Budowa S74 Opatów – Nisko będzie podzielona na 4 odcinki (przebieg drogi)

carpatiabiznes.pl 1 tydzień temu
Zdjęcie: s74 opatów nisko


S74 Opatów – Nisko

Droga ekspresowa S74 na odcinku Opatów – Nisko to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w południowo-wschodniej Polsce.

Nowa trasa połączy województwa świętokrzyskie i podkarpackie, znacząco poprawiając bezpieczeństwo, komfort podróży i rozwój gospodarczy regionu.

Znaczenie drogi S74 Opatów – Nisko dla regionu

Trasa o długości ok. 73 kilometrów będzie strategicznym połączeniem komunikacyjnym, stanowiącym fragment drogi ekspresowej łączącej Kielce, Opatów, Tarnobrzeg i Nisko.

S74 przebiegać będzie przez:

  • województwo świętokrzyskie – ok. 29 km, obejmując gminy: Opatów, Lipnik, Obrazów i Samborzec,

  • województwo podkarpackie – ponad 44 km, obejmując: Tarnobrzeg, Gorzyce, Stalową Wolę, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem, Pysznicę i Nisko.

Nowa droga wyprowadzi ruch tranzytowy z miast, odciąży drogi krajowe nr 9 i 77 oraz znacząco poprawi bezpieczeństwo mieszkańców. Dzięki dwóm jezdniom po dwa pasy ruchu w każdą stronę i nowoczesnym węzłom komunikacyjnym, S74 zapewni szybki i komfortowy przejazd między regionami.

Wariant społeczny W5 i decyzja środowiskowa

W 2025 roku (3 października) Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie wydał decyzję środowiskową dla wariantu społecznego W5. To najważniejszy etap pozwalający na przejście do kolejnych faz inwestycji, w tym przygotowania przetargów i dokumentacji technicznej.

Wariant W5 został pozytywnie oceniony przez samorządy i mieszkańców – minimalizuje wpływ na środowisko i istniejącą zabudowę.

Przebieg trasy S74 Opatów – Nisko

Trasa S74 rozpocznie się w miejscowości Okalina, jako kontynuacja obwodnicy Opatowa. Następnie pobiegnie w kierunku południowo-zachodnim, przecinając DK9 w Lipniku (węzeł Lipnik) i dalej przez gminy Obrazów i Samborzec (węzeł Samborzec).

Kolejno droga:

  • przekroczy rzekę Koprzywiankę i Wisłę (na południe od Ostrołęki),

  • wejdzie na teren woj. podkarpackiego między miejscowościami Sielec i Zakrzów,

  • wejdzie w obszar bliski Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (węzeł Tarnobrzeg),

  • dalej przebiegnie przez gminy Gorzyce, Zaleszany, Radomyśl nad Sanem i Pysznica,

  • przekroczy rzekę San i zakończy się na węźle Zapacz, łącząc się z ekspresową S19.

Podział inwestycji: cztery odcinki budowy S74 Opatów – Nisko

Dla ulepszenia realizacji projekt zostanie podzielony na cztery odcinki wykonawcze:

1. Odcinek Opatów – Sandomierz

Pierwszy fragment trasy połączy nową obwodnicę Opatowa z rejonem Sandomierza. Obejmie m.in. węzeł Lipnik i węzeł Samborzec, a także most na rzece Koprzywianka.

Celem jest odciążenie DK9 oraz poprawa połączeń z drogami wojewódzkimi.

2. Odcinek Sandomierz – Gorzyce (z mostem przez Wisłę)

To najważniejszy etap inwestycji z dużym mostem przez Wisłę, który połączy województwa świętokrzyskie i podkarpackie.

Powstanie węzeł Tarnobrzeg obsługujący ruch w kierunku Stalowej Woli i Tarnobrzeskiej SSE.

3. Odcinek Gorzyce – Radomyśl nad Sanem (z mostem przez San)

Ten fragment obejmie nowoczesną przeprawę przez rzekę San, a także węzły Gorzyce i Zaleszany.

Trasa ominie gęsto zabudowane tereny, prowadząc ruch wzdłuż terenów przemysłowych i niezurbanizowanych.

4. Odcinek Radomyśl nad Sanem – węzeł Zapacz

Ostatni etap połączy drogę z istniejącą S19.

Na trasie przewidziano węzły Kłyżów i Zapacz oraz liczne obiekty inżynierskie – wiadukty i przejścia dla zwierząt. Ten odcinek domknie całą inwestycję, tworząc szybkie połączenie Opatów – Nisko – Rzeszów.

Harmonogram budowy S74 Opatów – Nisko

  • 2025–2028 – badania geologiczne, uzgodnienia, opracowanie dokumentacji i przygotowanie przetargu,

  • do 2030 roku – uzyskanie decyzji ZRID i wybór wykonawcy,

  • III kwartał 2032 roku – planowane zakończenie budowy.

Całkowity koszt inwestycji szacuje się na ok. 3,4 miliarda złotych.

Korzyści z budowy drogi ekspresowej S74

Budowa S74 Opatów – Nisko przyniesie szereg korzyści dla mieszkańców i gospodarki regionu:

  • zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego,

  • skrót czasu podróży między centralną a południowo-wschodnią Polską,

  • odciążenie lokalnych dróg i centrów miast,

  • wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej terenów wzdłuż trasy,

  • usprawnienie transportu towarów między regionami.

Podsumowanie

Droga ekspresowa S74 Opatów – Nisko to inwestycja, która połączy dwa województwa i usprawni komunikację między Świętokrzyskim a Podkarpaciem. Podział na cztery odcinki pozwoli na sprawną realizację prac, a nowoczesna infrastruktura poprawi jakość podróży, bezpieczeństwo i rozwój całego regionu.

Idź do oryginalnego materiału