Byliśmy w autobusie wodorowym, który będzie jeździł po Tychach. Pokazali go w trakcie KNM

2 godzin temu

Pierwsze autobusy wodorowe już niedługo wyjadą na ulice Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Premierowy pojazd można oglądać podczas Kongresu Nowej Mobilności w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Do końca roku do GZM trafi pozostałych siedem wodorowców.

Nowoczesny i ekologiczny tabor będzie obsługiwać linie w Katowicach, Tychach, Łaziskach i Mikołowie. Zakup pojazdów zrealizowano w ramach projektu „Hydrogen GZM”, którego łączna wartość przekracza 124 mln zł.

Autobusy zasilane wodorem obsłużą linie: 2, 21, 137, 273, 696, 46, 115 i 70. Dzięki temu technologia zostanie przetestowana w codziennej eksploatacji na różnych trasach. Pasażerowie odczują różnicę w komforcie – pojazdy są ciche, bezemisyjne i nowocześnie wyposażone. Na pokładzie dostępna będzie klimatyzacja, Wi-Fi, ładowarki USB, system informacji pasażerskiej i rozbudowany monitoring.

Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
1 z 8
Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
Autobus wodorowy / fot. Tychy24.net
Kongres Nowej Mobilności / fot. Tychy24.net

Wprowadzenie ośmiu wodorowców traktowane jest jako pilotaż. GZM chce sprawdzić realne koszty eksploatacji i przygotować się na moment, gdy rynek stanie się bardziej konkurencyjny cenowo. Nowe pojazdy będą tankowane m.in. na stacji w Katowicach, która obsłuży także Tychy. Sieć punktów tankowania wodoru ma być systematycznie rozwijana. Ogniwa paliwowe objęto gwarancją na 10 lat, a magazyny energii na 15 lat.

Projekt „Hydrogen GZM” obejmuje również zakup 18 przegubowych autobusów elektrycznych. Wodorowce to nie tylko inwestycja w komfort pasażerów, ale także w rozwój odnawialnych źródeł energii i uniezależnianie transportu publicznego od paliw kopalnych.

Autobus wodorowy / fot. GZM
Idź do oryginalnego materiału