4 pasy na Buforowej i asfalt na Koszarowej, czyli plany na kompeksowe remonty wrocławskich ulic.

7 miesięcy temu
Zdjęcie: remont 11 drog wroclaw


Remonty ul. Olszewskiego i Wilkszyńskiej już się toczą, ale nowa nawierzchnia pojawi się także m.in. na ul. Powstańców Śląskich oraz Pułaskiego. Prawdziwą zmianą na południu będzie natomiast druga nitka na Buforowej. Urząd Miasta przedstawił plan kompleksowych remontów dróg na najbliższe miesiące i początek kolejnej kadencji samorządu.

Odblokowanie pieniędzy z Krajowego Programu Odbudowy, jak i zamrożonych pieniędzy z podatku PIT otwiera przed Wrocławiem szansę na intensywne zajęcie się remontami dróg. Przedstawiciele magistratu przedstawili wybrane projekty, spośród tych które będą remontować, modernizować czy rozbudowywać w nadchodzącej kadencji.

– Nie chodzi tu o program szybkich remontów (ten właśnie prowadzimy na 15 ulicach Wrocławia) i będziemy go kontynuować ze środków gminnych w kolejnych latach. Zresztą do tego programu dołączyliśmy ulicę Olszewskiego – główną arterię Biskupina, na której już wymieniliśmy nawierzchnię na środkowym odcinku, a czekają nas oba skrajne. Nie mówimy tu dziś także o budowie nowych ulic, jak choćby Aleja Północna łącząca osiedle Poświętne z Sobieskiego estakadą nad ulicą Paprotną. Te plany i działania miasta już wrocławianie znają – mówiła Elżbieta Urbanek, dyrektorka Departamentu Infrastruktury i Transportu.

Prawdziwą zmianą będą cztery pasy na Buforowej – po dwa w każdą stronę. Miasto dobuduje drugą nitkę w miejscu obecnego pasu rozdziału.

– Zgodnie z decyzja prezydenta Jacka Sutryka będziemy mieli drogę dwujezdniową z 4 pasami ruchu i niezależnie obok TAT czyli trasę autobusowo-tramwajową. Chcemy mieć tę dwujezdniową i czteropasową drogę od Jagodna do centrum Wrocławia. Zadbamy też o odpowiednie i wygodne sposoby włączenia dróg z osiedli w nową nitkę oraz dobre połączenia zarówno istniejącej od zeszłego roku szkoły na Asfaltowej jak i planowanej tu na tym terenie nowej szkoły dla Jagodna – wyjaśniała Urbanek.

Projektowanie drugiej nitki Buforowej zacznie jeszcze w tym roku, a budowa powinna się skończyć w 2028.

Za 35 mln zł kompleksowo przebudowywana jest ul. Wilkszyńska na Marszowicach (północna część osiedla Leśnica). To droga wojewódzka nr 336 w kierunku Wilkszyna i Pisarzowic.

– Drogowcy na odcinku dwóch kilometrów budują nowe sieci podziemne, nawierzchnię, przystanki, oświetlenie, przejścia dla pieszych oraz dwukierunkową drogę rowerową. Dla poprawy bezpieczeństwa wyniesione będą skrzyżowania – wyjaśniał Piotr Paś z Wrocławskich Inwestycji.

Obok Wilkszyńskiej, w tym rejonie zmieni się także Brodzka. Droga z Maślic do Pracz Odrzańskich zyska na całej długości chodnik, ścieżkę rowerową, oświetlenie i nową nawierzchnię jezdni. Rozbudowane zostaną przystanki autobusowe a łączące je przejścia wyposażone w rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego – azyle lub wyniesienia. Projektowanie przebudowy rozpocznie się jeszcze w tym roku.

W tym roku zakończy się projektowanie przebudowy Koszarowej (do Szpitala i kampusu UWr). Zamiast kostki będzie asfalt, a droga się poszerzy do 6 m.

– Autobusy MPK będą swobodnie się mijać, a zatrzymywać się będą na nowych przystankach z wiatami. Linia A będzie wtedy mogła być przedłużona do Sołtysowic – zgodnie z wnioskami mieszkańców. Rowerzyści będą jeździć dwukierunkową drogą, która powstanie po stronie kampusu uniwersyteckiego i szpitala. Na końcu pojawi się tysiące róż typowych dla tego rejonu Karłowic – wyjaśniał Sergiusz Kmiecik, przewodniczący Rady Miejskiej.

Koszt remontu to 15 mln zł. Więcej będzie kosztowała przebudowa Powstańców Śląskich.

