Autostrada A2, znana również jako "Autostrada Wolności", rozciągać ma się na długości ponad 470 kilometrów, przecinając Polskę od zachodniej granicy w Świecku aż po wschodni kraniec w Kukurykach, tuż przy granicy z Białorusią. To fragment europejskiej trasy E30, łączącej takie miasta jak Berlin, Poznań, Warszawa i Mińsk. Sęk w tym, iż budowa poszczególnych fragmentów autostrady na wschód od stolicy znacznie się opóźnia. – Z tego, co wiemy, terminy obowiązywania kontraktów z czterema wykonawcami się skończyły w końcem 2024 r. Co teraz? – pytają nasi czytelnicy.Odcinek Swory – Biała Podlaska gotowy, ale przez cały czas zamknięty5 maja Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad w Warszawie poinformowała, iż ogłosiła przetarg na projekt oraz budowę kolejnego, ponad 16-kilometrowego odcinka autostrady A2. Chodzi o odcinek pomiędzy węzłem Biała Podlaska (wcześniej węzeł Cicibór) a rejonem miejscowości Kijowiec. Problem w tym, iż z czterech odcinków pomiędzy Siedlcami a Białą Podlaską, trzy są jeszcze w realizacji, a dla zadania Swory - Biała Podlaska jest już decyzja o pozwoleniu na użytkowanie, ale dla kierowców w praktyce nie oznacza to szybszej podróży do stolicy. - Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach – informuje Małgorzata Tarnowska z GDDiA w Warszawie. – Pomiędzy Siedlcami a Sworami wykonawcy realizują prace związane z układaniem kolejnych warstw nawierzchni ciągu głównego. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywane są kolizje z urządzeniami infrastruktury podziemnej, montowane są siatki ogrodzeniowe, ekrany akustyczne i bariery energochłonne – wyjaśnia.Budowa A2 na wschodzie Polski – harmonogram legł w gruzachSęk w tym, iż zgodnie z kontraktami zawartymi z 4 wykonawcami prace miały być zakończone z końcem 2024 r., a nie są. – Opóźnienie wynika m.in. z terminów uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – usprawiedliwia się GDDKiA.Jakie jest zaawansowanie prac na poszczególnych odcinkach od Warszawy na wschód? Na odcinku Siedlce Południe - Malinowiec ukończono 73 proc. prac, na odcinku Malinowiec - Łukowisko: 60 proc., a na odcinku Łukowisko-Swory: 63 proc. – Oddając do ruchu odcinek A2 Siedlce Południe - Malinowiec, udostępnimy też 2 km odcinka Siedlce Zachód-Siedlce Południe. realizowane są również prace nad przedłużeniem A2 od Białej Podlaskiej do Dobrynia o łącznej długości ponad 25 km. Oprócz właśnie ogłoszonego postępowania przetargowego dla odcinka od Białej Podlaskiej do Kijowca, w toku jest postępowanie przetargowe na projekt i budowę odcinka Kijowiec - Dobryń o długości 9,3 km. Jednocześnie zadania te są w trakcie procedury uzyskania decyzji ZRID – tłumaczy Małgorzata Tarnowska z GDDKiA.GDDKiA i wykonawcy przerzucają się odpowiedzialnością za opóźnieniaW kwietniu 2021 r. GDDKiA podpisała umowy na cztery fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. – Zgodnie z zawartymi umowami zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 r. – informowała wówczas GDDKiA. W dwóch przypadkach terminy już raz przedłużono. Mamy 2025 r. i autostrada przez cały czas jest w budowie. jeżeli chodzi o odcinek Siedlce Południe - Malinowiec, to zaawansowanie czasowe robót wynosi 167.68 proc. (opóźnienie). Na odcinku Maniowiec - Łukowisko zaawansowanie czasowe robót wynosi 97.84 proc., Łukowisko - Swory 92.70 proc., Swory - Biała Podlaska 130.51 proc. (opóźnienie). – Zadanie