Badanie techniczne – ceny. Od 19 września 2025 wchodzą nowe stawki za przegląd samochodu, motocykla [tabela]

6 godzin temu

Ceny za badania techniczne wzrastają – znamy oficjalne stawki. Wchodzą w życie od 19 września. Sprawdź tabelę opłat.

Od dnia 19 września 2025 roku na stacjach kontroli pojazdów zaczynają obowiązywać nowe stawki za badania techniczne. Ceny za przeglądy pojazdów wzrosły o ponad połowę, a dokładniej o około 52%. Za badanie techniczne motocykla zapłacimy 94 złote. Na dole artykułu znalazła się pełna tabela stawek, a tutaj zobaczysz nowe ceny za kilka najczęściej wykonywanych badań technicznych.

  • samochód osobowy – 149 zł
  • motocykl, ciągnik rolniczy – 94 zł,
  • motorower – 76 zł,
  • samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o dmc od 3,5 t do 16 t – 234 zł,
  • samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o dmc powyżej 16 t – 269 zł,
  • przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna o dmc do 3,5 t – 119 zł,
  • pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne 96 zł) – dla samochodu osobowego w sumie 245 zł.

Nowe stawki opłat za badanie techniczne pojazdów – po co zmiany?

O „urealnieniu” cen za badania techniczne mówiło się od wielu lat. Powód jest prosty: stawki regulowane są ustawowo, ale nie były regulowane od 21 lat, a w tym czasie koszty prowadzenia stacji kontroli pojazdów wzrosły.

Za sprawę w końcu wzięło się Ministerstwo Infrastruktury. Dnia 3 września 2025 r. wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, a 4 września 2025 r. nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Rozporządzenie i nowe stawki opłat wchodzą w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia, czyli od 19 września 2025 r.

— Najważniejszym celem, jaki sobie postawiliśmy przy zmianie tego rozporządzenia, było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców, a interesami polskich kierowców. Dlatego przeprowadzona została analiza kosztów funkcjonowania stacji kontroli pojazdów, w szczególności kosztów wynagrodzenia diagnostów, nieruchomości, mediów i bieżącej eksploatacji urządzeń wraz z ich legalizacją, przeglądami i naprawami — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Rozporządzenie urealnia wysokość opłat za przeprowadzanie badań technicznych po ponad 20 latach i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Dotychczasowa wysokość opłat za badania techniczne w Polsce należała do jednych z najniższych w Europie. Urealnienie opłat za badania techniczne zostało dokonane w oparciu o wskaźnik cen towarów i usług, począwszy od 2020 r., który został przyjęty za rok bazowy. Wskaźnik cen towarów i usług jest kluczowym wskaźnikiem ekonomicznym i ma zasadnicze przełożenie na koszty ponoszone przez przedsiębiorców.

Zdjęcia samochodu w SKP, badanie przed terminem, czy podwójna stawka za spóźnienie?

Zmiana stawek w Stacjach Kontroli Pojazdów to tylko pierwszy etap z szerszej nowelizacji w tym zakresie. Ministerstwo Infrastruktury pracuje już nad wprowadzeniem wielu innych zmian, a w tym: nowy nowy system szkoleń dla diagnostów; obowiązek dokumentacji fotograficznej pojazdu na badaniu; możliwość wykonania badania przed terminem, bez jego skracania; wzrost stawki za spóźnienie się z badaniem; regularny (coroczny?) wzrost stawek za badania dopasowany do sytuacji gospodarczej. W obecnej chwili nie wiadomo jednak, kiedy cała nowelizacja miałaby wejść w życie.

Ceny za badania techniczne pojazdów od 19 września 2025 – PEŁNA tabela stawek opłat

Od dnia 19 września 2025 r. opłaty za badania techniczne pojazdów wzrastają. Dla ministerstwa infrastruktury elementem bazowym było najczęściej wykonywane w Polsce badanie, czyli przegląd samochodu osobowego. Opłata wzrosła o dokładnie 51 złotych i zamiast 98 zł, teraz kierowcy zapłacą 149 zł. Stawki za wszystkie pozostałe rodzaje badań technicznych wzrosły proporcjonalnie, czyli o około 52%

