Spotkanie ws. korków na wyjeździe z Łomianek. Jest zielone światło dla zmian

9 godzin temu

Buspas między Warszawą a Łomiankami – bez ograniczania istniejącej jezdni i bez wieloletniego oczekiwania na decyzje środowiskowe. Takie rozwiązanie obecnej trudnej sytuacji na drogowej na granicy Warszawy i Łomianek aprobują władze obu miast.

W stołecznym ratuszu odbyło się dziś spotkanie w sprawie wielogodzinnych korków na ul. Pułkowej, którą od strony Łomianek dojeżdżają do Warszawy samochody i autobusy. Jak informowaliśmy w Polskim Radiu RDC, każdego dnia, w godzinach szczytu ulice Kolejowa i przechodząca w nią Pułkowa są adekwatnie nieprzejezdne.

Mieszkańcy mają dość korków

Obecna droga dojazdowa jest na granicy przepustowości. Jak oceniał radny Łomianek Piotr Rusiecki, korki tworzą się w związku ze źle ustawionymi światłami na skrzyżowaniu Pułkowej z Wójcickiego w Warszawie.

Światła są ustawione mniej więcej „50 na 50” czy „55 na 45”. Jak dla drogi krajowej, co jest w ogóle generalnie niedopuszczalne, bo droga krajowa powinna mieć absolutne pierwszeństwo. Często, iż właśnie tak jak jest, no to tworzą się gigantyczne korki. Wyjazd z Łomianek i przez Łomianki to jest półtorej godziny, czasami są to dwie godziny – wskazywał radny.

W RDC informowaliśmy również o proteście, który na najbliższy piątek, 19 grudnia, zapowiedzieli sfrustrowani mieszkańcy.

Uczestnicy mają blokować przejście na wysokości ulicy Przyłuskiego pomiędzy godzinami 15:00 a 17:00.

Buspas między Warszawą a Łomiankami?

Docelowym rozwiązaniem problemu jest budowa przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad brakującego fragmentu trasy S7. Ta inwestycja ma zostać zrealizowana w ciągu kilku najbliższych lat. Jak zapowiada prezydent Warszawy, będzie on rozmawiał z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury w sprawie przyspieszenia terminu i tempa budowy tej trasy.

Dzisiejsze spotkanie włodarzy miało na celu omówienie możliwych do realizacji projektów, które poprawią trudną sytuację w niedługim czasie, do momentu powstania S7 w tym rejonie. Jedynym szybkim i skutecznym narzędziem, które skróci przejazd ul. Pułkową, a jednocześnie nie pogorszy sytuacji kierowców jadących z Białołęki i Bielan, jest wytyczenie buspasa od Łomianek do ul. Wóycickiego.

Priorytet dla komunikacji miejskiej, dla autobusów, to dobry kierunek. Proponujemy rozwiązanie pilotażowe, realne do wprowadzenia szybko. Po przeanalizowaniu układu drogowego uważamy, iż możliwe jest wyznaczenie tymczasowego buspasa na większości odcinka od granicy Łomianek do ulicy Wóycickiego kosztem utwardzonego pobocza. Długość buspasa wyniosłaby ok. kilometra i to realnie skróci czas jazdy autobusów – proponował dzisiaj stołeczny prezydent Rafał Trzaskowski. – W krótkiej perspektywie buspas pozwoli, aby przynajmniej część pojazdów przewożących najwięcej osób uzyskała priorytet. W dłuższej – czekamy na docelową, rządową inwestycję drogową – dodaje prezydent Trzaskowski.

Pierwsze spotkanie i wnioski

W zeszłym tygodniu odbyło się pierwsze spotkanie między Łomiankami a warszawskimi Bielanami w celu poprawy organizacji ruchu na granicy miast.

Jak powiedział nam wówczas zastępca burmistrza dzielnicy Bielany Włodzimierz Piątkowski, wszyscy byli zgodni co do budowy transportu szynowego.

Współpracy też w randze województwa, to znaczy współpracy też i dostrzeżenia tego problemu przez władze wojewódzkie. Był przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego, pan sekretarz był też bardzo zaciekawiony efektami tych prac, no i przyszedł czas na to, żebyśmy w zespołach roboczych właśnie wypracowali te obszary, które nas w jakiś sposób łączą – wskazał.

Jak jednak przekazała rzeczniczka warszawskiego ratusza Marzena Gawkowska, ten wariant byłby kosztowny, a jego realizacja mogłaby trwać dłużej niż budowa nowego przebiegu krajowej „siódemki”.

Rozwiązanie problemu jest w rękach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, i w realizacji trasy Mostu Północnego. Gdy nowe drogi powstaną, Pułkowa będzie mogła być dostosowana do potrzeb mieszkańców metropolii warszawskiej – mówiła Gawkowska.


Planowane nowe 13 kilometrów trasy pozwoli ominąć blokującą się ulicę Pułkową na Młocinach. Wartość realizowanej przez GDDKiA umowy to ponad 54 miliony złotych.

Idź do oryginalnego materiału