Ciepło zarobiło w Chełmie miliony, sport sporo kosztuje, a komunikacja wodorowa dopiero raczkuje

6 godzin temu
MPEC – rekordowy zysk i inwestycje w dekarbonizacjęNajwiększy sukces finansowy odniosło Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej. Zysk netto spółki wyniósł 11,63 mln zł, wobec 3,6 mln zł rok wcześniej.– To efekt zmian taryfowych i stabilizacji rynku paliw po kryzysie energetycznym – tłumaczyła prezes Katarzyna Hapońska-Gajewska.Radny Sebastian Bielecki (Klub Radnych Koalicji Obywatelskiej) zwrócił jednak uwagę, iż tak wysoki wynik może oznaczać duże obciążenie dla mieszkańców.– Czy ten zysk nie wynika z tego, iż mieszkańcy płacą za ciepło zbyt dużo? – pytał.Prezes Hapońska wyjaśniła, iż wzrost przychodów nie oznaczał wyższych rachunków.– Obowiązywał rządowy mechanizm ochrony odbiorców – część kosztów pokrywał budżet państwa, a nie mieszkańcy. Zysk przeznaczamy na inwestycje w dekarbonizację i współspalanie biomasy – mówiła.Spółka realizuje modernizację kotłów i planuje przejście na wielopaliwowość. – To konieczne, by Chełm był przygotowany na transformację energetyczną – dodała prezes. MPGK – zysk z odpadów i stacji paliwDrugą najbardziej dochodową spółką było Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, które osiągnęło 1,62 mln zł zysku (rok wcześniej 786 tys. zł). Wynik poprawiła praca Zakładu Przetwarzania Odpadów w Srebrzyszczu i uruchomiona w styczniu 2024 roku Miejska Stacja Paliw. PUM i TBS – stabilne filary mieszkaniowePrzedsiębiorstwo Usług Mieszkaniowych zarobiło 748 tys. zł, zajmując się zarządzaniem wspólnotami i remontami. Natomiast Chełmskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego wypracowało 330 tys. zł zysku, głównie z najmu lokali i zarządzania budynkami. Obie spółki utrzymują stabilną pozycję finansową. CLA – wodór kosztuje, ale to przyszłośćChełmskie Linie Autobusowe zarobiły 255 tys. zł, choć – jak zwrócił uwagę radny Łukasz Krzywicki (KR KO) – w praktyce całość jej działalności jest finansowana przez miasto.– Skoro komunikacja jest bezpłatna, skąd zysk i jakie przychody pozostałe generuje spółka? – pytał radny.Prezes Mariusz Chudoba odpowiadał: – Zysk wynika z realizacji umowy z miastem, które pokrywa koszty i rekompensatę wynikającą z przepisów UE. To standard we wszystkich samorządach. Komunikacja nigdy nie jest dochodowa, ale jest usługą publiczną.W 2024 roku CLA rozpoczęły transformację na komunikację wodorową – zakupiono 26 autobusów zasilanych wodorem o łącznej wartości 97 mln zł.– To ogromna zmiana technologiczna. Uczymy się tych pojazdów – pierwszy wyjechał na ulice w maju, kolejne dołączyły latem i jesienią – mówił Chudoba.Wiceprezydent Radosław Wnuk przypomniał, iż dzięki tym inwestycjom Chełm ma dziś nowe pętle autobusowe, system informacji pasażerskiej i najnowocześniejszy tabor.– To skok cywilizacyjny – 4 miliony pasażerów rocznie korzystają z bezpłatnej komunikacji, co też ma wymiar społeczny – podkreślił. Chełmski Park Wodny i Targowiska – tłumaczy się z kredytu i dachuMimo rosnącej frekwencji, spółka wciąż notuje stratę. W 2024 roku wyniosła ona 1,88 mln zł, o ok. 180 tys. zł mniej niż rok wcześniej.Prezes Piotr Juszczak wyjaśniał, iż głównym problemem są koszty kredytu (ok. 1 mln zł rocznie) oraz zużycie techniczne obiektu.– Filtry, rury, elementy stalowe – wszystko ulega korozji. Obiekt ma dziewięć lat, pracuje w systemie ciągłym, więc koszty remontów są ogromne – mówił.Zapowiedział także rozszerzenie oferty basenu i strefy saun, które są najbardziej dochodowe w podobnych obiektach w kraju.Na pytanie o przeciekający dach hali targowej przy ul. Popiełuszki wyjaśnił, iż sytuacja jest skomplikowana własnościowo.– Każdy kupiec ma swój kawałek dachu. Próbowaliśmy zebrać środki wspólne, ale część handlowców nie chciała partycypować. Spółka dba o część wspólną, ale całość wymaga generalnego remontu – tłumaczył. ChKS – kosztowny sukces sportowyNajwiększą stratę poniósł Chełmski Klub Sportowy – 5,9 mln zł.– Nie mówimy o zadłużeniu – to wynik księgowy, bo dotacje z miasta nie wchodzą do przychodów spółki – tłumaczył przedstawiciel urzędu miasta Kamil Pietszczyk.Wiceprezes Dominik Małys przyznał, iż klub wciąż szuka sponsorów.– Po odejściu spółek Skarbu Państwa sytuacja była trudna, ale teraz wraca do nas Bogdanka – partner strategiczny Akademii Siatkówki. Mamy już ponad 50 sponsorów lokalnych – wyliczał.Klub prowadzi też akademie: siatkarską i piłkarską oraz współpracuje z dziewięcioma klasami sportowymi w chełmskich szkołach.– To inwestycja w młodzież i w przyszłość lokalnego sportu – podkreśliła wiceprezydent Dorota Cieślik. Fabryka Chełm – projekt w zawieszeniuSpółka Fabryka Chełm wypracowała 528 tys. zł zysku, ale realizacja inwestycji – nowoczesnego kompleksu po byłym terenie dworca PKS – utknęła w martwym punkcie.Wiceprezydent Wnuk wyjaśnił, iż realizowane są rozmowy z większościowym udziałowcem.– Chcieliśmy zachować pierwotną bryłę budynku ze względów architektonicznych, ale nie doszło do porozumienia. Analizujemy kolejne propozycje rozwiązania tego impasu – mówił. MPRD – na finiszu likwidacjiLikwidowane Miejskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych uzyskało 50 tys. zł zysku, utrzymując się z wynajmu majątku. Wiceprezydent potwierdził, iż proces likwidacji jest na końcowym etapie, a cały majątek został już w większości sprzedany. Głosowanie - większość „za”, część z rezerwąPo zakończeniu dyskusji komisja przegłosowała przyjęcie informacji o nadzorze właścicielskim. Za głosowało 8 radnych (Kamil Błaszczuk, Mariusz Kowalczuk, Piotr Krawczuk vel Walczuk - z KR Chełmianie; Longin Bożeński, Adam Kister, Tomasz Szczepanek, Marek Tomaszewski, Grażyna Wietrzyk-Neckier - z KR PiS), 4 się wstrzymało (Sebastian Bielecki, Łukasz Krzywicki - z KR KO; Marcin Lipczuk, Stanisław Mościcki- KR Polska 2050), 1 radna nie oddała głosu (Dorota Rybaczuk KR PiS), a 1 była nieobecna (Małgorzata Sokół KR KO). Nikt nie był przeciwny.
Idź do oryginalnego materiału