Trzy z czterech odcinków drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń są już w budowie. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawia film z drona, który pokazuje, jaki jest zakres prac.
Prace nad budową S10 Bydgoszcz – Toruń realizowane są już od kilku miesięcy na odcinku Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy i Solec Kujawski – Toruń Zachód. Niedawno na plac budowy weszła spółka PolAqua, która zaczęła budowę odcinka Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec.
GDDKiA zrealizowała film, w którym przedstawione są poszczególne etapy największej w tej chwili inwestycji drogowej w województwie kujawsko-pomorskim. Pierwsza część materiału poświęcona jest odcinkowi nr 1 (Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy wraz z budową obwodnicy Brzozy w ciągu DK25), realizowaną przez Intercor. Rozbudowana „dwudziestka piątka” będzie mieć dwa pasy ruchu i dwa węzły – Zielona i Brzoza. Obwodnica kończy się przed stacją paliw MOL, gdzie połączy się z dotychczasowym przebiegiem.
Odcinek Bydgoszcz Południe – Bydgoszcz Park Przemysłowy biegnie blisko obecnego śladu DK10 Bydgoszcz – Toruń. Przy nim powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych Emilianowo. Tuż przy nim trwa realizacja najbardziej zaawansowanego elementu tego odcinka – wiaduktu S5 nad drogą Bydgoszcz – Piecki.
Jednym z elementów budowy węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy jest stworzenie nowego dojazdu do BPPT – przebieg ulicy Petersona zostanie poprowadzony wiaduktem nad linią kolejową nr 201 i doprowadzony do węzła. Intercor prowadzi już prace konstrukcyjne.
Odcinek Bydgoszcz Park Przemysłowy – Solec zaczyna się przy sortowni ProNatury (ul. Prądocińska). Obok niego już powstaje pierwszy wiadukt na fragmencie realizowanym przez PolAquę. Na pozostałej części przygotowywany jest plac budowy. Między Emilianowem a Solcem powstanie dziewięć przejść dla zwierząt, w tym jednego o szerokości 40 metrów, a także węzeł Bydgoszcz Łęgnowo i obwód drogowy w Makowiskach. GDDKiA zaznacza, iż wiadukt nad Strugą Młyńską został zaprojektowany tak, aby żaden element konstrukcji nie kolidował z granicami użytku ekologicznego. Na przecięciu przyszłej „eski” z drogą z Solca do Chrośnej powstaje objazd, który umożliwi budowlańcom realizacje wiaduktu nad trasą ekspresową.
- Budowa S10. Zamknięcia dróg w rejonie Solca Kujawskiego
Trzeci odcinek S10 Bydgoszcz – Toruń (Solec Kujawski – Toruń Zachód) to najdłuższy etap trasy do Grodu Kopernika. Ma 21 km. Prace realizowane przez Kobylarnię i Mirbud są bardzo zaawansowane – od lutego wykonawcom udało się ułożyć większość podbudowy i rozpocząć realizację obiektów mostowych. Roboty ułatwia fakt, iż trasa jest poprowadzona nowym śladem. Na 25 km, nad S10 i sąsiednią linią kolejową nr 18 powstaje jedno z największych przejść dla zwierząt w Polsce – będzie miało 240 metrów długości (wraz z zejściami).
W Cierpicach powstaje druga para MOP-ów, tuż za końcem odcinka, który znajduje się na obecnej DK10 przed Toruniem (powstaje tam kolejne przejście dla zwierząt). Wykonawca odcinka czwartego (konsorcjum Rubau i Poltores) czeka wciąż na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Fragment obejmuje obwodnicę Torunia – będzie to rozbudowa istniejącej S10 o drugą jezdnię wraz z budową węzłów Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice.