Alstom w Chorzowie zbuduje 42 nowoczesne pociągi ekspresowe dla PKP Intercity

2 godzin temu
Zdjęcie: Fot. x.com/PKPIntercityPDP


Spółka PKP Intercity podpisała w środę (12 listopada) umowę z Alstom Polska na budowę 42 piętrowych pociągów ekspresowych o prędkości 200 km/h. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak zaznaczył, iż to największa umowa taborowa w historii polskiej kolei.

Umowa o wartości blisko 6,9 mld zł (1,62 mld euro) obejmuje dostawy pociągów za 4,1 mld zł oraz pełne utrzymanie taboru w okresie 30 lat za blisko 2,8 mld zł. W kontrakcie jest opcja dostawy kolejnych 30 składów.

Klimczak: dzisiaj w Chorzowie została podpisana największa umowa taborowa w historii polskiej kolei

Dzisiaj w Chorzowie została podpisana największa umowa taborowa w historii polskiej kolei, umowa na zakup pierwszych w Polsce ekspresowych pociągów piętrowych dla PKP. (…) Tego polska kolej jeszcze nie widziała i dzięki temu megakontraktowi spełniają się marzenia wszystkich tych, którzy chcieli, żeby w Polsce jeździły pociągi jak najlepsze, jak najnowocześniejsze, jak najszybsze

– powiedział minister Klimczak.

Dalsza część tekstu pod wpisem

?? Umowa na piętrusy podpisana!
PKP Intercity podpisały kontrakt na 42 piętrowe pociągi.
?? 200 km/h
?? 550 miejsc
?? produkcja: Chorzów i Nadarzyn (2,5 tys. pracowników)
Pierwsze składy pojadą za ok. 3,5 roku!@J_Malinowski @DariuszKlimczak @PiotrMalepszak @MI_GOV_PLpic.twitter.com/WZ7qHvSNHP

— PKP Intercity (@PKPIntercityPDP) November 12, 2025

Umowę podpisali prezes Alstom Polska Beata Rusinowicz i prezes PKP Intercity Janusz Malinowski. Zwieńczyło to przetarg PKP Intercity na zakup 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z 30-letnim okresem utrzymania, a także opcją zamówienia kolejnych 30 pojazdów.

Myślę, iż docelowo to będą 72 pociągi z 30-letnim utrzymaniem – powiedział w środę prezes PKP Intercity. Podkreślił, iż pociągi, które wejdą do eksploatacji za trzy i pół roku umożliwią znaczne zwiększenie podaży miejsc przez spółkę. – Pociągi piętrowe zapewnią nam możliwość przewozu od 100 tys. do 160 tys. pasażerów w jednej dobie. To będzie siła PKP Intercity. To jest pomysł PKP Intercity na przygotowanie się do konkurencji, która nastąpi w 2030 r.

– stwierdził Malinowski.

Prezes PKP SA Alan Beroud zasygnalizował, iż w razie zrealizowania pełnego prawa opcji w kontrakcie, jego wartość wzrośnie do blisko 14 mld zł. Zestawił też liczbę 160 tys. pasażerów na dobę, których będą mogły przewieźć nowe składy, z w tej chwili przewożonymi przez całą spółkę średnio 220 tys. pasażerami dobowo.

Dalsza część tekstu pod wpisem

???? Tak będą wyglądały nowe składy piętrowe @PKPIntercityPDP od @alstom.
Wizualizacje: https://t.co/tfoi18awr5#kolej #Alstom #PKPIntercity pic.twitter.com/mJQGBQ2rUY

— Lukasz Malinowski (@Lukasz_Malin) November 12, 2025

Malinowski zapowiedział, iż pociągi piętrowe Intercity będą kursowały w kategorii ekonomicznej, z przystankami również w mniejszych miejscowościach, w których w tej chwili zatrzymuje się spółka, z „bardzo tanimi biletami”.

Tabor zespołowy, szczególnie piętrowy, charakteryzuje się niskimi kosztami operacyjnymi eksploatacji, co dodatkowo przy dużej pojemności daje operatorowi możliwość kształtowania niskich cen i posiadania bardzo dużej siły konkurencyjnej

– podkreślił prezes PKP Intercity.

Rusinowicz: pociągi powstaną w całości w Polsce

Prezes Alstom Polska zapewniła, iż pociągi powstaną w całości w Polsce: ich wózki zostaną wyprodukowane w podwarszawskim Nadarzynie, a cały proces produkcyjny odbędzie się w Chorzowie.

Dla mnie to powód do ogromnej dumy, iż w Alstom wracamy do korzeni: produkcji w Polsce dla Polski, przy współpracy z 800 dostawcami w Polsce, a także z lokalnymi uczelniami, jak Politechnika Śląska

– powiedziała Rusinowicz.