– Na dniach wybrany będzie projektant przebudowy odcinka od ul. Swobodnej do al. Hallera. Oddzielnie będzie przebiegała przebudowa ronda, czyli pl. Powstańców Śląskich. Powstańców Śląskich będzie miała nawierzchnię asfaltową. Sama droga wokół ronda z racji zabytkowych kamienic będzie z kostki granitowej. Wnętrze ronda nabierze bardziej parkowego charakteru – mówił Tomasz Staruchowicz ze ZDiUM-u.

Obok Powstańców przebiega Gajowicka.

– Do Hallera od Zaporoskiej zamiast kostki będzie asfalt i usunięte zostaną poniemieckie tory. Nawierzchnia granitowa pozostanie na wyniesionych skrzyżowaniach i przy kościele Karola Boromeusza. Na odcinku od Zaporoskiej do Hallera powstaną wydzielone buspasy. W rejonie kościoła wygodny autobusowy węzeł przesiadkowy – mówiła Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności.

Poza wymianą sieci podziemnych powstaną na Gajowickiej chodniki, oświetlenie, przejścia dla pieszych, przystanki, zielona infrastruktura i nowa dwukierunkowa droga dla rowerów. Ulica jest tak zaprojektowana, żeby w kolejnym etapie można było łatwo wbudować torowisko tramwajowe. Wydzielone torowisko także pojawi się na brakującym fragmencie Pułaskiego.

– Odcinek od Kościuszki do Małachowskiego. Projekt przebudowy będzie gotowy w przyszłym roku. Będzie wydzielone torowisko i nowa jezdnia z masy bitumicznej. Bardzo istotne są drogi dla rowerów, bo to jedyny odcinek, na którym ich brakowało. Powstaną również dwa nowe przejścia dla pieszych i przejazdy rowerowe – mówił Paś.

Z kolei na północy centrum ruszy remont Reymonta.

– Jadąc od strony centrum na Różankę i Karłowice, z wyremontowanej Pomorskiej wjedziemy w Reymonta, której stan daleki jest od ideału. Projekt przebudowy będzie w przyszłym roku. Wyremontowana zostanie jezdnia i torowisko, a także powstaną nowe przystanki i dwukierunkowa droga dla rowerów. Uzupełniony zostanie szpaler dębów i powstaną ogrody deszczowe. Remont Reymonta ma być skorelowany z kompleksową modernizacją mostów Osobowickich – wyjaśniała Elżbieta Urbanek.

Z kolei od torowiska i to jeszcze w tym roku zacznie się remont Szczytnickiej.

– Jeszcze w tym roku na Szczytnicką wejdą nasi torowcy z MPK. To pierwszy etap. Wybudują torowisko na nowej podbudowie, które izolować będzie drgania i tłumić hałas. Jednocześnie MPWiK zmodernizuje sieć wodociągową. Przebudowa reszty ulicy będzie przedmiotem konsultacji społecznych z wrocławianami – tłumaczył Witold Woźny, prezes MPK.

To, iż konsultacje mają sens, pokazuje ul Ruska, której nowy kształt to wynik narady obywatelskiej.

– Od pl. Solnego do Kazimierza Wielkiego znikną samochody, a pojawią się rośliny w różnych formach. Rosnąć tu ma kilkadziesiąt drzew, pnącza, struktury roślinne formujące ogródki kawiarniane. Poza nimi powstaną parkingi rowerowe, ławeczki i skwer w miejscu dawnej miejskiej bramy. Jednak poziom ulicy zostanie zrównany z poziomem chodnika, co będzie wygodne dla pieszych i rowerzystów. Nowe oświetlenie późną porą będzie przygaszone, aby nie przeszkadzało mieszkańcom – opisywała Piotr Paś.

Równie ważnym projektem co przebudowy ulic jest budowa parkingów na obrzeżach miasta. Dziś miejsc na parkingach parkingów P&R jest 2750 – w przyszłości miasto niemal podwoi tę liczbę.

– Do Wrocławia codziennie wjeżdża choćby 250 000 samochodów. Poprzez powiększanie stref płatnego parkowania (gdzie mieszkańcy mają ulgę i parkują za 100 zł rocznie) chcemy zmniejszać ruch samochodów spoza Wrocławia. Dla tych osób mamy dobrą komunikację miejską i nowe miejsca P&R i Bike&Ride. Z biletem Urbancard możemy bezpłatnie zostawić auto i przesiąść się do tramwaju czy autobusu – opisywała Monika Kozłowska-Święconek.

Na parkingach nazywanych P+R, czyli parkuj i jedź, albo P&R (Park and Ride), będzie choćby 2,1 tys. miejsc.

Foto/Wizualizacje: mat. prasowe UMW

Idź do oryginalnego materiału