Awarie biletomatów: będzie wymiana, ale kwestia mandatów wciąż niejasna

3 godzin temu

Awarie biletomatów umożliwiających płatność kartą to częsty widok w bydgoskich środkach komunikacji publicznej. ZDMiKP przedstawił stanowisko, wedle którego pozbawieni możliwości dokonania opłaty za przejazd nie z ich winy nie powinni się obawiać mandatu. Radny Szymon Róg zaproponował, by drogowcy lepiej poinformowali bydgoszczan i przyjezdnych o tej interpretacji. W odpowiedzi ratusz zapowiedział sporą zmianę dotyczącą urządzeń.

Od 2018 roku w pojazdach bydgoskiej komunikacji miejskiej umieszczone są biletomaty umożliwiające bezgotówkowy zakup biletów, kodowanych na karcie płatniczej. Są one obsługiwane przez Mennicę Polską. Urządzenia cieszą się popularnością, ale są awaryjne. Jak podkreślił w piśmie do władz miasta radny Szymon Róg, ZDMiKP notorycznie odnotowuje problemy łączności.

Powołując się na słowa zastępcy dyrektora ZDMiKP do spraw transportu Rafała Grzegorzewskiego, wygłoszone podczas listopadowej sesji rady miasta, Róg wskazał, iż w obliczu nieczynnego urządzenia pasażer pozbawiony możliwości zakupu w razie kontroli nie musi obawiać się mandatu. Dodajmy, iż Grzegorzewski podczas swojego wystąpienia podkreślił, iż opiera się na wykładni orzecznictwa sądowego.



W swojej interpelacji radny Bydgoskiej Prawicy przedstawił pomysł, jak poinformować pasażerów o tym, iż w razie awarii urządzenia nie muszą oni płacić za przejazd.

W tym miesiącu na biletomatach w łódzkiej komunikacji miejskiej mają pojawić się stosowne naklejki z informacjami, iż w razie awarii pasażerowie mają prawo kontynuować podróż. Mniejszym drukiem zaś dopisana ma zostać interpretacja awarii, bowiem zdarza się tak, iż system straci zasięg na zaledwie kilkadziesiąt sekund lub urządzenie jest w trakcie restartowania. Opisanie takiej prostej instrukcji postępowania utnie też możliwość do ewentualnych nieuzasadnionych odwołań u osób, które próbowały unikać opłaty – wskazał, prosząc o zastosowanie podobnego rozwiązania również w Bydgoszczy.

Awarie biletomatów w Bydgoszczy. Ratusz chce je wymienić

W odpowiedzi na pismo Roga, wiceprezydent Mirosław Kozłowicz przekazał, iż Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej zwrócił się do Mennicy Polskiej o zajęcie stanowiska. – Mennica Polska potwierdza wzrost interwencji serwisowych z ok. 30-40 miesięcznie na początku roku 2024 do ok. 50 miesięcznie w ostatnich miesiącach roku. Jednakże nie można jednoznacznie stwierdzić, iż to wynika ze zwiększonej ilości usterek, ponieważ w drugiej połowie roku zwiększony został nadzór prewencyjny urządzeń – podkreśla.

Odpowiedzialny w urzędzie miasta za nadzór nad drogowcami wskazuje, iż stan urządzeń jest na bieżąco monitorowany zarówno przez Mennicę, jak i przez pracowników ZDMIKP.

– Jednocześnie informuję, iż aktualnie realizowane są prace nad usprawnieniem systemu OPS i planuje się do końca II kwartału bieżącego roku wymienić wszystkie urządzenia zamontowane w pojazdach.

– czytamy w piśmie. Dodaje jednak, iż w przypadku awarii biletomatu pasażer nie zostaje zwolniony z obowiązku posiadania ważnego dokumentu przewozu.Jednakże należy zaznaczyć, iż każda sytuacja obwarowana jest innymi okolicznościami. Pasażer może złożyć skargę lub wniosek związany z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej, jak również gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty. Wszystkie sprawy rozpatrywane przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy są analizowane na wielu płaszczyznach, starannie, dokładnie i indywidualnie – podkreśla Kozłowicz.

Sytuacja wciąż zatem nie jest jasna, gdyż jak uzupełnia zastępca Rafała Bruskiego, do ZDMIKP w roku 2024 wpłynęło kilka reklamacji dotyczących awarii biletomatów i otrzymanych z ich tytułu kar za brak biletu. – Część reklamacji rozpatrzono pozytywnie, a część negatywnie w zależności od okoliczności zdarzenia. Nie ma możliwości zastosowania szablonowego rozwiązania w tych sprawach – czytamy w odpowiedzi na pismo Roga.

Idź do oryginalnego materiału