9 wariantów części nowej drogi krajowej nr 9. W większości przechodzą przez zwartą zabudowę Cmolasu [MAPY]

2 godzin temu
Zdjęcie: 9 wariantów części nowej drogi krajowej nr 9. W większości przechodzą przez zwartą zabudowę Cmolasu | foto GDDKiA Reszów


Pzedmiotem Inwestycji jest budowa nowego odcinka drogi krajowej nr 9 (DK9) łączącego planowane obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, który zastąpi istniejący ciąg drogowy na tym odcinku przejmując z niego ruch tranzytowy. Na potrzeby przedmiotowego zadania inwestycyjnego opracowywana jest dokumentacja projektowa pn.: Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe (STEŚ) oraz Materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Obecnie realizowany etap prac projektowych obejmuje wariantową analizę możliwości przeprowadzenia drogi po nowym śladzie.

W wyniku przeprowadzonych analiz zaproponowano przebieg drogi w 9 alternatywnych wariantach oznaczonych numerami od 1 do 9.

Podstawowe cele inwestycji

Celem planowanej inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miejscowości Komorów, Hadykówka oraz Cmolas przemieszczającego się obecnym odcinkiem drogi krajowej nr 9.

Korzyści dla użytkowników drogi:

  • Zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom nowego odcinka drogi oraz znacząca poprawa poziomu bezpieczeństwa na istniejącej drodze;
  • Podniesienie poziomu swobody ruchu;
  • Skrócenie czasu podróży;
  • Poprawa komfortu jazdy;
  • Zmniejszenie zużycia paliwa.

Korzyści dla społeczeństwa:

  • Wzrost bezpieczeństwa ruchu na obecnym odcinku drogi krajowej nr 9, z którego ruch tranzytowy zostanie przejęty przez nową drogę;
  • Zmniejszenie uciążliwości oddziaływań na środowisko powodowanych przez ruch w zakresie hałasu, zanieczyszczenia powietrza, wód powierzchniowych i innych również poprzez budowę urządzeń ochrony środowiska w ramach budowy nowej drogi;
  • Odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów mieszkaniowych miejscowości Komorów, Hadykówka i Cmolas;
  • Stworzenie nowych obszarów inwestycyjnych w otoczeniu nowej drogi oraz poprawa warunków dostępności dla obszarów zlokalizowanych przy istniejącej drodze.

Przebieg drogi

Planowana droga zlokalizowana jest na terenie województwa podkarpackiego, powiatu kolbuszowskiego, gmin Kolbuszowa, Cmolas oraz Majdan Królewski. Zakres inwestycji obejmuje budowę drogi wraz ze skrzyżowaniami z wybranymi drogami. W ramach inwestycji wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie prowadzone równolegle do drogi, zapewniające dostęp do drogi publicznej terenom przyległym do nowej drogi krajowej, który taki dostęp utracą w wyniku jej budowy. Inwestycja obejmuje również budowę infrastruktury technicznej niezbędnej do funkcjonowania drogi, a także przebudowę infrastruktury obcej kolidującej z projektowanym układem drogowym.

Podstawowe parametry techniczne drogi

  • klasa techniczna GP (główna ruchu przyspieszonego)
  • liczba jezdni – docelowo 2 jezdnie, zakłada się budowę jednej jezdni w pierwszym etapie
  • ilość pasów ruchu – 2x2, w etapie pierwszym przy przekroju jednojezdniowym 1x2
  • szerokość pasa ruchu – 3,5m
  • szerokość poboczy – min 2,0m (w tym 0,75 m opaska zewnętrzna)
  • dopuszczalny nacisk osi pojazdu – 115 kN/oś
  • rodzaj nawierzchni – bitumiczna lub z betonu cementowego

Warianty części nowej drogi krajowej nr 9

Projektowane warianty przebiegu drogi w przeważającym zakresie zlokalizowane są na terenie gminy Cmolas, ale przebiegają również na terenie gminy Majdan Królewski oraz Kolbuszowa.

