Budowa obwodnicy DK12 dla Gostynia i Piasków zbliża się do końca

3 godzin temu
Zdjęcie: Na placu budowy obwodnicy DK12 dla Gostynia i Piasków. Inwestycja jest na ostatniej prostej | foto Agata Fajczyk


Nowa obwodnica DK12, której budowa powinna zakończyć się jeszcze w 2025 roku, odciąży ruch kołowy w Gostyniu, a tym bardziej w położonych niedaleko Piaskach. Na placu budowy realizowane są roboty wykończeniowe, wprowadzane są też ostatnie poprawki, czyli czekamy „na wisienkę na torcie”.

Drogowcy przy obwodnicy Gostynia montują oznakowanie i ogrodzenia dla zwierząt

Wykonawca – konsorcjum spółek Mirbud i Kobylarnia prowadzi prace bitumiczne.

- Montujemy też elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym bariery energochłonne oraz ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Powstaje oznakowanie poziome, ustawiamy też znaki pionowe – mówi Piotr Chmura ze spółki Kobylarnia, kierownik budowy.

Na placu budowy stawiane jest ogrodzenie dla zwierząt.

- Jest to odcinkowe ogrodzenie, nie przebiega przez całą długość drogi, ale stawiane jest głównie w pobliżu przejść dla zwierząt– mówi Piotr Chmura.

Drogowcy stawiają także zabezpieczenia herpetologiczne – czyli niskie, nowoczesne ogrodzenia, które chronią drobne zwierzęta, w tym płazy przed wejściem na jezdnię. Przy nowej obwodnicy DK12, powstaje niskie ogrodzenie, naprowadzające dla płazów. Cel jest taki, żeby żaby nie pojawiały się nagle na jezdni, tylko przechodziły na drugą stronę drogi w miejscach do tego wyznaczonych. W przepustach zostały zamontowane półki, specjalnie dla płazów i innych małych zwierząt, żeby ułatwić im przechodzenie pod drogą.

Na całym odcinku budowanej właśnie nowej drogi znajduje się 5 przejść dużych dla zwierzyny leśnej, dodatkowo przepusty, które również mają pełnić funkcję przejścia dla zwierząt.

Obiekty inżynieryjne na nowej DK12 są gotowe

Piotr Chmura, kierownik budowy obwodnicy zapewnia, iż całkowicie zakończono już budowę wszystkich obiektów inżynieryjnych.

Jest gotowy również most w Godurowie, chociaż jeszcze nie został przekazany do użytkowania. Aktualnie trwa procedura związana z dopuszczeniem obiektów i drogi do użytkowania, po kolei uzyskujemy decyzje związane z pozwoleniem na użytkowanie dla poszczególnych obiektów: dla mostów, wiaduktów, przepustów. Na węzłach i rondach realizowane są prace wykończeniowe związane z układaniem poboczy, malowaniem oznakowania, w kilku miejscach czeka nas jeszcze montaż znaków pionowych, a także barier energochłonnych – wyjaśnia kierownik budowy.

Obwodnica na odcinku Kosowo-Gostyń ma długość 17,3 km. Nowa droga rozpoczyna się przy skrzyżowaniu z DK12 z drogą do Kosowa. Według zapewnień kierownika, zdecydowanie odcinek obwodnicy od tego skrzyżowania aż do Gostynia, po przeprowadzeniu intensywnych prac, niemal jest gotowy do otwarcia – z zamontowanymi barierami, wykonanym poboczem i oznakowaniem.

Zaawansowane roboty wykończeniowe realizowane są na odcinku szosy z Gostynia do Dąbrówki. Tam można zauważyć pracujące maszyny, oprócz montażu barier, układania pobocza, oznakowania i tablic informacyjnych, drogowcy kładą nawierzchnię ścieralną na niektórych fragmentach jezdni.

https://gostynska.pl/wiadomosci/koszty-budowy-obwodnicy-dk12-dla-gostynia-i-piaskow-wzrosly-wiemy-kiedy-zostanie-oddana-do-uzytku/DRgo6XR3s6VKwR80jYYt

Sygnalizacja świetlna na budowanej obwodnicy?

Na skrzyżowaniu w Godurowie zainstalowana zostanie sygnalizacja świetlna. Powstanie kilkanaście wysp separujących – przy wjazdach na ronda i przed skrzyżowaniami w Kosowie i w Godurowie. Dla zwiększenia bezpieczeństwa kierowców na wyspach oraz na rondach będą zamontowane świecące znaki aktywne.

Trzy pasy ruchu – są takie odcinki na nowej obwodnicy DK12 dla Gostynia

Zgodnie z tym, co zapowiadali wykonawcy, na części obwodnicy DK12 jezdnia funkcjonuje w przekroju 2+1, czyli z wyznaczonymi trzema pasami ruchu.

- Taki odcinek znajduje się między węzłem Gostyń a węzłem Piaski, gdzie naprzemiennie jest przekrój 2 + 1. Tam auta będą mogły bezpiecznie wyprzedzić jadące wolniej pojazdy – mówi Piotr Chmura.

Idź do oryginalnego materiału