najbliżej Białej Podlaskiej (ok. 14 km), czyli odc. IX jest skończone i posiada decyzję pozwolenia na użytkowanie. Kierowcy skorzystają z niego po zakończeniu prac na wcześniejszych trzech odcinkach – przypomina Małgorzata Tarnowska. Kierowcy denerwują się, iż będą czekać jeszcze wiele miesięcy, mimo iż odcinek ten jest skończony.Czy opóźnienia powstały z winy inwestora czy wykonawcy? jeżeli z winy GDDKiA, powinny być przedłużone terminy, a jeżeli z winy wykonawcy, to powinny być naliczone kary. - jeżeli chodzi o terminy zakończenia prac, to w zakresie wszystkich czterech kontraktów w procedowaniu są roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu w ukończenie prac lub dodatkowych środków finansowych. Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, iż w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót – wyjaśnia Małgorzata Tarnowska.Kary za opóźnienia? Miliony złotych na szaliA z jakimi karami musi się ewentualnie liczyć wykonawca? Wysokość kar jest dokładnie opisana w kontraktach i dotyczy m.in. opóźnień w wykonaniu robót. „Za każdy dzień zwłoki w pierwszych dwóch tygodniach wynosi 0,02 proc. (...) kwoty kontraktowej, a w przypadku odcinka – 0,02 proc. wartości odcinka, z zastrzeżeniem subklauzuli 10.2 (przejęcie części robót), za każdy dzień zwłoki w trzecim i czwartym tygodniu - 0,03 proc. (...) kwoty kontraktowej, a w przypadku odcinka – 0,03 proc. wartości odcinka, z zastrzeżeniem subklauzuli 10.2 (przejęcie części robót), a za każdy dzień zwłoki w każdym kolejnym tygodniu, począwszy od piątego tygodnia - 0,05 proc. (...) kwoty kontraktowej, a w przypadku odcinka – 0,05 proc. wartości odcinka, z zastrzeżeniem subklauzuli 10.2 (przejęcie części robót)” – czytamy w kontraktach.Nie wiadomo, jaka będzie decyzja GDDKiA i co ważne, dlaczego nie została jeszcze podjęta. Dlaczego GDDKiA zwleka? Jak uchylanie się od podejmowania decyzji w tej sprawie wygląda w świetle dyscypliny finansów publicznych? jeżeli GDDKiA nałoży na wykonawców kary, to będą to milionowe kwoty. Przykładowo, umowa na odcinek VII opiewa na 700 mln zł, więc kara za 1 dzień zwłoki po 5. tygodniu wynosić będzie 350 tys. zł. To zrujnuje finansowo firmy. Nie wiemy też, kiedy pojedziemy wspomnianymi czterema odcinkami autostrady. – Przewidujemy, iż wszystkie odcinki oddamy do ruchu do końca 2025 r. – informuje Małgorzata Tarnowska.Kiedy pojedziemy A2 od Siedlec do granicy w Kukurykach?odcinki w budowie (Siedlce – Biała Podlaska) – planowane oddanie do użytku w 2025 roku:odcinek VI: Węzeł Siedlce Południe-Malinowiec, długość około 18,75 km,odcinek VII: Malinowiec-Łukowisko, długość około 18 km,odcinek VIII: Łukowisko-Swory, długość około 12,5 km,.odcinek IX: Swory -Węzeł Biała Podlaska (dawniej Cicibór), odcinek o długości około 14 km.Te cztery odcinki (Siedlce Południe – Biała Podlaska) mają łączną długość około 63,5 km.Odcinki w przygotowaniu (Biała Podlaska - granica państwa w Kukurykach, 32 km):węzeł Biała Podlaska – Kijowiec, długość około 16,2 km,Kijowiec – Węzeł Dobryń, długość około 9,3 km,węzeł Dobryń - granica państwa (Kukuryki), długość około 6,8 km.CZYTAJ TEŻ:Białoruski szpieg skazany. Za kilka dni wyjdzie na wolność?Pałac Potockich i Dom Ksieni wśród wyróżnionych zabytków Lubelszczyzny! (GALERIA ZDJĘĆ)Zatrzymali go przy bialskim centrum handlowym. Miał przy sobie narkotykiIntercity ułatwi nam wyjazd na wakacje. Dwa nowe połączenia