W każdym kraju obowiązują nieco inne przepisy. Różne są także sposoby dokonywania opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg, limity prędkości czy też wysokość mandatów. Udając się autem w zagraniczną podróż warto więc zapoznać się z zasadami panującymi w kraju, po którym planujemy podróżować.
Podróż samochodem po Wielkiej Brytanii może być ciekawym doświadczeniem, pełnym zaskoczeń. Zwłaszcza tych drogowych. Już od pierwszych chwil na tamtejszych ulicach uwagę zwraca najważniejsza różnica: ruch lewostronny. Kierownica znajduje się po prawej stronie pojazdu, a samochód porusza się lewym pasem. Skrzyżowania i ronda działają w odwrotną stronę niż w większości państw europejskich – wjazd na rondo następuje z prawej, a ruch na nim odbywa się przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Choć początkowo może to powodować pewien dyskomfort, większość kierowców gwałtownie się przestawia i odnajduje w nowych warunkach.
Mile zamiast kilometrów
W Wielkiej Brytanii obowiązuje system miar oparty na milach. Ograniczenia prędkości podawane są w milach na godzinę, co może być mylące dla osób przyzwyczajonych do kilometrów. Na autostradach obowiązuje limit 70 mil na godzinę, co odpowiada około 112 kilometrom na godzinę. Poza terenem zabudowanym maksymalna prędkość to 60 mil na godzinę, a w miastach – najczęściej 30 mil, czyli niespełna 50 kilometrów. W wielu strefach, zwłaszcza w okolicach szkół czy osiedli mieszkaniowych, coraz częściej stosuje się ograniczenie do 20 mil na godzinę, czyli około 32 kilometrów na godzinę.
Fotoradary i mandaty
Przekroczenie prędkości bardzo często kończy się mandatem, ponieważ na brytyjskich drogach działa rozbudowany system kamer i radarów. Przykładowo, przekroczenie prędkości o 10 mil w mieście może skutkować mandatem w wysokości od 100 do choćby 300 funtów. W przypadku poważniejszych naruszeń sprawa może trafić do sądu. Z kolei za korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy grozi kara w wysokości 200 funtów i aż 6 punktów karnych. Nieprzepisowe parkowanie? Mandat wynosi zwykle 60 funtów, ale może zostać zmniejszony o połowę, jeżeli zostanie opłacony w ciągu 14 dni.
Szczególną ostrożność należy zachować w miastach i strefach objętych dodatkowymi opłatami – przykładem może być tzw. Congestion Charge w centrum Londynu. Kamery rejestrują każdy wjazd, a brak wniesienia opłaty we właściwym czasie skutkuje wysoką grzywną, przesyłaną również za granicę. Opłata wynosi 15 funtów za dzień, a dodatkowo w niektórych rejonach obowiązuje też tzw. opłata ekologiczna, czyli Ultra Low Emission Zone – zwłaszcza dla starszych pojazdów z silnikiem diesla.
Parkowanie regulowane jest bardzo precyzyjnie. Miejsca postojowe są oznaczone, często obowiązuje system „pay and display”, czyli konieczność opłacenia postoju w parkomacie i umieszczenia biletu za przednią szybą. Na drogach można też spotkać żółte linie – podwójna oznacza całkowity zakaz zatrzymywania się, a pojedyncza – zakaz w określonych godzinach, które zawsze podane są na pobliskiej tabliczce. Kontrole są częste i skrupulatne, dlatego nie warto ryzykować parkowania w niedozwolonym miejscu.
Wyposażenie auta
