Biała Podlaska Wschodnia – nowy przystanek na kolejowej mapie województwa lubelskiego

3 godzin temu

Już działa nowy przystanek na kolejowej mapie naszego regionu. Biała Podlaska Wschodnia, bo o nim mowa, powstał m.in. z myślą o mieszkańcach sąsiadujących z obiektem osiedli, pasażerach korzystających z pobliskiego centrum handlowego, osobach dojeżdżających do pracy oraz uczniach Akademii Bialskiej, której okna wychodzą na tory. Inauguracja nowego przystanku odbyła się w niedzielę 9 marca.

Wraz z korektą rozkładu jazdy, od 9 marca ruszył długo wyczekiwany przystanek Biała Podlaska Wschodnia. Znajduje się między Białą Podlaską a Chotyłowem, tuż obok Akademii Bialskiej, przy ulicy Sidorskiej w Białej Podlaskiej.

Aby zapewnić pasażerom, a szczególnie uczniom sąsiedniej uczelni bezpieczeństwo, pod trzema torami linii kolejowej nr 2 Warszawa-Terespol – z pieniędzy publicznych przeznaczonych na dokapitalizowanie spółki PLK SA – do przystanku dobudowane zostało przejście podziemne wyposażone w schody i pochylnie. Dojazd do przystanku od strony ulicy Sidorskiej zapewniono nową drogą, której miasto nadało nazwę Józefa Bergiera.

Przy dwóch peronach nowego przystanku w dni powszednie zatrzymuje się 18 pociągów Polregio. Można nimi dojechać w kierunku Terespola, Siedlec, Łukowa i Chełma.

Przystanek Biała Podlaska Wschodnia powstał dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską z instrumentu CEF „Łącząc Europę”, a konkretnie w ramach zadania „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce-Terespol, etap III – LCS Terespol”. Wartość tego projektu to 741,6 mln zł. Zasadnicze roboty na odcinku od Białej Podlaskiej do Terespola zakończono w grudniu 2023 roku. W ramach inwestycji przebudowane zostały stacje Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol, w tym układy torowe, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zlikwidowano przejazd w poziomie szyn, a w jego miejsce zbudowano tunel pod torami w ciągu ulicy Lubelskiej w Białej Podlaskiej. Na stacji Biała Podlaska powstało przejście podziemne. Przebudowano również most kolejowy i przepusty oraz postawiono cztery nastawnie i dwie strażnice.

Natomiast przejście podziemne na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia zbudowane zostało z pieniędzy publicznych przeznaczonych na dokapitalizowanie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA, w ramach dofinansowania Krajowego Programu Kolejowego. W ramach tej inwestycji dodatkowo rozbudowano stację Biała Podlaska o dziesięć torów, dzięki czemu może ona obsłużyć więcej pociągów towarowych o długości 750 metrów. Zakres prac obejmował także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Dobudowa torów stanowi część zadania o wartości około 123 mln zł, mającego na celu zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa-Terespol.

Idź do oryginalnego materiału