało to związek ze zmniejszeniem liczby miejsc oferowanych przez Ryanaira.
Kiedy więcej połączeń z Modlina?
Liczba połączeń z Modlina ma jednak zwiększyć się w okresie zimowym 2025/2026. W lipcu przedstawiciele Ryanaira i lotniska Warszawa-Modlin podpisali umowę o współpracy, która zakłada wzrost liczby pasażerów linii w podwarszawskim porcie z 1,5 mln rocznie do 5 mln w 2030 r. Przewoźnik ma też zainwestować 400 mln dol. na lotnisku, m.in. zwiększając flotę samolotów do ośmiu.
Lotnisko z kolei zobowiązało się do rozbudowy terminala z czterech do ośmiu stanowisk odprawy pasażerów i zwiększenia do 12 liczby miejsc postojowych dla samolotów do września 2027 r. Port w Modlinie ma też utworzyć 400 nowych miejsc pracy m.in. przy obsłudze pasażerów, ochronie lotniska, w usługach i handlu. Wiceprezes lotniska Jacek Kowalski wskazywał wówczas, iż do końca 2027 r. zostanie wybudowane również połączenie kolejowe do terminala, co ma poprawić dojazd do lotniska ze stolicy.
Nieco ponad tydzień później Wizz Air poinformował, iż powróci na lotnisko w Modlinie po ponad dekadzie przerwy. Linia uruchomi 11 tras do ośmiu krajów, z czego 10 od grudnia br. (a jedna od 31 marca 2026 r.). Przewoźnik ocenił, iż rocznie z Modlina zaoferuje ponad 500 tys. miejsc w swoich samolotach i stworzy w tym podwarszawskim porcie ponad 80 miejsc pracy, głównie dla pilotów i załogi pokładowej.
Uruchomienie lotów z podwarszawskiego portu niedawno zapowiedziała również Air Arabia ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Połączenie do Szardży (niedaleko Dubaju) również ma ruszyć w grudniu br.
Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin znajduje się 37 km od centrum Warszawy, w pobliżu drogi ekspresowej S7 i linii kolejowej Warszawa-Modlin. w tej chwili irlandzki Ryanair jest jedynym przewoźnikiem operującym stale z tego portu.
Czytaj też: MSWiA: Tymczasowe kontrole na granicach z Niemcami i Litwą przedłużone