W Urzędzie Miejskim w Bieruniu 5 listopada br. odbyło się spotkanie informacyjne dotyczące budowy ronda na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej (DK44) i ul. Wawelskiej (DW934) oraz tunelu pod torami w ciągu ul. Wawelskiej. To duża inwestycja, która ma upłynnić ruch w centrum Bierunia Nowego, gdzie krzyżują się te dwie drogi tranzytowe. Jednak roboty będą wiązać z utrudnieniami dla kierowców. Kiedy się one pojawią? Jaki jest harmonogram prac?
W spotkaniu w ratuszu wzięli udział: Zbigniew Tabor – dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach (realizator inwestycji); Łukasz Odelga – starosta bieruńsko-lędziński; Sebastian Macioł – burmistrz Bierunia, Piotr Czarnynoga – radny Sejmiku Województwa Śląskiego oraz przedstawiciel wykonawcy – firmy Primost Południe z Będzina.
Jak informuje Urząd Miejski, zadanie o wartości ponad 67 mln zł ma być ukończone w lutym 2027 r.
Obecnie realizowane są roboty geodezyjne. Jednocześnie realizowane są uzgodnienia m.in. dotyczące tymczasowej organizacji ruchu – uwzględniającej również objazdy dla komunikacji autobusowej obsługiwanej przez Zarząd Transportu Metropolitalnego.
Jeszcze w listopadzie br., przed rozpoczęciem robót budowlanych, wykonana zostanie niezbędna wycinka drzew. Również w tym roku zaczną się prace wyburzeniowe budynku „Okrąglaka” oraz pustostanu znajdujący się przy przejeździe kolejowym.
Jak poinformował burmistrz Sebastian Macioł, utrudnienia w ruchu drogowym zaczną być odczuwalne w marcu 2025 r. Wczesną wiosną ul. Wawelska (DW934) zostanie zamknięta dla ruchu samochodowego. Wyznaczone będą objazdy. Z uwagi na skomplikowaną i gruntowną przebudowę tej drogi, a także budowę tunelu pod torami, utrudnienia te potrwają do końca inwestycji – do lutego 2027 r.
Natomiast latem 2026 r. wystąpią znaczące utrudnienia w ruchu drogowym na ul. Warszawskiej (DK44). Będzie to związane z wprowadzeniem ruchu wahadłowego. Będzie wówczas budowane rondo.
Zarząd Dróg Wojewódzkich zapowiada, iż jesienią 2026 r. nowe rondo (wraz z wszystkimi wlotami) będzie już przejezdne dla samochodów. Otwarty już zostanie też odcinek ul. Wawelskiej – od ronda do skrzyżowania z ul. Remizową.
Koniec prac przewidziany jest na luty 2027 roku. Aczkolwiek – jak podkreśla Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW – przy tego rodzaju ogromnych i złożonych inwestycjach drogowych, mogą pojawić się nieprzewidziane wcześniej okoliczności, które wydłużą termin realizacji.
Zbigniew Tabor podkreślił, iż dobiega końca przebudowa Drogi Wojewódzkiej nr 934, przebiegającej przez Imielin, Chełm Śląski i Bieruń. To prawie 10-kilometrowy odcinek. Ta trasa połączy się finalnie z przebudowaną ul. Wawelską i rondem.
(JJ), źródło: UM Bieruń