Prowincyjny projekt ustawy, który jest gwałtownie wdrażany przez legislaturę Ontario, budzi obawy Mississaugas of the Credit First Nation, ponieważ pozwoliłby na rozpoczęcie prac na autostradzie 413 przed zakończeniem konsultacji z rdzenną ludnością.
Według strony internetowej prowincji, ma ona obowiązek konsultować się ze społecznościami tubylczymi, gdy „rozważa” decyzje lub działania, które mogą mieć wpływ na prawa traktatowe.
Jednak w ramach ustawy Ministerstwa Transportu Reducing Gridlock, Saving You Time Act, prowincja pozwala sobie na rozpoczęcie tego, co ustawa nazywa „wczesnymi pracami” przy budowie autostrady 413 przed zakończeniem konsultacji z rdzenną ludnością lub oceny oddziaływania na środowisko.
W oczach Marka LaForme’a, ustępującego dyrektora Departamentu Konsultacji dla Mississaugas of the Credit, posunięcie prowincji jest próbą ominięcia konsultacji. Powiedział, iż nie jest to pierwsza kwestia, która pojawiła się w trakcie konsultacji. „Nigdy nie zrezygnowaliśmy z możliwości utrzymania się z tych ziem. Nigdy nie zrezygnowaliśmy z wód na naszych ziemiach traktatowych” – powiedział LaForme. „Autostrada 413 będzie miała poważny wpływ i zniszczy traktat kulturowy Mississaugas of the Credit dotyczący zbiorów i inne prawa rdzennej ludności na naszych ziemiach traktatowych”.
Autostrada 413 ma być 52-kilometrową autostradą łączącą Peel, Halton i York, z których znaczna część znajduje się na ziemiach traktatowych Mississaugas of the Credit. Łącząc te regiony, LaForme powiedział, iż autostrada przetnie tereny podmokłe, rzeki, lasy i grunty rolne. Twierdzi, iż doprowadzi to do zanieczyszczenia i zniszczenia siedlisk ryb. W sumie jego biuro ustaliło, iż projekt zaszkodzi co najmniej 29 gatunkom dzikiej fauny i flory.
Zgodnie z ustawą, która jest w tej chwili w fazie przyspieszonej, „wczesne prace” obejmują budowę nasypu w Halton, dwóch mostów w Peel, a także ogrodzenie autostrady 413 i przedłużenia autostrad, które się z nią połączą.
Chociaż rząd Forda konsultował się z Mississaugas of the Credit od 2018 roku, według LaForme’a, powiedział on, iż nie było okazji do faktycznej współpracy nad projektem. „To, co otrzymujemy, to spotkanie z Ministerstwem Transportu Ontario, które w zasadzie mówi nam, co zamierzają zrobić i prosi nas o komentarz” – powiedział.
Rzecznik Ministerstwa Transportu powiedział, iż „proponowany przyspieszony proces” będzie opierał się na wysiłkach konsultacyjnych, które zostały już podjęte i nie ma wpływu na zaangażowanie prowincji w znaczące konsultacje. „Ministerstwo pozostaje zaangażowane w wypełnianie obowiązku konsultacji, aby dostosować się do rdzennych społeczności, w tym Mississaugas z Credit First Nation” – powiedziała Tanya Blazina w e-mailu. Blazina dodała, iż rząd prowincji był w kontakcie z Pierwszym Narodem w sprawie projektu od 2007 roku.
Grupa obrońców środowiska Environmental Defence twierdzi, iż decyzja o przejściu do przodu przed zakończeniem konsultacji i ocen środowiskowych zasadniczo zamyka rząd na decyzję, która powinna być otwarta na korektę. „Aby mieć znaczenie, dyskusja musi być otwarta w ramach procesu, a wynikiem konsultacji może okazać się to, iż projekt nie zostanie zrealizowany” – powiedział Phil Pothen, kierownik programu użytkowania gruntów i zagospodarowania terenu w Environmental Defence.
Zapytany w czwartek, w jaki sposób zwolnienie z konsultacji jest sprawiedliwe dla rdzennych społeczności, minister transportu Prabmeet Sarkaria powiedział, iż prowincja konsultowała się w sprawie projektu. „Mamy obowiązek budować, mamy obowiązek wbić łopaty w ziemię i dlatego posuwamy się naprzód z wieloma z tych zmian legislacyjnych”, powiedział CBC Toronto.
W kwietniu prowincja ogłosiła utworzenie grupy roboczej między Ontario a rządem federalnym w celu rozwiązania kwestii środowiskowych związanych z projektem. Nastąpiło to po tym, jak Ottawa zgodziła się zrezygnować z federalnej oceny wpływu projektu autostrady – nadzoru, za którym od dawna opowiadały się grupy środowiskowe, a który prowincja nazwała federalną przesadą.
LaForme powiedział, iż Mississaugas of the Credit powinni zasiąść przy tym stole. „Nie mieliśmy żadnego wkładu w ten protokół ustaleń” – powiedział. „Jeśli mówimy o pojednaniu i adekwatnych, znaczących konsultacjach, to powinniśmy być częścią tego procesu”.
Environmental Defence złożyła wniosek o ponowną federalną ocenę oddziaływania projektu.
Kanadyjska Agencja Oceny Oddziaływania potwierdziła, iż otrzymała wniosek o ponowną ocenę pod koniec października. W oświadczeniu rzecznik agencji powiedział, iż decyzja Ministra Środowiska i Zmian Klimatu w sprawie tego wniosku będzie oparta na dowodach naukowych, wiedzy rdzennych mieszkańców i społeczności oraz „potencjalnie dotkniętych grup rdzennych mieszkańców”.