Air Canada miała zapłacić pasażerowi 2000 dolarów za opóźniony bagaż – zamiast tego linia lotnicza podała go do sądu

bejsment.com 3 godzin temu

Linia lotnicza twierdzi w dokumentach sądowych, iż federalny regulator transportu błędnie zinterpretował zasady.

Alaa Tannous był zadowolony, gdy Kanadyjska Agencja Transportu (CTA) nakazała Air Canada zapłacić mu 2 079 CAD za opóźniony bagaż po locie, który odbył wraz z żoną Nancy z Toronto do Vancouver w 2022 roku. „Czułem, iż to sprawiedliwe” – powiedział Tannous, który czekał ponad dwa lata na decyzję CTA.

Ale zamiast otrzymać wypłatę od Air Canada, linia lotnicza doręczyła mu dokumenty sądowe w grudniu ubiegłego roku – w Wigilię Bożego Narodzenia. Air Canada pozwała Tannousa do Sądu Federalnego, próbując obalić decyzję CTA.

CTA, kanadyjski regulator transportu, nie jest wymieniony w sprawie sądowej, więc Tannous jest zdany na siebie.

„To było szokujące” – powiedział. „To rozczarowujące, iż linie lotnicze, po wszystkich pieniądzach, które wydałem u nich przez lata… odwołują się od roszczenia w wysokości 2 000 CAD”.

Jest to czwarte orzeczenie CTA, które linie lotnicze zakwestionowały w sądzie w 2024 roku, a drugie złożone przez Air Canada. Inna sprawa, która wciąż toczy się przed sądem, dotyczy pasażerów Andrew i Anny Dyczkowskich z B.C. Przyznano im 2 000 CAD za opóźnienie lotu, co Air Canada kwestionuje.

„Coś jest naprawdę nie tak w systemie” – powiedział Andrew Dyczkowski w wywiadzie dla CBC News w czerwcu 2024 roku.

Zgodnie z obecnymi zasadami, po wydaniu orzeczenia przez urzędników CTA, jeżeli pasażerowie lub linie lotnicze nie zgadzają się z wynikiem, mogą zakwestionować decyzję w Sądzie Federalnym. Linie lotnicze kwestionujące orzeczenia CTA są rzadkością, ale niektórzy poszkodowani pasażerowie i rzecznicy konsumentów twierdzą, iż system skarg CTA musi ulec zmianie, aby pasażerowie nigdy nie musieli się martwić, iż zostaną wciągnięci w bitwy sądowe.

„Ma to efekt mrożący i jest przerażającą sprawą dla pasażera”, powiedział Geoff White, dyrektor wykonawczy Public Interest Advocacy Centre (PIAC), krajowej grupy rzeczników konsumentów. White twierdzi, iż wiele osób nie może sobie pozwolić na wynajęcie prawnika, który zająłby się obaleniem wniosków linii lotniczych. „Prawnicy zajmujący się sporami sądowymi nie są tani” – powiedział. „Stawia to klientów w naprawdę niekorzystnej sytuacji”.

Jeśli chodzi o sprawę Tannousa, White sugeruje, iż dziesiątki tysięcy dolarów, które Air Canada prawdopodobnie wyda na spór prawny, „można by lepiej wydać na poprawę obsługi klienta”.

Tannous twierdzi, iż nie planuje zatrudniać prawnika, aby spróbować odzyskać to, co CTA ustaliło, iż jest mu należne: 2 079 dolarów na kosmetyki, kosmetyki do makijażu i ubrania, które on i jego żona kupili po wylądowaniu w Vancouver bez jednej walizki, którą spakowali na weekendowy wypad. „Nie ma sensu, bym marnował więcej pieniędzy” – powiedział.

Tannous twierdzi, iż pracownik Air Canada powiedział parze w tamtym czasie, iż linia lotnicza nie ma żadnych wskazówek co do miejsca pobytu ich walizki i iż mogą wydać „rozsądną kwotę” na artykuły pierwszej potrzeby. „Nie mogli choćby wyśledzić bagażu, czy jest w Toronto, czy w drodze” – powiedział Tannous. „Miałem wrażenie, iż bagaż przepadł”.