Wariant nr 1

Początek Wariantu 1 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą planowanej obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest w kierunku południowym w sąsiedztwie cmentarza komunalnego, a następnie biegnie równolegle do istniejącej drogi DK9 po jej zachodniej stronie przez tereny zabudowy, a także obszary leśne i tereny polno łąkowe. Na terenie gminy Cmolas droga przechodzi przez zwartą zabudowę miejscowości Cmolas. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 10,9 km, przy czym na długości 8,1 km biegnie w granicach gminy Cmolas.

Warianr nr 2

Początek Wariantu 2 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest pierwotnie w kierunku południowo – wschodnim, a następnie południowym równolegle do istniejącej DK9 po jej wschodniej stronie przez tereny zabudowy, a także obszary leśne i tereny polno łąkowe. Na terenie gminy Majdan Królewski droga prowadzona jest w sąsiedztwie zabudowy miejscowości Komorów, a na terenie gminy Cmolas droga przechodzi przez zwartą zabudowę miejscowości Cmolas oraz sąsiedztwie linii kolejowej nr 71 Rzeszów – Ocice. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej DK 9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 9,6 km, przy czym na długości 6,6 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Wariant nr 3

Początek Wariantu 3 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą planowanej obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest w kierunku południowym w sąsiedztwie cmentarza komunalnego, a następnie biegnie równolegle do istniejącej drogi DK9 po jej zachodniej stronie przez tereny zabudowy, a także obszary leśne i tereny polno łąkowe. Na terenie gminy Cmolas od strony zachodniej omija miejscowość Hadykówkę i przechodzi na wschodnią stronę drogi krajowej, by następnie przekroczyć miejscowość Cmolas wśród zwartej zabudowy mieszkalnej oraz sąsiedztwie linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 9,6 km, przy czym na długości 6,9 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Wariant nr 4

Początek Wariantu 4 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest w kierunku południowym w sąsiedztwie cmentarza komunalnego, a następnie biegnie równolegle do istniejącej drogi DK9 po jej zachodniej stronie przez tereny zabudowy, a także obszary leśne i tereny polno łąkowe. Na terenie gminy Cmolas droga omija zwartą zabudowę miejscowości Cmolas od strony zachodniej. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 11,9 km, przy czym na długości 9,2 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Warianr nr 5

Początek Wariantu 5 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest pierwotnie w kierunku południowo – wschodnim, a następnie południowym równolegle do istniejącej drogi DK9 po jej wschodniej stronie przez tereny zabudowy, a także obszary leśne i tereny polno łąkowe. Na terenie gminy Majdan Królewski droga prowadzona jest w sąsiedztwie zabudowy miejscowości Komorów, a na terenie gminy Cmolas droga omija zabudowę miejscowości Hadykówka od strony wschodniej, a następnie przechodzi na zachodnią stronę drogi DK9 po czym przechodzi przez zwartą zabudowę miejscowości Cmolas. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 12,2 km, przy czym na długości 9,2 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Wariant nr 6

Początek Wariantu 6 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest w kierunku południowym w sąsiedztwie cmentarza komunalnego, a następnie biegnie równolegle do istniejącej drogi DK9 po jej zachodniej stronie przez tereny zabudowy, a także obszary leśne i tereny polno łąkowe. Na terenie gminy Cmolas od strony zachodniej omija miejscowość Hadykówkę i przechodzi na wschodnią stronę drogi krajowej, by następnie przekroczyć miejscowość Cmolas wśród zwartej zabudowy mieszkalnej oraz sąsiedztwie linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej drodze DK 9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 9,6 km, przy czym na długości 6,9 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Wariant nr 7

Początek Wariantu 7 zlokalizowany w ciągu planowanej obwodnicy Nowej Dęby w miejscowości Huta Komorowska (gmina Majdan Królewski). Trasa prowadzona jest w kierunku południowym w znacznym oddaleniu od obecnego korytarza drogi DK9 po zachodniej jej stronie przez obszary leśne, polno łąkowe i lokalnie w sąsiedztwie rozproszonej zabudowy mieszkalnej. Na terenie gminy Cmolas od strony zachodniej omija miejscowość Cmolas. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 12,8 km, przy czym na długości 5,8 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Wariant nr 8

