Dla odcinka 11, czyli od węzła Biała Podlaska do węzła „Dobryń” (z węzłem) zbliża się najważniejszy moment. Jak informuje rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Tarnowska, termin składania ofert w przetargu na wybór wykonawcy na projekt i budowę tego odcinka przewidziany jest na 23 lipca tego roku. A kiedy poznamy firmy zainteresowane realizacją tego fragmentu. - Przed rozstrzygnięciem przetargu należy wykonać kilka działań. Zbadać otrzymane oferty pod względem formalnym, sprawdzić czy nie występują omyłki rachunkowe, zbadać czy nie występuje rażąco niska cena. W przypadku niejasności wystąpić do wykonawców o wyjaśnienia. Następnie należy ocenić oferty w kryteriach oceny ofert i wezwać wykonawcę, który złożył ofertę najwyżej ocenioną do złożenia podmiotowych środków dowodowych. Wykonawca ma na to 10 dni. W przypadku nieprawidłowości należy wezwać Wykonawcę do wyjaśnień lub uzupełnień dokumentów. Następnie możemy wybrać najkorzystniejszą ofertę. Po wyborze wykonawcy mają 10 dni na odwołania. jeżeli wpłynie odwołanie, czeka nas rozprawa w Krajowej Izbie Odwoławczej i dalsze czynności zależą od wyroku. jeżeli nie wpłynie odwołanie, wzywamy wybranego wykonawcę do uzgodnienia gwarancji należytego wykonania umowy. Po jej otrzymaniu będziemy mieli możliwość podpisania umowy. W związku z powyższym nie ma możliwości określenia terminu rozstrzygnięcia postępowania – zauważa Małgorzata Tarnowska.Odcinek 10. Na etapie przygotowań i przetargu Również na odcinku 10 (od węzła „Biała Podlaska” (bez węzła) do km ok. 641+011)widać postępy, ale nie na placu budowy. w tej chwili Lubelski Urząd Wojewódzki prowadzi postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej), co jest kluczowym krokiem przed rozpoczęciem prac. Dobrą wiadomością jest, iż przetarg na wybór wykonawcy robót został ogłoszony w maju 2025 roku. Oferty można składać do 12 sierpnia tego roku. Sytuacja na odcinkach 6. i 7. Opóźnienia i roszczenia Największe wyzwania wydają się dotyczyć odcinków 6. i 7. Zgodnie z informacjami GDDKiA, termin zakończenia robót dla odcinka 6. (Siedlce-Malinowiec) po aneksie wyznaczono na marzec 2026 roku. Znacznie bardziej problematyczny jest odcinek 7. (Malinowiec-Łukowisko). Tutaj termin zakończenia prac upłynął już w maju 2025 roku. - Na odcinku 7. termin zakończenia prac minął w maju 2025r., ale w rozpatrywaniu są roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu w ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Termin wynikający z umowy może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, iż w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska. Przejezdność z Siedlec do Białej PodlaskiejJednym z najbardziej nurtujących pytań jest kwestia przejezdności autostrady z Siedlec do Białej Podlaskiej jeszcze w tym roku. - W przepisach prawa nie ma terminu gwarancji przejezdności drogi. GDDKiA mobilizuje wykonawców, aby sprawnie realizowali roboty, tak by jak najszybciej oddać do ruchu autostradę – mówi rzeczniczka. Oznacza to, iż kierowcy planujący podróż na wschód muszą uzbroić się w cierpliwość. S19 w powiecie łosickim – wczesny etap planowania Budowa drogi ekspresowej S19 przebiegającego przez powiat łosicki to melodia przyszłości. - Prowadzone są prace związane z wykonaniem Studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej, które nadzoruje Oddział GDDKiA w Lublinien– informuje rzeczniczka GDDKiA. To bardzo wczesny etap planowania, daleko od rozpoczęcia budowy. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, GDDKiA ogłosi przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie Projektuj i buduj. Budowa planowana jest w latach 2028-2030. Przypomnijmy, planowana trasa o długości ok. 32 km przebiegać będzie po nowym śladzie, przez pięć gmin - Sarnaki, Olszankę, Huszlew, Platerów oraz miasto i gminę Łosice.