S19/Lutcza-Domaradz. AGH w Krakowie przejmie nadzór naukowy nad realizacją tunelu drogowego oraz zabezpieczeniem osuwisk na odcinku drogi ekspresowej S19 Lutcza – Domaradz.
Nadzór ten, który obejmuje doradztwo naukowo-techniczne, będzie realizowany zarówno w fazie projektowania, jak i podczas robót budowlanych.
Tunel T-3, mający prawie 1 km długości, będzie drążony w skomplikowanym terenie o trudnej geologii.
Nadzór naukowy skoncentruje się na weryfikacji rozwiązań projektowych, analizie obliczeń dotyczących zabezpieczeń osuwisk oraz monitoringu w trakcie drążenia tunelu.
AGH będzie analizować również parametry masywu skalnego oraz ewentualną obecność węglowodorów, takich jak metan. Całkowity czas trwania nadzoru to 6 lat, a wartość umowy z AGH wynosi 4,2 mln zł.
Uzasadnienie tego nadzoru wynika z potrzeby naukowej oceny skomplikowanych zjawisk technicznych, które są najważniejsze dla podejmowania decyzji inwestycyjnych, zapewniając, iż projektowane obiekty będą trwałe i funkcjonalne.
Zadanie budowy S19 Lutcza-Domaradz obejmuje odcinek drogi o długości około 6,4 km, z dwujezdniowym przekrojem i dwoma pasami ruchu w każdą stronę, w tym z pasem awaryjnym. W ramach inwestycji planowane są również ważne obiekty inżynierskie, w tym węzeł drogowy Domaradz, estakada, mosty, wiadukty oraz obiekty dodatkowe w ramach infrastruktury drogowej.
Największym wyzwaniem będzie budowa blisko 990-metrowego tunelu dwunawowego pod górą Hyb, który musi spełniać rygorystyczne normy, w tym umożliwiać ruch pojazdów klasy ADR bez ograniczeń ilościowych i rodzajowych oraz wytrzymywać maksymalną moc pożaru wynoszącą 100 MW.
Dodatkowo, projekt przewiduje budowę Centrum Zarządzania Tunelami, które będzie obsługiwało wszystkie tunele w ciągu S19 w województwie podkarpackim, a także dwa całodobowe lądowiska dla śmigłowców LPR na potrzeby akcji ratunkowych.
Zadanie zostało podzielone na dwa etapy realizacyjne, z których jeden zakończy się w ciągu 35 miesięcy, aby umożliwić wcześniejsze oddanie do użytku odcinka Domaradz-Krosno. Pozostała część z budową tunelu ma być ukończona w ciągu 53 miesięcy.
Wykonawcą robót jest firma Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, a wartość umowy wynosi 1 416 239 220 zł.
Prace budowlane będą prowadzone z uwzględnieniem przerwy zimowej od grudnia do marca.