Początek wariantu 8 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest w kierunku południowym w sąsiedztwie cmentarza komunalnego, a następnie biegnie równolegle do istniejącej drogi DK9 po jej zachodniej stronie przez tereny zabudowy, a także obszary leśne i tereny polno łąkowe. Na terenie gminy Cmolas droga omija zwartą zabudowę miejscowości Cmolas od strony zachodniej. Koniec drogi zaplanowano na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Cmolas w miejscu planowanego w ramach obwodnicy Kolbuszowej skrzyżowania z drogą krajową. Długość drogi w tym wariancie wynosi 12,2 km, przy czym na długości 9,5 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Wariant nr 9

Początek wariantu 9 zlokalizowany jest na istniejącej drodze DK9 w miejscowości Komorów (gmina Majdan Królewski) w miejscu planowanego skrzyżowania z tą drogą planowanej obwodnicy Nowej Dęby. Trasa prowadzona jest pierwotnie w kierunku południowo – wschodnim, a następnie po przekroczeniu linii kolejowej nr 71 Ocice – Rzeszów w kierunku południowym po wschodniej stronie linii kolejowej w dużej mierze przez tereny leśne i leśno łąkowe. Na terenie gminy Majdan Królewski droga prowadzona jest w sąsiedztwie zabudowy miejscowości Komorów, a na terenie gminy Cmolas droga przechodzi przez zwartą zabudowę miejscowości Cmolas. Koniec drogi zaplanowano w ciągu planowanej obwodnicy Kolbuszowej na terenie miejscowości Zarębki w gminie Kolbuszowa. Długość drogi w tym wariancie wynosi 11,2 km, przy czym na długości 7,7 km biegnie po terenie gminy Cmolas.

Materiały graficzne

Wszelkie materiały graficzne dotyczące przebiegu nowej DK9 przez Cmolas, Hadykówkę i Komorów dostępne TUTAJ>>>

Konsultacje w sprawie nowej drogi DK9: Komorów – Cmolas. Terminy, miejsca, jak zgłosić uwagi

Promost Consulting, działając w imieniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Rzeszowie, zaprasza mieszkańców na spotkania informacyjne dotyczące projektowanej drogi łączącej obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu drogi krajowej nr 9 (odcinek: Komorów – Cmolas).

Na spotkaniach obecni będą Projektant oraz przedstawiciele Inwestora – GDDKiA w Rzeszowie. Przedstawią warianty przebiegu trasy, odpowiedzą na pytania i przyjmą uwagi mieszkańców.

Terminy i miejsca spotkań:

  • 10 września 2025 r., godz. 16:00 – dla mieszkańców gmin Cmolas i Kolbuszowa. Miejsce: Samorządowy Ośrodek Kultury w Cmolasie, ul. Lasowiacka 14.
  • 11 września 2025 r., godz. 16:00 – dla mieszkańców gminy Majdan Królewski. Miejsce: Gminny Ośrodek Kultury w Majdanie Królewskim, ul. Rzeszowska 8.

Gdzie zapoznać się z materiałami?

Od 26 sierpnia 2025 r. materiały projektowe dotyczące wariantów przebiegu drogi są udostępnione w urzędach gmin oraz na stronie internetowej GDDKiA Oddział w Rzeszowie: https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/akcje-informacyjne

Jak zgłaszać uwagi, wnioski i zastrzeżenia?

bezpośrednio podczas spotkań informacyjnych, w wyznaczonym terminie – pisemnie na formularzu opinii dostępnym w Urzędach Gmin oraz na stronie: https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/akcje-informacyjne

Gdzie wysłać formularze opinii?

Podpisane formularze, dotyczące przedsięwzięcia, można przesyłać w terminie 14 dni od daty spotkania informacyjnego:

  • pocztą na adres: Promost Consulting Sp. z o.o. sp. k., ul. Jana Niemierskiego 4, 35-307 Rzeszów,
  • e-mailem na adres: [email protected]

Przekazane opinie zostaną przeanalizowane i – o ile będą uzasadnione oraz możliwe do zastosowania z uwagi na uwarunkowania techniczne, ekonomiczne i finansowe – zostaną uwzględnione w dalszych pracach projektowych.

Idź do oryginalnego materiału