Ceny biletów i zmiany w Strefie Płatnego Parkowania

1 godzina temu

Rosnące koszty utrzymania i ambitne inwestycje w nowoczesny tabor sprawiły, iż Kraków musiał wprowadzić zmiany w systemie komunikacji miejskiej i Strefie Płatnego Parkowania. Korekty mają zapewnić dalszy rozwój transportu publicznego, utrzymanie jego jakości oraz lepszą dostępność dla mieszkańców.

Dlaczego konieczne były zmiany?

Komunikacja miejska pozostaje krwioobiegiem Krakowa – musi być atrakcyjna, nowoczesna i odpowiadająca na realne potrzeby mieszkańców. Jej dostępność jest priorytetem, ale równie ważne jest zapewnienie środków na rozwój usług publicznych. Utrzymanie wysokiej jakości transportu wymaga więc rozsądnego kompromisu między ceną biletu a kosztami funkcjonowania całego systemu.

Rosnące koszty i ambitne inwestycje

Kraków intensywnie inwestuje w tabor: już dziś co piąty z 625 autobusów jest zeroemisyjny, a w przyszłym roku jako pierwsze miasto w Polsce wprowadzi do ruchu autobusy wodorowe. Aby takie standardy utrzymać, a tym bardziej rozwijać, konieczne są środki na dalsze zakupy i modernizacje. Jednocześnie realne koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej rosną znacząco. W ciągu ostatnich pięciu lat ceny wozokilometrów wzrosły aż o 80%, podczas gdy ceny biletów pozostają praktycznie niezmienione (poza niewielką korektą ceny biletu miesięcznego z 80 do 90 zł). Do tego dochodzą wyższe ceny paliw i energii elektrycznej, rosnące wydatki na utrzymanie oraz modernizację infrastruktury, a także konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu wynagrodzeń dla kierowców i motorniczych w warunkach rosnącej inflacji. W 2026 r. do użytku oddana zostanie również nowa linia szybkiego tramwaju do Mistrzejowic, co przełoży się na dodatkowe koszty obsługi i nowych kursów.

Bilety a poziom zarobków

Warto zwrócić uwagę na proporcje między ceną biletu miesięcznego a płacą minimalną. w tej chwili bilet ten stanowi 2,6% minimalnego wynagrodzenia (2025 r.), podczas gdy w poprzednich latach było to wyraźnie więcej: 3,6% w 2021 r. czy 3,4% w 2023 r. Po podwyżce wskaźnik ten wyniesie 3% – przez cały czas mniej niż jeszcze kilka lat temu. Co istotne, choćby po zmianie cena krakowskiego biletu miesięcznego pozostanie niższa niż w niektórych miastach o mniej rozwiniętej komunikacji miejskiej.

Korekty w Strefie Płatnego Parkowania

Druga zmiana uchwały, dotycząca Strefy Płatnego Parkowania, nie przewiduje podwyżek opłat, ale modyfikację godzin funkcjonowania Strefy — z obecnych 10:00–20:00 na 9:00 – 22:00 — oraz wprowadzenie płatności w niedziele w podstrefie A. Celem jest zwiększenie rotacji miejsc w centrum, co od dawna postulowali mieszkańcy. Zmiana ta ma także wspierać transport zbiorowy oraz przyczyniać się do dalszej poprawy jakości powietrza w mieście. Zmiana w uchwale zakłada także, iż ze Strefa, po konsultacjach z mieszkańcami, nie będzie obejmować Dzielnicy VI Bronowice.

materiał partnerski

Idź do oryginalnego materiału