Koniec darmowego poruszania się po autostradzie A1 z Torunia do Gdańska. Koncesjonariusz tego odcinka – Gdańsk Transport Company – informuje, iż opłaty będą ponownie pobierane od 1 stycznia 2025 roku.
W 2023 roku, decyzją rządu kierowanego przez Mateusza Morawieckiego, kierowcy zostali zwolnieni z opłat na odcinkach koncesyjnych autostrad – A1 Toruń – Gdańsk, zachodniej części A2 oraz A4 Katowice – Kraków. Od 1 lipca 2023 fragment A1 od Torunia do Pruszcza Gdańskiego początkowo był bezpłatny w weekendy, a od 4 września – w każdy dzień tygodnia.
Po przejęciu władzy przez Koalicję Obywatelską wraz z Lewicą i Trzecią Drogą Rada Ministrów podjęła uchwałę ws. niepobierania opłat za przejazd samochodów osobowych i motocykli na tym odcinku w roku 2024. Rząd nie przedłużył zwolnienia o kolejny rok, zatem jak informuje Gdańsk Transport Company, od północy, 1 stycznia 2025 roku wznowiony zostanie pobór opłat dla aut i motocykli korzystających z AmberOne Autostrady A1.
– Stawki za przejazd dla pojazdów wszystkich kategorii pozostają takie same jak przed wprowadzeniem zwolnienia w 2023 roku – informuje spółka. To oznacza, iż za przejazd z Nowych Marz do Rusocina (czyli na odcinku, na który wjeżdżają bydgoszczanie kierujący się do Trójmiasta przez S5) zapłacimy 17,60 złotych, a na całym odcinku Nowa Wieś – Rusocin – 29,90 złotych.
A1 znów płatna. Jak zachować się na bramkach?
W przypadku opłaty manualnej (kartą lub gotówką) podjeżdżając do bramek wjazdowych należy pobrać bilet, natomiast przy zjeździe z autostrady należy uregulować opłatę za przejazd na bramce z inkasentem. – Użytkownicy zarejestrowani w systemie AmberGO korzystają z bramek bez zmian, tzn. nie muszą pobierać biletu na wjeździe na autostradę ani zatrzymywać się na bramkach podczas zjazdu z autostrady. Opłaty zostaną pobrane automatycznie – przypomina GTC.
Gdańsk Transport Company jest spółką specjalnego przeznaczenia, która została powołana do życia w 1996 roku wyłącznie na potrzeby realizacji północnego odcinka A1. Firma posiada koncesję na finansowanie, projektowanie, budowę i eksploatację odcinka A1, którego łączna długość wynosi około 152 kilometrów i obejmuje fragment autostrady od Gdańska do Torunia. Po wygaśnięciu koncesji, w 2039 roku, koncesjonariusz nieodpłatnie przekaże obiekt stronie publicznej.