LEVC TX to nowoczesna interpretacja legendarnego londyńskiego taksówkowego „black cab”, stworzona z myślą o miejskim środowisku i spełnieniu wymagań zarówno kierowców, jak i pasażerów.
LEVC TX, bazując na estetyce klasycznego hackney carriage, przyciąga uwagę charakterystycznym, kultowym wyglądem, który łączy tradycję z nowoczesnością. Samochód ten to nie tylko hołd dla przeszłości, ale także przemyślane i funkcjonalne narzędzie pracy, które odpowiada na współczesne potrzeby i wymagania miejskiej mobilności.
Za użyczenie samochodu dziękujemy polskiemu importerowi – LEVC Polska!
Zwrotny hipek
Jedną z kluczowych zalet LEVC TX jest jego imponująca zwrotność – koła skręcają się o niemal 90 stopni, co pozwala na łatwe manewrowanie choćby w wąskich, zatłoczonych uliczkach miasta. To ogromna zaleta, szczególnie w gęsto zabudowanych przestrzeniach miejskich, gdzie parkowanie i skręcanie w ciasnych zakamarkach może być wyzwaniem. Mimo sporych gabarytów, ten elektryczny (bowiem jest to EREV – Extended Range Electric Vehicle) black cab radzi sobie doskonale z manewrami, choć większy rozmiar może być ograniczeniem podczas parkowania w naprawdę ciasnych miejscach.
We wnętrzu LEVC TX zwraca uwagę komfort kierowcy – fotele są wygodne i zapewniają dobrą pozycję za kierownicą, co jest najważniejsze dla osób spędzających długie godziny za kółkiem. Również pasażerowie mogą liczyć na przemyślaną ergonomię wnętrza. Wbudowana rampa umożliwia łatwy dostęp dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, a obrotowy fotel dodatkowo ułatwia wsiadanie osobom z ograniczoną mobilnością. Dzięki tym udogodnieniom LEVC TX doskonale odpowiada na potrzeby pasażerów o różnych stopniach sprawności, co czyni go uniwersalnym i przyjaznym środkiem transportu.
Szybkie sprzątanie
Dobrze zaprojektowane wnętrze jest również łatwe w utrzymaniu – zastosowane materiały sprawiają, iż wnętrze jest odporne na zabrudzenia, co z pewnością docenią kierowcy, którzy muszą zadbać o czystość pojazdu przy dużej rotacji pasażerów. Dodatkowym atutem jest przyjemna jakość wyciszenia kabiny. Samochód dobrze tłumi hałas pochodzący z wiatru oraz pracującego silnika-generatora, co znacząco poprawia komfort jazdy, zwłaszcza w hałaśliwych obszarach miejskich.
Technologia w LEVC TX również zasługuje na uwagę. Samochód wyposażono w funkcjonalny system infotainment, który jest dość intuicyjny, chociaż budzi się do życia nieco wolniej niż nowsze systemy tego typu. Opiera się on na wcześniejszej wersji systemu stosowanego w Volvo (bowiem LEVC należy do tej samej firmy – Geely), sprzed wdrożenia Android Automotive, więc brakuje tu Android Auto i Apple CarPlay. Mimo to sam system jest dobrze zaprojektowany i pozwala na wygodną obsługę funkcji nawigacyjnych oraz multimediów. Przydatnym dodatkiem jest interkom, który pozwala na łatwą komunikację między kierowcą, a pasażerami w tylnej części, oraz osobna strefa klimatyzacji dla pasażerów z tyłu.
Nie taki ospały
Pod kątem dynamiki jazdy LEVC TX wypada dobrze. Choć silnik ma 150 koni mechanicznych, przyspieszenie jest bardzo przyzwoite, co jest istotnym plusem, zwłaszcza w mieście, gdzie szybkie reakcje są często niezbędne. Dla kierowców dużym atutem jest także dobra kamera cofania, która pomaga w precyzyjnym parkowaniu. LEVC TX obsługuje szybkie ładowanie zarówno w standardzie CHAdeMO, jak i CCS2 do 50 kW, co pozwala na stosunkowo szybkie uzupełnienie energii w baterii o pojemności 34,6 kWh.
Oczywiście, jak każdy pojazd, LEVC TX ma także swoje ograniczenia. Jednym z nich jest zasięg elektryczny, który wynosi maksymalnie 100-105 km w warunkach zimowych. Chociaż pojazd posiada generator, który pozwala kontynuować jazdę po wyczerpaniu energii z baterii, w trasie zużycie paliwa może sięgać choćby 8 litrów na 100 km, co jest znaczącym kosztem eksploatacyjnym. W miejskich warunkach generator jest przydatny, ale na dłuższych trasach może okazać się mniej ekonomiczny.
Wygoda w pracy
Widoczność z miejsca kierowcy jest generalnie dobra, choć lusterka mogłyby być lepiej zaprojektowane – w obecnej formie widoczność nie zawsze jest idealna. Dodatkowo, wnętrze pojazdu ma tendencję do lekkiego popiskiwania podczas jazdy, co może być irytujące, szczególnie dla kierowców spędzających w pojeździe wiele godzin. Gabaryty pojazdu, choć zapewniają przestronność wnętrza, bywają utrudnieniem przy parkowaniu w węższych miejscach, co wymaga od kierowcy większej uwagi i umiejętności.
Podsumowanie
LEVC TX to pojazd, który łączy klasyczną stylistykę londyńskiej taksówki z nowoczesną technologią i funkcjonalnością. Zwrotność, komfort, udogodnienia dla osób z ograniczoną mobilnością i przemyślane wnętrze czynią go atrakcyjnym wyborem dla kierowców taxi. Mimo kilku mankamentów związanych z infotainmentem, widocznością czy zasięgiem elektrycznym, pozostaje pojazdem zaprojektowanym z myślą o praktycznym użytkowaniu w mieście. LEVC TX to nowoczesny black cab, który z jednej strony zachowuje ducha klasycznych taksówek, a z drugiej wprowadza udoskonalenia odpowiadające współczesnym oczekiwaniom miejskiej mobilności. Aktualnie taki samochód można nabyć u polskiego importera od ok. 5000 PLN brutto miesięcznie.
Tekst i zdjęcia: Bartek Teklak