Już od ponad roku obowiązują nowe przepisy o transporcie drogowym dotyczące taksówek. Zostały wprowadzone przede wszystkim z myślą o bezpieczeństwie pasażerów. Aby legalnie prowadzić taksówkę, kierowca musi posiadać nie tylko aktualne orzeczenie lekarskie od lekarza medycyny pracy, ważne orzeczenie psychologiczne, zaświadczenie o niekaralności z kraju pochodzenia, ale też polskie prawo jazdy.
Ale to nie wszystko. Przede wszystkim, aby świadczyć tego rodzaju usługi należy posiadać licencję wydawaną w Wydziale Transportu, zgłosić dany pojazd i kierowcę, którego dokumenty zostaną zweryfikowane.
Obecnie we Wrocławiu mamy prawie 9 000 taksówek. Miasto zachęca, aby wybierać te działające legalnie i adekwatnie oznakowane. Z myślą o pasażerach korzystających z taksówek, zarówno mieszkańcach Wrocławia, jak i turystach odwiedzających nasze miasto, w 2023 roku Wrocław zainicjował kampanię Legalna Taksówka.
- Wrocław jako pierwsze miasto w Polsce na tak szeroką skalę zaangażował się w edukację pasażerów w zakresie bezpiecznego transportu, co realnie wpływa na poprawę ich bezpieczeństwa. Symbolem akcji stała się charakterystyczna żółta naklejka z kodem QR, umieszczona na szybie legalnie działających taksówek. Wystarczy zeskanować kod, aby sprawdzić w miejskiej bazie, czy pojazd posiada wymaganą licencję - tłumaczy Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Na bieżąco aktualizowana baza legalnych wrocławskich taksówek pozwala każdemu pasażerowi gwałtownie sprawdzić konkretny pojazd – wystarczy numer boczny lub rejestracyjny.
A co ważne – mieszkańcy chętnie korzystają z możliwości weryfikacji: od początku kampanii kod QR zeskanowano ponad 65 tysięcy razy – z czego niemal 20 tysięcy razy tylko w 2024 roku.
Kampania ma także charakter prewencyjny – jej celem jest podniesienie świadomości pasażerów, ale też eliminacja z rynku przewozów nieuczciwych, działających nielegalnie kierowców, którzy przewożą pasażerów bez uprawnień, pojazdami, które nie spełniają podstawowych wymagań. W ten sposób miasto włącza się w działania, które mają na celu także ograniczenie ryzyka wykroczeń oraz przestępstw.
W nowej edycji kampanii do przewoźników trafiła kolejna partia naklejek z kodem QR. Pojawiła się też nowa, edukacyjna „rolka” w mediach społecznościowych – pokazująca w prosty i przystępny sposób, jak rozpoznać prawdziwą, legalną taksówkę.