Pierwsze piętrowe pociągi ekspresowe niedługo na polskich torach

Alstom dostarczy PKP Intercity pociągi Coradia Max o prędkości maksymalnej 200 km/h, dwusystemowe – czyli będą mogły jeździć pod zasilaniem 3 kV prądu stałego i 25 kV prądu zmiennego. Dzięki temu będą mogły pojechać np. na lotnisko CPK czy do Czech. Mają pojawiać się w większości dużych miast Polski.

Sześciowagonowe składy Coradia Max będą składały się z czterech piętrowych wagonów skrajnych oraz dwóch jednopoziomowych wagonów środkowych, oferując łącznie ponad 550 miejsc siedzących i możliwość jazdy w trakcji podwójnej. Modułowa konstrukcja platformy pozwoli PKP Intercity dostosować pociągi do specyfiki tras i potrzeb pasażerów.

Pociągi będą wyposażone w klimatyzację, bezpłatne Wi-Fi, gniazdka elektryczne i lampki do czytania, półki na bagaż, miejsca na rowery i wózki dziecięce. Będą w nich mieściły się: strefy ciszy, przedziały rodzinne oraz część bistro.

Wsiadanie i wysiadanie ułatwią szerokie automatyczne drzwi. Pociągi umożliwią bezstopniowe wejście z peronów o wysokości 760 mm. Na peronach o innej wysokości dostęp zapewnią automatyczne windy dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się.

W Europie eksploatowanych lub zamówionych jest już ponad 500 jednostek Coradia Max. Jak wynika z informacji Alstomu, flota dla PKP Intercity zostanie zaprojektowana przy znaczącym udziale polskiego zespołu inżynierów i wyprodukowana w Polsce.

Alstom szczególnie podkreśla wagę Chorzowa dla firmy jako jej globalnego centrum kompetencyjnego w zakresie produkcji i inżynierii taboru kolejowego. Zakład (ze 160-letnią historią) odgrywa według firmy kluczową rolę w jej międzynarodowej strukturze – jako zakład produkcyjny oraz ośrodek innowacji i rozwoju technologicznego. To w Chorzowie powstać mają finalne rozwiązania techniczne dostosowane do polskiego rynku.

Chorzowska fabryka, zatrudniająca w tej chwili ok. 2,5 tys. osób, specjalizuje się również w spawaniu aluminium – kluczowej technologii w projektach realizowanych dla klientów od Niemiec i Włoch po Arabię Saudyjską i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Z kolei w Nadarzynie w 2022 roku uruchomiono wyspecjalizowany zakład, produkujący wózki do pociągów regionalnych i dalekobieżnych, a także serwisujący wózki do pociągów dużych prędkości (do 250 km/h) – jako pierwsze tego typu centrum serwisowe w Polsce.

Co w ramach kontraktu?

W ramach 30-letniego kontraktu na kompleksową obsługę serwisową Alstom zapewni utrzymanie prewencyjne, korekcyjne oraz przeglądy i naprawy główne floty, a także usługi czyszczenia. Zaplecze tych pociągów ma znaleźć się na warszawskim Grochowie. Wszystkie składy z zamówienia podstawowego mają zostać dostarczone przewoźnikowi do początku 2032 r.

Alstom działa w Polsce od 1997 r. i zatrudnia w tej chwili ponad 4,7 tys. osób. W ostatnich 10 latach firma zainwestowała w modernizację zakładów produkcyjnych i serwisowych ok. 600 mln zł (ok. 140 mln euro). Alstom jest największym producentem i eksporterem taboru kolejowego w Polsce, dostarczając z polskich zakładów rozwiązania dla klientów w Europie, na Bliskim Wschodzie i na całym świecie.

PKP Intercity to największy międzyregionalny operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Pociągi PKP Intercity przewiozły w ub.r. 78,5 mln pasażerów, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej i 33 proc. więcej niż w roku 2022. Szacunki przewoźnika zakładają, iż w tym roku zwiększy liczbę przewiezionych pasażerów do 84 mln, a w 2030 roku – do 110 mln.

Polecamy

LUBUSKIE

Polregio kupuje pięć używanych pociągów LINT i TALENT

6 listopada 2025

Polregio podpisało umowę na zakup pięciu używanych zespołów trakcyjnych LINT i TALENT. Nowe jednostki mają wzmocnić tabor spalinowy w województwach...

Czytaj więcejDetails

Klimczak: 450 mln euro z UE na rozwój infrastruktury kolejowej i morskiej

4 listopada 2025

Marszałek o sytuacji kolejowej w Lubuskiem

13 października 2025

Finał przetargu na piętrowe pociągi. PKP Intercity wybrało ofertę

3 września 2025
Idź do oryginalnego materiału