Do podróży samochodem po Wielkiej Brytanii nie jest wymagane międzynarodowe prawo jazdy – dokument wydany w Polsce jest w pełni uznawany. Obowiązkowy jest jednak paszport, ponieważ sam dowód osobisty nie daje już prawa wjazdu na teren Zjednoczonego Królestwa. Ubezpieczenie OC obowiązuje, ale zaleca się także wykupienie pakietu assistance. Zielona karta nie jest już potrzebna. Choć nie istnieje sztywny wykaz obowiązkowego wyposażenia auta, warto mieć w bagażniku trójkąt ostrzegawczy i apteczkę. Zalecany jest również adapter do gniazdek elektrycznych – brytyjskie gniazdka różnią się od kontynentalnych.
Paliwo w Wielkiej Brytanii jest droższe niż w Polsce. W połowie 2025 roku ceny za litr benzyny wahają się od 1,45 do 1,60 funta, co przy obecnym kursie daje około 7,50 do choćby 8,30 zł za litr. Diesel bywa nieco droższy. Na autostradach ceny mogą być wyższe choćby o 20–30 pensów za litr, dlatego wielu kierowców decyduje się na tankowanie w mniejszych miejscowościach lub poza głównymi trasami. Stacje benzynowe działają głównie w systemie samoobsługowym. Najczęściej płatność odbywa się kartą przy dystrybutorze lub wewnątrz stacji.
Podróż autem czasem stanowi wyzwanie
Styl jazdy na brytyjskich drogach charakteryzuje się wysoką kulturą i spokojem. Kierowcy chętnie przepuszczają innych, dziękują światłami awaryjnymi i rzadko używają klaksonu. W miastach należy przygotować się na korki, ale organizacja ruchu jest zwykle bardzo przejrzysta. Poza miastami drogi bywają wąskie, szczególnie w Szkocji, Walii czy Kornwalii. Często prowadzą przez malownicze tereny, gdzie napotkać można nie tylko turystów, ale i pasące się na poboczach owce. W takich sytuacjach zawsze pierwszeństwo ma zwierzę – zatrzymanie się i cierpliwość to podstawowe zasady.
Do ciekawszych drogowych zjawisk należą tzw. „lay-by’s”, czyli zatoczki postojowe przy drogach krajowych – często wykorzystywane jako miejsca na krótki odpoczynek. W Szkocji, zwłaszcza na trasie North Coast 500, zdarzają się drogi jednopasmowe z mijankami – tam obowiązuje zasada „kto ma bliżej do zatoczki, ten zjeżdża”. Z kolei w Kornwalii można napotkać niezwykle wąskie, kręte drogi między żywopłotami, przypominające raczej ścieżki niż szosy. Dla niektórych kierowców to wyzwanie, ale też duża atrakcja turystyczna.
Wielka Brytania – National Highways
CZYTAJ RÓWNIEŻ
INFORMATOR
Autem po Europie – Wielka Brytania
2025-07-07
INFORMATOR
Autem po Europie – Litwa, Łotwa i Estonia
2025-07-07
INFORMATOR
Autem po Europie – Turcja
2025-07-02
Pokaż więcej
CZYTAJ RÓWNIEŻ

Autem po Europie – Wielka Brytania

Autem po Europie – Litwa, Łotwa i Estonia

Autem po Europie – Turcja
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
ZASADY I BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO W EUROPIE
Nie ma przepisów dotyczących ruchu drogowego ani bezpieczeństwa drogowego, które obowiązują w całej Unii Europejskiej. Niektóre przepisy obowiązują jednak we wszystkich krajach UE. W różnych krajach mogą obowiązywać inne przepisy w odniesieniu do takich kwestii jak: maksymalny dopuszczalny poziom alkoholu we krwi (w niektórych krajach nie wolno usiąść za kierownicą choćby po wypiciu minimalnej ilości alkoholu), ograniczenia prędkości na różnego rodzaju drogach i w przypadku różnego rodzaju pojazdów, wyposażenie bezpieczeństwa w samochodach i dla rowerzystów, obowiązek włączania w dzień świateł mijania lub świateł do jazdy dziennej lub zmiana opon na zimowe.
Szczegółowe informacje na temat przepisów obowiązujących w krajach UE są dostępne na oficjalnej stronie internetowej Unii Europejskiej w zakładce „Zasady i bezpieczeństwo ruchu drogowego”.