Chiny poinformowały we wtorek, iż planują wszcząć dochodzenie antydumpingowe w sprawie importu rzepaku z Kanady, po tym jak Ottawa podjęła decyzję o nałożeniu ceł na chińskie pojazdy elektryczne. Zapowiedź spowodowała wzrost cen kontraktów terminowych na krajowy olej rzepakowy do najwyższego poziomu od miesiąca.
Kanada poszła w ślady Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej i w zeszłym tygodniu ogłosiła 100-procentowe cło na import chińskich pojazdów elektrycznych oraz 25-procentowe cło na import stali i aluminium z Chin.
„Chiny stanowczo potępiają i sprzeciwiają się dyskryminacyjnym jednostronnym środkom podjętym przez Kanadę wobec importu z Chin” – powiedział rzecznik ministerstwa handlu w oświadczeniu.
Ministerstwo poinformowało, iż Chiny rozpoczną również dochodzenie antydumpingowe w sprawie niektórych kanadyjskich produktów chemicznych.
Ponad połowa rzepaku produkowanego w Kanadzie trafia do Chin, największego na świecie importera nasion oleistych. Rzepak, zwany również rzepakiem w przypadku niektórych odmian, jest używany jako olej do gotowania i w szerokiej gamie produktów, w tym w paliwach odnawialnych.
„Eksport rzepaku z Kanady do Chin znacznie wzrósł i podejrzewa się, iż jest to dumping. W 2023 r. osiągnie on 3,47 mld USD, przy 170-procentowym wzroście wolumenu rok do roku i ciągłym spadku cen” – poinformowało chińskie ministerstwo handlu
„W związku z nieuczciwą konkurencją ze strony Kanady, chińskie krajowe sektory związane z rzepakiem przez cały czas ponosiły straty” – czytamy w komunikacie.
Chiny importują rzepak głównie z Kanady, a także z Rosji i Mongolii.
Druga co do wielkości gospodarka świata zaimportowała 5,5 mln ton rzepaku w 2023 r., o wartości 3,72 mld USD. Import z Kanady stanowił 94 proc. całości.
Dla porównania, większość chińskiego eksportu pojazdów elektrycznych do Kanady pochodzi z fabryki Tesli w Szanghaju, a lokalne chińskie firmy nie są jeszcze w dużym stopniu zaangażowane w ten rynek eksportowy.
Import samochodów z Chin do największego kanadyjskiego portu w Vancouver wzrósł o 460 procent w ujęciu rok do roku i w 2023 r. wyniósł 44 356 sztuk. Wtedy to Tesla rozpoczęła wysyłkę pojazdów elektrycznych wyprodukowanych w Szanghaju do Kanady.
Chiny wszczęły również dochodzenia dotyczące importu wieprzowiny, brandy i produktów mlecznych z Unii Europejskiej w odpowiedzi na ograniczenia eksportu chińskich pojazdów elektrycznych.
Analitycy twierdzą, iż Chiny mogą zwrócić się ku Australii i Ukrainie w poszukiwaniu alternatywnych źródeł dostaw, zwłaszcza iż produkcja rzepaku w Australii jest duża.
Produkcja rzepaku w Europie ucierpiała z powodu złej pogody, a handel produktami rolnymi między Chinami a Ukrainą jest ograniczony.
„Na chwilę obecną eksport rzepaku z Australii do Chin jest znikomy, wyniósł zaledwie około 500 ton od początku 2024 roku” – powiedział Houe.
Import australijskiego rzepaku do Chin został ograniczony ze względu na obawy dotyczące choroby zwanej czarną nóżką.