TABELA OPŁAT ZA BADANIA TECHNICZNE POJAZDÓW

Lp.WyszczególnienieOpłata w zł
(zawiera podatek od towarów i usług VAT)
1 Okresowe badanie techniczne:
1.1 motocykl, ciągnik rolniczy94,00
1.2 samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t d.m.c., pojazd trójkołowy powyżej 0,4 t m.w.1)149,00
1.3 samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c.234,00
1.4 samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy powyżej 16 t d.m.c., ciągnik samochodowy balastowy269,00
1.5 autobus przeznaczony do przewozu więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą1)304,00
1.6 przyczepa ciężarowa rolnicza do 1,5 t d.m.c.61,00
1.7 przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 1,5 t do 6 t d.m.c76,00
1.8 przyczepa ciężarowa rolnicza powyżej 6 t d.m.c.107,00
1.9 przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna do 3,5 t d.m.c.119,00
1.10 przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 3,5 t do 16 t d.m.c.249,00
1.11 przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna powyżej 16 t d.m.c.270,00
1.12 pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne)96,00
1.13 tramwaj – wagon silnikowy504,00
1.14 tramwaj – wagon przegubowy604,00
1.15 tramwaj – wagon doczepny czynny382,00
1.16 tramwaj – wagon doczepny bierny168,00
1.17 trolejbus – badania elektryczne2)175,00
1.18 motorower76,00
1.19 pojazd wolnobieżny wchodzący w skład kolejki turystycznej94,00
2 Ponowne sprawdzenie mechanizmów i zespołów w pojeździe, w którym stwierdzono usterki w trakcie badań technicznych w zakresie:
2.1 skuteczności i równomierności działania hamulców30,00
2.2 skuteczności działania hamulców tramwaju183,00
2.3 skuteczności działania hamulca elektrodynamicznego trolejbusu76,00
2.4 ustawienia i natężenia świateł drogowych i świateł mijania21,00
2.5 połączeń układu kierowniczego oraz jałowego ruchu koła kierownicy, luzów w zawieszeniu30,00
2.6 toksyczności spalin21,00
2.7 poziomu hałasu30,00
2.8 geometrii kół jednej osi55,00
2.9 działania amortyzatorów jednej osi21,00
2.10 wszystkich innych usterek łącznie30,00
3 Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez organ kontroli ruchu drogowego w razie uzasadnionego przypuszczenia, iż zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska:
3.1 określone usterki techniczne, warunki techniczne (osobno za każde określone warunki techniczne lub badany układ czy zespół pojazdu)3)30,00
3.2 po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne)4)143,00
3.3 dane techniczne niezgodne ze stanem faktycznym78,00
4 Dodatkowe badanie techniczne pojazdu skierowanego przez starostę w razie uzasadnionego przypuszczenia, iż zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub narusza wymagania ochrony środowiska:
4.1 co do którego zachodzi podejrzenie, iż nie spełnia określonych warunków technicznych3)30,00
4.2 po wypadku, kolizji drogowej (za badanie specjalistyczne)4)143,00
5 Pozostałe dodatkowe badania techniczne pojazdu:
5.1 który ma być używany jako taksówka (za warunki dodatkowe)5)64,00
5.2 który ma być używany jako uprzywilejowany (za warunki dodatkowe)5)76,00
5.3 który ma być używany do przewozu materiałów niebezpiecznych (za badanie specjalistyczne)130,00
5.4 autobusu, który może poruszać się po drogach z prędkością 100 km/h (za badanie specjalistyczne)192,00
5.5 do nauki jazdy lub przeprowadzania egzaminu państwowego (za warunki dodatkowe)5)73,00
5.6 w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym4)125,00
5.7 o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym76,00
5.8 skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu – w celu identyfikacji lub ustalenia danych niezbędnych do jego rejestracji91,00
skierowany przez starostę albo na wniosek posiadacza pojazdu – o ile z dokumentów wymaganych do jego rejestracji wynika, iż uczestniczył on w wypadku drogowym4), lub narusza wymagania ochrony środowiska143,00
5.9 w którym w czasie badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenia elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego4)143,00
5.10 pojazd, o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym76,00
5.11 dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego183,00
5.12 o którym mowa w art. 81 ust. 11 pkt 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (za każde stanowisko kierującego)5)76,00
6 Sprawdzenie spełniania dodatkowych warunków technicznych dla niektórych pojazdów oraz pozostałe czynności przeprowadzane w stacjach kontroli pojazdów:
6.1 schematy przystosowania pojazdu silnikowego do ciągnięcia przyczepy1)53,00
6.2 czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym dla pojazdów przeznaczonych do wykonywania czynności na drodze5)32,00
6.3 czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla pojazdów ciężarowych przystosowanych do przewozu osób5)73,00
6.4 czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu miejskiego używanego w komunikacji miejskiej lub miejskiej i podmiejskiej5)62,00
6.5 czy pojazd odpowiada dodatkowym warunkom technicznym wymaganym dla autobusu szkolnego5)62,00
6.6 wykonanie numeru nadwozia74,00
6.7 wykonanie tabliczki i jej umieszczenie55,00
6.8 sporządzenie opinii (na wniosek właściciela pojazdu) do wniosku o odstępstwo od warunków technicznych125,00

Objaśnienia:
1) W przypadku pojazdu przedstawionego do okresowego badania technicznego z adnotacją w dowodzie rejestracyjnym o treści: „przystosowany do ciągnięcia przyczepy” lub „HAK” nie pobiera się opłaty określonej w lp. 6.1 tabeli.
2) Pozostałe badania jak dla autobusu.
3) W przypadku gdy opłata za badanie techniczne pojazdu powstała z połączenia opłat określonych w lp. 3.1 i 4.1 tabeli byłaby większa od opłaty, o której mowa w lp. 1 tabeli, pobiera się opłatę określoną w lp. 1 tabeli.
4) Obowiązuje łącznie z opłatą, o której mowa w lp. 1 tabeli.
5) Opłata obowiązuje również przy okresowym badaniu technicznym.

Uwaga:
Użyte w tekście skróty oznaczają:
m.w. – masa własna pojazdu,
d.m.c. – dopuszczalna masa całkowita pojazdu.

Idź do oryginalnego materiału