
Prace nad budową estakady na drodze ekspresowej S7 nad ul. Petőfiego i torami kolejowymi osiągnęły półmetek. Ten niemal kilometrowy obiekt powstaje w technologii nasuwu podłużnego – betonowe segmenty są stopniowo wysuwane na podpory, tworząc solidną konstrukcję.
Imponująca skala budowy
Estakada, która połączy ul. Morcinka z ul. Petőfiego, będzie mieć 1589 metrów długości, z czego ponad 940 metrów jezdni w kierunku Rzeszowa i 915 metrów w stronę Warszawy powstaje metodą nasuwu podłużnego.
W połowie marca wysunięto segmenty nr 20 i 21, a do pełnego ukończenia brakuje jeszcze kilkudziesięciu elementów. Docelowo jezdnia w stronę Warszawy będzie składać się z 40 segmentów, a w kierunku Rzeszowa z 41.
Technologia nasuwu – precyzja w każdym centymetrze
Każdy segment jest przygotowywany na specjalnym stanowisku prefabrykacji – najpierw układane jest zbrojenie, następnie betonowanie, a po stężeniu i sprężeniu betonu gotowy element jest wysuwany na podpory estakady. Proces ten wymaga precyzji – jeden segment przesuwa się z prędkością zaledwie 7–10 cm na minutę, co daje maksymalnie 6 metrów na godzinę.
Niektóre segmenty ważą choćby 762 tony, a cała konstrukcja składająca się z 81 segmentów osiągnie łącznie ponad 54 tysiące ton!
Kiedy zakończenie prac?
Sierpień 2025 – zakończenie nasuwania segmentów i połączenie obu części jezdni
Połowa 2026 roku – oddanie do użytku pełnej trasy S7 w Krakowie
S7 Widoma – Kraków: Prace na finiszu!
Na trasie S7 Widoma – Kraków w grudniu 2024 r. oddano do ruchu 13,3 km odcinka od węzła Widoma do Mistrzejowic. Prace wykończeniowe jeszcze trwają, ale w połowie 2025 roku całość ma być gotowa.
Obecnie budowany jest 5-kilometrowy fragment od węzła Mistrzejowice do Nowej Huty, który obejmie aż 29 obiektów mostowych, wiaduktów i estakad. Na tej trasie konieczne było przełożenie sieci wodociągowych, gazowych, ciepłowniczych, a także przebudowa torów kolejowych i tramwajowych.
Pod koniec 2025 roku kierowcy skorzystają z 2-kilometrowego odcinka Grębałów – Nowa Huta, a w połowie 2026 roku cała S7 w Krakowie zostanie ukończona!
Unijne wsparcie i ogromny budżet
629,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
420,7 mln zł z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko
Łączny koszt inwestycji: 1,7 mld zł
Prace prowadzi konsorcjum Gulermak oraz Mosty Łódź, a stan zaawansowania robót to już 60%.
Nowa S7 to najważniejszy element IV obwodnicy Krakowa, który usprawni ruch i poprawi bezpieczeństwo na tej trasie. Czekamy na zakończenie budowy!