Kiedy Tannous po raz pierwszy przedłożył rachunki w celu uzyskania odszkodowania, Air Canada zaoferowała im 250 dolarów na rozstrzygnięcie sprawy, zgodnie z e-mailami widzianymi przez CBC News.

Tannous twierdzi, iż odrzucił ofertę i zamiast tego złożył skargę do CTA. W dokumentach sądowych Air Canada argumentuje, iż urzędnik CTA „nie zastosował prawidłowo, rozsądnie lub w ogóle nie zinterpretował” odpowiednich przepisów przy podejmowaniu decyzji. Ówczesne przepisy Air Canada stanowiły, iż za opóźniony lub zagubiony bagaż przewoźnik zapłaci maksymalnie około 2 400 CAD. Jednak linia lotnicza argumentuje w dokumentach sądowych, iż Tannous i jego żona nie przedstawili dowodów uzasadniających kwotę, jaką wydali na wymianę przedmiotów w zaginionej – a nie zagubionej – walizce.

Air Canada twierdzi również, iż bagaż przybył rano po wylądowaniu pary, a mimo to przedstawili oni paragon za parę damskich butów do biegania zakupionych później tego samego dnia. Tannous twierdzi jednak, iż on i jego żona opuścili hotel wcześnie rano – zanim walizka dotarła bez wcześniejszego powiadomienia. Jego zdaniem zakupy dokonane przez parę w celu zastąpienia brakujących przedmiotów były uzasadnione, a CTA zgodziło się z nim. „Wierzyłem w system, co jest moim błędem” – powiedział. „Trzeba to zmienić”.

Air Canada oświadczyła, iż nie może komentować sprawy toczącej się przed sądem. W dokumentach sądowych linia lotnicza stwierdziła, iż nie domaga się kosztów prawnych od Tannousa, jeżeli wygra sprawę.

CTA twierdzi, iż agencja nie jest wymieniona w sprawie, ponieważ nie była zaangażowana w pierwotne roszczenie o odszkodowanie, które Tannous złożył do Air Canada.

Zgodnie z aktami sądowymi, CTA wnioskowała o udział w innym orzeczeniu agencji, które Air Canada kwestionuje w sądzie, z udziałem Dyczkowskich. Air Canada odrzuciła jednak wniosek CTA i pod koniec listopada 2024 r. sędzia stanął po stronie linii lotniczej.

Pomimo niepowodzenia, CTA broni obecnego systemu. „Każdy, kto podlega decyzji podjętej przez organizację rządową, gdy wpływa ona na jego prawa lub interesy, może zakwestionować tę decyzję w drodze przeglądu przez sądy” – powiedział rzecznik CTA, Jadrino Huot w e-mailu.

„To kluczowa część tego, jak działa kanadyjski wymiar sprawiedliwości”.

White z PIAC twierdzi jednak, iż istnieją lepsze sposoby rozwiązywania takich sporów. Jako przykład podaje on Komisję ds. Skarg na Usługi Telekomunikacyjne (CCTS) – krajowy organ Kanady zajmujący się rozpatrywaniem skarg telekomunikacyjnych. jeżeli klient lub firma telekomunikacyjna nie zgadza się z ustaleniami CCTS, możliwości ich zakwestionowania nie obejmują sądów.

„Zaostrzmy proces Kanadyjskiej Agencji Transportu, aby istniała ustalona ścieżka odwoławcza” – powiedział White. „Pozwala to uniknąć kosztownego procesu sądowego”. Taka zmiana może zająć trochę czasu, ponieważ prawdopodobnie wymagałaby zmian legislacyjnych.

White powiedział również, iż kanadyjskie przepisy dotyczące ochrony pasażerów linii lotniczych powinny być bardziej jasne i zwięzłe, aby uniknąć sporów dotyczących sposobu ich stosowania. CTA niedawno przedstawiło proponowane poprawki mające na celu uproszczenie i wzmocnienie przepisów, ale nie ogłosiło jeszcze, kiedy wejdą one w życie.

Jeśli chodzi o Tannousa, mówi o swojej sprawie w nadziei na wygraną w sądzie opinii publicznej. „To niedopuszczalne” – dodał.

Idź do oryginalnego materiału