Dokładnie 24 lat temu na krakowskie ulice wyjechały pierwsze tramwaje NGT6 kanadyjskiego koncernu Bombardier Transportation. Na początku obsługiwały nieistniejącą dziś linię nr 36.
Chociaż trudno w to uwierzyć, Bombardiery NGT6 wożą krakowian już od 24 lat. W dniu 14 lutego 2000 roku tramwaj tego typu po raz pierwszy wyjechał na ulice naszego miasta, by wozić pasażerów na specjalnie uruchomionej w tym celu linii 36, kursującej z Prokocimia na pętlę Salwator.
Linie tramwajowe z prefiksem 3X były wcześniej zarezerwowane dla linii tymczasowych. Następne wagony NGT6 były składane już na miejscu, na specjalnie wybudowanej hali montażowej na terenie zajezdni Podgórze. Tak właśnie rozpoczęła się historia wagonów NGT6 i NGT8 Bombardiera w Krakowie.
Bombardiery NGT6 są pierwszymi niskopodłogowymi wagonami tramwajowymi, jakie zakupione zostały przez krakowskie MPK. W 1998 roku zamówiono 14 pojazdów tego typu. Pierwszy z nich został przetransportowany do naszego miasta w dniu 6 grudnia 1999 roku. Dziesięć dni później odbyła się jego oficjalna prezentacja w zajezdni Podgórze. Przez kolejne tygodnie trwały szkolenia motorowych i pracowników zaplecza technicznego. Skierowano go do uruchomionej specjalnie w tym celu linii tramwajowej numer 36, kursującej na trasie Prokocim – Wielicka – Starowiślna – Franciszkańska – Zwierzyniecka – Salwator. Tylko ta trasa była wówczas w pełni dostosowana do przejazdu tak nowoczesnego pojazdu, głównie dzięki przeprowadzonym jesienią 1999 roku intensywnym pracom remontowym na ulicy Starowiślnej, Na Zjeździe oraz na skrzyżowaniu ulicy Wielickiej i Dworcowe
Obecnie w flocie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie jest 74 pojazdów firmy Bombardier. Wagony I serii które zmontowane zostały w 1999 i 2000 r. posiadają 4 drzwi, natomiast wagony II serii z 2003 roku posiadają 5 drzwi.
III seria wyprodukowana w 2007 i 2008 roku charakteryzuje się inną stylistyką przodu i tyłu. Wagony I serii posiadają 76 miejsc siedzących i 106 stojących, natomiast II i III serii dysponują 73 miejscami siedzącymi i 111 miejscami stojącymi. Łącznie jest to ponad 180 miejsc.
fot. MPK w Krakowie
Patrycja Bliska