
Trwa budowa rzeszowskiej Wisłokostrady czyli drogi łączącej Al. Tadeusza Rejtana w do ul. Generała Stanisława Maczka. Wstępny plan zakładał, iż będzie ona gotowa na wiosnę przyszłego roku. Jest jednak szansa, ze kierowca przejadą nią już pod koniec tego roku. To koniec dobrych wiadomości, bowiem prawdopodobnie inwestycja pochłonie więcej środków, niż pierwotnie planowano.
– Dopiero tu, na miejscu widać ogromną skalę i potęgę tej inwestycji – Wisłokostrady. Cieszę się, iż moje zaproszenie przyjęło tak wielu dziennikarzy, wspólnie z którymi mogliśmy z bliska obserwować jak powstaje to ważne przedsięwzięcie – mówił wizytujący wraz z dziennikarzami całą inwestycję prezydent Rzeszowa, Konrad Fijołek.
Na budowanym moście Załęskim wykonano wszystkie podpory mostu. Zamontowano prefabrykowane belki strunobetonowych stanowiących ustrój nośny mostu. Zabetonowano płytę pomostu jezdni lewej i prawej, ułożono warstwy ochronną nawierzchni na płytach pomostu jezdni prawej i lewej. w tej chwili realizowane są prace wykończeniowe polegające na ułożeniu nawierzchni z żywic na kapach chodnikowych, umocnieniu stożków nasypu oraz skarp pod obiektem kostką granitową. Równolegle na dojazdach do mostu realizowane są prace przygotowawcze do ułożenia mas bitumicznych stanowiących nawierzchnię jezdni. Planowany termin zakończenia robót na moście Załęskim czerwiec 2025 r.
– Latem tego roku oddamy rzeszowianom do użytku nowy Most Załęski wraz z nowym rondem w ciągu ul. Ciepłowniczej. Całość Wisłokostrady ma być gotowa wiosną 2026 r., ale prace przebiegają tak sprawnie, iż może uda się tę inwestycję zakończyć jeszcze w tym roku – dodaje prezydent Rzeszowa.
Z kolei na moście na rzece Młynówka realizowane są prace wykończeniowe, wykonano warstwę ochronną nawierzchni na płycie pomostu. Pozostała do wykonania warstwa ścieralna, umocnienie skarp stożków, wykonanie nawierzchni kap chodnikowych oraz montaż elementów bezpieczeństwa ruchu na obiekcie.
Równolegle przy budowie estakady do chwili obecnej wykonano wszystkie podpory obiektu oraz zabetonowano i sprężono ustrój nośny jezdni prawej. Aktualne wykonywane są prace szalunkowe oraz zbrojarskie ustroju nośnego jezdni lewej estakady. Równolegle na dojazdach do estakady wykonywane są prace ziemne polegające na budowaniu nasypu drogowego.
Następnym obiektem inżynierskim realizowanym w ramach przedmiotowej inwestycji jest mur oporowy w rejonie ul. Konfederatów Barskich w technologii kotwionej palisady z pali wierconych w osłonie rurowej. Wykonano oczep muru oporowego.
Kolejnym murem jest mur oporowy pomiędzy estakadami, gdzie wykonano palisadę stanowiącą korpus muru oporowego. Zabetonowano oczep górny palisady oraz wywiercono i sprężono kotwy gruntowe. Do wykonania pozostało oblicowanie z koszy siatkowo-kamiennych palisady oraz montaż elementów bezpieczeństwa ruchu w postaci barier energochłonnych.
Wykonawca robót Konsorcjum firm – ANTEX II Sp. z o.o. i Wysowa Mosty Sp. z o.o. Wartość inwestycji to 184,4 mln zł w tym dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych w kwocie 65,0 mln zł oraz z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie 30 mln zł. Takie były pierwotne założenia. Wszystko wskazuje na to, iż miasto będzie musiało dołożyć do tej inwestycji, której pierwotny kosz miał wynieść 178 mln. W środę prezydent Rzeszowa, Konrad Fijołek poinformował, iż będzie to 184 mln zł, a niewykluczone iż inwestycja zamknie się w kwocie aż 200 mln zł.
Wzrost kosztów inwestycji włodarz miasta tłumaczył m.in. faktem, iż pod powstającym rondem, które połączy ul. Ciepłowniczą, most zamkowy i nową estakadę, odkryto stare wysypisko śmieci. Konieczne było zatem wzmocnienie gruntu pod powstające rondo
– Wisłokostrada to nie tylko nowe, komfortowe połączenie południa Rzeszowa z północą, ale także szansa na ożywienie kolejnych terenów naszego miasta, zarówno pod kątem inwestycyjnym jak i rekreacyjnym. Wisłokostrada to nie tylko budowa drogi. To także duże obiekty inżynierskie, które dziś oglądaliśmy. Jednym z nich jest nowy, szeroki Most Załęski, którego budowa jest już na finiszu – realizowane są tam prace wykończeniowe. Na ukończeniu jest także budowa kolejnej przeprawy, która powstała nad potokiem Młynówka. Największym obiektem inżynierskim jest potężna estakada nad torami kolejowymi. Zabetonowana została już jej prawa nitka, która ma prawie 280 metrów długości. Betonowanie jej trwało nieprzerwanie przez 48 godzin. Jeszcze większym wyzwaniem dla wykonawcy będzie betonowanie nitki lewej estakady, która będzie miała ponad 370 metrów długości – informuje prezydent stolicy Podkarpacia.










