Budowa autostrady 413 może rozpocząć się przed zakończeniem konsultacji z rdzenną ludnością

bejsment.com 3 dni temu

Prowincyjny projekt ustawy, który jest gwałtownie wdrażany przez legislaturę Ontario, budzi obawy Mississaugas of the Credit First Nation, ponieważ pozwoliłby na rozpoczęcie prac na autostradzie 413 przed zakończeniem konsultacji z rdzenną ludnością.

Według strony internetowej prowincji, ma ona obowiązek konsultować się ze społecznościami tubylczymi, gdy „rozważa” decyzje lub działania, które mogą mieć wpływ na prawa traktatowe.

Jednak w ramach ustawy Ministerstwa Transportu Reducing Gridlock, Saving You Time Act, prowincja pozwala sobie na rozpoczęcie tego, co ustawa nazywa „wczesnymi pracami” przy budowie autostrady 413 przed zakończeniem konsultacji z rdzenną ludnością lub oceny oddziaływania na środowisko.

W oczach Marka LaForme’a, ustępującego dyrektora Departamentu Konsultacji dla Mississaugas of the Credit, posunięcie prowincji jest próbą ominięcia konsultacji. Powiedział, iż nie jest to pierwsza kwestia, która pojawiła się w trakcie konsultacji. „Nigdy nie zrezygnowaliśmy z możliwości utrzymania się z tych ziem. Nigdy nie zrezygnowaliśmy z wód na naszych ziemiach traktatowych” – powiedział LaForme. „Autostrada 413 będzie miała poważny wpływ i zniszczy traktat kulturowy Mississaugas of the Credit dotyczący zbiorów i inne prawa rdzennej ludności na naszych ziemiach traktatowych”.

Autostrada 413 ma być 52-kilometrową autostradą łączącą Peel, Halton i York, z których znaczna część znajduje się na ziemiach traktatowych Mississaugas of the Credit. Łącząc te regiony, LaForme powiedział, iż autostrada przetnie tereny podmokłe, rzeki, lasy i grunty rolne. Twierdzi, iż doprowadzi to do zanieczyszczenia i zniszczenia siedlisk ryb. W sumie jego biuro ustaliło, iż projekt zaszkodzi co najmniej 29 gatunkom dzikiej fauny i flory.

Zgodnie z ustawą, która jest w tej chwili w fazie przyspieszonej, „wczesne prace” obejmują budowę nasypu w Halton, dwóch mostów w Peel, a także ogrodzenie autostrady 413 i przedłużenia autostrad, które się z nią połączą.

Chociaż rząd Forda konsultował się z Mississaugas of the Credit od 2018 roku, według LaForme’a, powiedział on, iż nie było okazji do faktycznej współpracy nad projektem. „To, co otrzymujemy, to spotkanie z Ministerstwem Transportu Ontario, które w zasadzie mówi nam, co zamierzają zrobić i prosi nas o komentarz” – powiedział.

Rzecznik Ministerstwa Transportu powiedział, iż „proponowany przyspieszony proces” będzie opierał się na wysiłkach konsultacyjnych, które zostały już podjęte i nie ma wpływu na zaangażowanie prowincji w znaczące konsultacje. „Ministerstwo pozostaje zaangażowane w wypełnianie obowiązku konsultacji, aby dostosować się do rdzennych społeczności, w tym Mississaugas z Credit First Nation” – powiedziała Tanya Blazina w e-mailu. Blazina dodała, iż rząd prowincji był w kontakcie z Pierwszym Narodem w sprawie projektu od 2007 roku.

Grupa obrońców środowiska Environmental Defence twierdzi, iż decyzja o przejściu do przodu przed zakończeniem konsultacji i ocen środowiskowych zasadniczo zamyka rząd na decyzję, która powinna być otwarta na korektę. „Aby mieć znaczenie, dyskusja musi być otwarta w ramach procesu, a wynikiem konsultacji może okazać się to, iż projekt nie zostanie zrealizowany” – powiedział Phil Pothen, kierownik programu użytkowania gruntów i zagospodarowania terenu w Environmental Defence.

Zapytany w czwartek, w jaki sposób zwolnienie z konsultacji jest sprawiedliwe dla rdzennych społeczności, minister transportu Prabmeet Sarkaria powiedział, iż prowincja konsultowała się w sprawie projektu. „Mamy obowiązek budować, mamy obowiązek wbić łopaty w ziemię i dlatego posuwamy się naprzód z wieloma z tych zmian legislacyjnych”, powiedział CBC Toronto.

W kwietniu prowincja ogłosiła utworzenie grupy roboczej między Ontario a rządem federalnym w celu rozwiązania kwestii środowiskowych związanych z projektem. Nastąpiło to po tym, jak Ottawa zgodziła się zrezygnować z federalnej oceny wpływu projektu autostrady – nadzoru, za którym od dawna opowiadały się grupy środowiskowe, a który prowincja nazwała federalną przesadą.

LaForme powiedział, iż Mississaugas of the Credit powinni zasiąść przy tym stole. „Nie mieliśmy żadnego wkładu w ten protokół ustaleń” – powiedział. „Jeśli mówimy o pojednaniu i adekwatnych, znaczących konsultacjach, to powinniśmy być częścią tego procesu”.

Environmental Defence złożyła wniosek o ponowną federalną ocenę oddziaływania projektu.

Kanadyjska Agencja Oceny Oddziaływania potwierdziła, iż otrzymała wniosek o ponowną ocenę pod koniec października. W oświadczeniu rzecznik agencji powiedział, iż decyzja Ministra Środowiska i Zmian Klimatu w sprawie tego wniosku będzie oparta na dowodach naukowych, wiedzy rdzennych mieszkańców i społeczności oraz „potencjalnie dotkniętych grup rdzennych mieszkańców”.

Idź do oryginalnego materiału