Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą nabiera tempa. Wojewoda Łódzki wydał właśnie decyzje ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) dla dwóch brakujących odcinków trasy na terenie województwa łódzkiego. Tym samym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma komplet zezwoleń umożliwiających rozpoczęcie postępowania przetargowego. Ogłoszenie przetargów na wykonanie robót planowane jest na drugą połowę 2025 roku.Decyzje administracyjne uzyskane wcześniej – w kwietniu 2025 r. – dotyczyły dwóch fragmentów przebiegających przez województwo mazowieckie, w tym kluczowych dla mieszkańców Pruszkowa, Grodziska Mazowieckiego i Brwinowa odcinków od granicy województw do węzła Konotopa.Trzy lub cztery pasyRozbudowa obejmie łącznie 92 kilometry trasy A2. Od węzła Łódź Północ do Pruszkowa autostrada będzie miała trzy pasy ruchu w obu kierunkach. Dalej – od Pruszkowa do węzła Konotopa – liczba pasów wzrośnie do czterech w każdą stronę.Według zapowiedzi GDDKiA, cała trasa ma pozostać przejezdna w czasie prac – kierowcy będą mieli do dyspozycji co najmniej dwa pasy w każdym kierunku. W planach są również nowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo, m.in. odcinkowy pomiar prędkości.Ekologiczna nowość: droga zasilana OZEJedną z najciekawszych informacji dotyczących projektu jest decyzja o wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii do zasilania infrastruktury technicznej. Przebudowana autostrada A2 ma być energetycznie samowystarczalna – oświetlenie, stacje meteo i urządzenia monitorujące będą działać w oparciu o instalacje fotowoltaiczne i magazyny energii.To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce na tak dużą skalę. Jak informuje GDDKiA, wykonawca dokumentacji projektowej wskazał optymalne miejsca dla instalacji i przygotował pełną analizę ekonomiczną obejmującą nie tylko budowę, ale również przyszłe koszty eksploatacji i utrzymania.Odcinek krytyczny dla regionuAutostrada A2 jest jedną z kluczowych tras dla mieszkańców Mazowsza Zachodniego. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu, każdego dnia między Łodzią a Warszawą przejeżdża nią od 50 do choćby 100 tysięcy pojazdów. To główna droga dojazdowa dla tysięcy mieszkańców powiatów pruszkowskiego i grodziskiego, a także istotny korytarz dla transportu międzynarodowego.– Bez rozbudowy ten odcinek niedługo by się zakorkował – mówi jeden z kierowców z Grodziska Mazowieckiego. – Już teraz, w godzinach szczytu, trudno przejechać bez zatrzymywania się.W przyszłości A2 ma także pełnić funkcję głównej drogi dojazdowej do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego.Terminy i harmonogramRozbudowa autostrady została zaplanowana w kilku etapach. w tej chwili zakończony został etap uzyskiwania decyzji administracyjnych. Kolejne kroki:II połowa 2025 r. – ogłoszenie przetargów na wykonanie prac budowlanych,I połowa 2026 r. – podpisanie umów z wykonawcami i rozpoczęcie robót,II połowa 2028 r. – zakończenie inwestycji.Rozbudowa autostrady A2 między Łodzią a Warszawą to jedna z największych inwestycji drogowych w Polsce w tej dekadzie. Ma nie tylko poprawić komfort podróży, ale także wyznaczyć nowe standardy w zakresie ekologii i zarządzania infrastrukturą.Przeczytaj również: