3000 miejsc pracy skasowane w związku przeniesieniem produkcji Jeepa Compassa do USA

goniec.net 1 tydzień temu

Stellantis anulował plany produkcji kolejnej generacji Jeepa Compass w zakładzie w Brampton (Ontario, Kanada), przenosząc produkcję do USA (prawdopodobnie do Belvidere w stanie Illinois). Zakład w Brampton jest zamknięty od początku 2024 r. w związku z planowaną przebudową, ale prace te zostały wstrzymane w lutym 2025 r., a decyzja o anulowaniu projektu została ogłoszona niedawno.

W odpowiedzi Kanada grozi Stellantis kroki prawnymi, a związki zawodowe (np. Unifor) zapowiadają działania w celu odwrócenia tej decyzji. Pracownicy zakładu (ok. 3000 osób) zostali poinformowani o zmianie m.in. dzięki automatycznych połączeń telefonicznych.

Rząd federalny i prowincjonalny Ontario zobowiązały się do dofinansowania retoolingu zakładów w Brampton i Windsor (w tym transformacji na potrzeby pojazdów elektrycznych) kwotą 1,4 miliarda dolarów kanadyjskich, co miało uzupełnić inwestycję Stellantis w wysokości 3,6 miliarda dolarów, dając łącznie 5 miliardów. Te środki były warunkowe, zależne od spełnienia zobowiązań, takich jak utrzymanie produkcji i miejsc pracy w Kanadzie.

Co do strat dla kanadyjskich podatników: Na razie minimalne lub żadne, ponieważ umowy zawierają klauzule zwrotne (clawback) – niewypłacone środki nie będą transferowane, a rząd federalny grozi Stellantis działaniem prawnym, by odzyskać już wydane fundusze i egzekwować zobowiązania.

Szerszy kontekst to 15 miliardów dolarów na joint venture NextStar (baterie EV w Windsor), ale to oddzielny projekt, nie bezpośrednio związany z Brampton.

W przeciwieństwie do anulowanego projektu w Brampton, NextStar pozostaje priorytetem dla kanadyjskich rządów i Stellantis, z dofinansowaniem federalnym i prowincjonalnym (w tym 15 miliardów dolarów na joint venture). Nie ma doniesień o opóźnieniach czy problemach w październiku 2025 r. – projekt jest na finiszu przed pełnym uruchomieniem.

Idź do oryginalnego materiału