Budżet Gliwic 2026: 4 węzły przesiadkowe, nowe drogi i lepszy transport

57 minut temu

Transport to drugi – zaraz po edukacji – największy priorytet budżetu Gliwic na 2026 rok. Na mobilność miejską, drogi i komunikację zbiorową przeznaczono 321 mln zł.

Szczególnie istotny będzie rozwój węzłów przesiadkowych. W ramach programu „Mobilna Metropolia” w Gliwicach powstaną cztery nowe centra komunikacyjne: Łabędy, Arena, Kopernik i Brzezinka. Tylko w przyszłym roku pochłonie to 34,3 mln zł, a cały projekt ma ułatwić integrację transportu miejskiego z rowerowym i kolejowym.

Równolegle miasto będzie realizowało projekt z dofinansowaniem unijnym, polegający na modernizacji systemu wideodetekcji ruchu na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną. Piesi i rowerzyści zyskają dzięki temu łatwiejsze przejście i przejazd, rozbudowany zostanie również system uprzywilejowania pojazdów komunikacji miejskiej. System identyfikacji wolnych miejsc parkingowych zostanie zmodernizowany i rozbudowany. Planowane wydatki to 30,6 mln zł.

Kluczową częścią budżetu będą także środki na utrzymanie, remonty i modernizacje dróg – 152,7 mln zł. Zaplanowano dalszą realizację obwodnicy Ostropy, prace na południowym odcinku obwodnicy miasta, przebudowę skrzyżowania Bojkowska–Rolników, rozbudowę ul. Architektów, a także inwestycje towarzyszące budowie Szpitala Uniwersyteckiego.

– Transport to dziś jedna z największych codziennych potrzeb mieszkańców. Dlatego inwestujemy zarówno w duże węzły i obwodnice, jak i w mniejsze modernizacje, które ułatwiają drogę do pracy, szkoły czy lekarza. Chcemy miasta, które jest dobrze skomunikowane, wygodne i bezpieczne – dla kierowców, pasażerów, pieszych i rowerzystów – komentuje prezydentka Gliwic Katarzyna Kuczyńska-Budka.

Miasto będzie też realizować liczne inwestycje jednoroczne: modernizacje chodników, remonty dróg, budowę nowych ścieżek.

Transport w budżecie Gliwic to nie tylko infrastruktura, ale także realna zmiana jakości miejskiego przemieszczania się.

Idź do oryginalnego materiału