Autem po Europie – Włochy

3 godzin temu
Zdjęcie: Autem po Europie - Włochy


W każdym kraju obowiązują nieco inne przepisy. Różne są także sposoby dokonywania opłat za przejazd płatnymi odcinkami dróg, limity prędkości czy też wysokość mandatów. Udając się autem w zagraniczną podróż warto więc zapoznać się z zasadami panującymi w kraju, po którym planujemy podróżować.

Podróż samochodem do Włoch to marzenie wielu kierowców. Nie tylko z powodu słonecznej pogody, klimatycznych miasteczek i pysznej kawy, ale również dlatego, iż włoskie drogi potrafią być jednocześnie widowiskowe i wymagające. Choć Włochy są członkiem Unii Europejskiej i strefy Schengen, przed wyruszeniem w trasę warto poznać kilka zasad, które obowiązują na tamtejszych drogach.

Na początek – formalności. Do wjazdu nie są potrzebne żadne dodatkowe dokumenty. Wystarczy istotny dowód osobisty i polskie prawo jazdy. Zielona karta nie jest wymagana, ale warto mieć ze sobą potwierdzenie aktualnego ubezpieczenia pojazdu. Obowiązkowe wyposażenie auta to kamizelka odblaskowa, trójkąt ostrzegawczy oraz zapasowe żarówki – choć w praktyce to ostatnie bywa rzadko egzekwowane.

Prędkość i mandaty we Włoszech

Włochy. Autostrada / Fot. Robert Felczak – Radio Kielce

Ograniczenia prędkości są zbliżone do tych znanych z Polski. W terenie zabudowanym maksymalna prędkość to 50 kilometrów na godzinę. Poza obszarem zabudowanym – 90 km/h. Na drogach ekspresowych dopuszczalne jest 110 km/h, a na autostradach – maksymalnie 130 km/h. W przypadku złych warunków pogodowych limit może zostać obniżony choćby do 110 km/h na autostradzie.

Mandaty we Włoszech potrafią być dotkliwe. Za przekroczenie prędkości o 20 kilometrów na godzinę grozi kara w wysokości od 170 do choćby 500 euro. Przy większych wykroczeniach – czyli powyżej 40 kilometrów na godzinę – oprócz wysokiej grzywny dochodzi do zatrzymania prawa jazdy i punktów karnych. Dodatkowo, jeżeli wykroczenie zostanie popełnione w nocy – pomiędzy godziną 22 a 7 rano – mandat może być powiększony o 30 procent. Mandaty można opłacić na miejscu – często z rabatem, jeżeli zostaną uregulowane w ciągu pięciu dni. Włoska policja i straż miejska chętnie korzystają z takiej formy rozliczenia.

Kierowcy muszą uważać również na tak zwane strefy ZTL, czyli „Zona a Traffico Limitato”. To ograniczone strefy ruchu, występujące w wielu włoskich miastach, szczególnie w centrach historycznych – jak Rzym, Florencja, Bolonia czy Mediolan. Wjazd do takiej strefy bez specjalnego zezwolenia oznacza automatyczne nałożenie mandatu, który przychodzi pocztą – również za granicę. Wjazd do strefy ZTL monitorują kamery, a brak biletu czy rejestracji może kosztować choćby 100-150 euro.

Jeśli chodzi o autostrady – we Włoszech są one w większości płatne. System opiera się na bramkach – przy wjeździe pobierany jest bilet, a opłatę wnosi się przy wyjeździe, zależnie od pokonanego dystansu. Płatność możliwa jest gotówką, kartą lub dzięki systemu elektronicznego Telepass. Przykładowo, przejazd autostradą z Wenecji do Florencji, czyli około 260 kilometrów, to koszt około 20 euro. w okresie letnim na bramkach mogą tworzyć się kolejki – szczególnie w weekendy.

Ceny paliw we Włoszech

Włochy. Stacja paliw / Fot. Robert Felczak – Radio Kielce

Ceny paliw we Włoszech są stosunkowo wysokie – w połowie 2025 roku litr benzyny 95-oktanowej kosztuje średnio 1,85 euro, czyli ponad 8,50 zł. Diesel – około 1,75 euro za litr. Najdrożej jest na autostradach, najtaniej – na stacjach w mniejszych miejscowościach i przy supermarketach. Włoskie stacje benzynowe często działają w systemie samoobsługowym. Uwagę zwracają dwa różne sposoby tankowania – „servito”, czyli z obsługą, a także „self-service”, czyli samodzielnie, ale taniej. Różnica w cenie może wynosić choćby 15-20 centów na litrze paliwa.

Styl jazdy włoskich kierowców jest dynamiczny. W miastach sporo emocji, klaksonów i nagłych manewrów. Poza miastem większa płynność i kultura jazdy. Zaskoczyć mogą ronda, bo nie zawsze obowiązuje na nich pierwszeństwo z prawej, dlatego warto zachować ostrożność i obserwować znaki.

W miastach obowiązują strefy parkowania oznaczone kolorami. Białe linie oznaczają miejsca bezpłatne, niebieskie – płatne, a żółte – zarezerwowane (najczęściej dla mieszkańców, osób niepełnosprawnych lub dostawców). Brak biletu za szybą to pewny mandat.

Na włoskich drogach często pojawiają się także motocykliści – szybcy, zwinni i nie zawsze przewidywalni. Przemieszczają się między pasami i podjeżdżają pod same światła – warto mieć ich cały czas na oku.

Podróż samochodem do Włoch to ogromna przyjemność – szczególnie jeżeli trasa wiedzie przez toskańskie wzgórza, alpejskie przełęcze czy wybrzeże Amalfi. Wystarczy odrobina rozwagi, przygotowanie i spokój za kierownicą, by podróż przez Italię stała się niezapomnianym doświadczeniem – i drogowo, i widokowo.


CZYTAJ RÓWNIEŻ

INFORMATOR

Autem po Europie – Włochy

2025-08-07
INFORMATOR

Autem po Europie – Portugalia

2025-08-04
INFORMATOR

Autem po Europie – Andora

2025-08-04
Pokaż więcej

ZOBACZ RÓWNIEŻ:


ZASADY I BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO W EUROPIE

Nie ma przepisów dotyczących ruchu drogowego ani bezpieczeństwa drogowego, które obowiązują w całej Unii Europejskiej. Niektóre przepisy obowiązują jednak we wszystkich krajach UE. W różnych krajach mogą obowiązywać inne przepisy w odniesieniu do takich kwestii jak: maksymalny dopuszczalny poziom alkoholu we krwi (w niektórych krajach nie wolno usiąść za kierownicą choćby po wypiciu minimalnej ilości alkoholu), ograniczenia prędkości na różnego rodzaju drogach i w przypadku różnego rodzaju pojazdów, wyposażenie bezpieczeństwa w samochodach i dla rowerzystów, obowiązek włączania w dzień świateł mijania lub świateł do jazdy dziennej lub zmiana opon na zimowe.

Szczegółowe informacje na temat przepisów obowiązujących w krajach UE są dostępne na oficjalnej stronie internetowej Unii Europejskiej w zakładce „Zasady i bezpieczeństwo ruchu drogowego”.

AUTEM PO EUROPIE

2025-06-30

Idź do oryginalnego materiału