European New Car Assessment Programme, znany szerzej pod nazwą Euro NCAP, to europejski program oceny bezpieczeństwa pojazdów. Chociaż funkcjonuje od 1997 roku dopiero w tym roku po raz pierwszy w historii przetestował najpopularniejsze ciężarówki. W tym artykule przedstawiamy szczegóły ocen oraz wyniki testowanych pojazdów.
Spis treści:
- Niebezpieczne ciężarówki
- Jak oceniane były ciężarówki?
- Wyniki ciężarówek w testach Euro NCAP
- Dlaczego takie testy są ważne?
Niebezpieczne ciężarówki
Nie wiadomo, dlaczego nigdy wcześniej w testach Euro NCAP nie uwzględniano pojazdów ciężarowych. Być może przyczyną tego stanu rzeczy jest fakt, iż ciężarówki stanowią mniej niż 3% pojazdów na europejskich drogach.
Pomimo stosunkowo niskiej liczebności, ciężarówki są jednak niebezpieczne. Z danych Volvo Trucks wynika, iż odpowiadają za 15% śmiertelnych ofiar kolizji drogowych. Co więcej, kierowcy i pasażerowie ciężarówek to tylko 11% ofiar wypadków z udziałem tych pojazdów. Aż 89% poszkodowanych stanowią kierujący innymi pojazdami, ich pasażerowie oraz tzw. niechronieni użytkownicy dróg (piesi, rowerzyści, motocykliści i użytkownicy innych urządzeń transportu np. hulajnóg elektrycznych).
Jak oceniane były ciężarówki?
Do testów Euro NCAP wybrano 9 modeli ciężarówek najpopularniejszych w transporcie dalekobieżnym. Oceniane one były w trzech segmentach, odzwierciedlających trzy fazy typowego wypadku:
- Bezpieczeństwo przed kolizją. Ocenie podlegała praca systemów monitorowania kierowcy, widoczność oraz wszelkie systemy wsparcia ADAS,
- Redukcja ryzyka kolizji, w której testowano, jak skuteczne jest wsparcie kierowcy w obliczu ryzyka zderzenia czołowego, kolizji przy zmianie pasa ruchu oraz podczas jazdy z niskim prędkościami,
- Wsparcie pokolizyjne, czyli dostępne informacje ratunkowe oraz łatwość wydostania kierowcy z pojazdu w ciągu najbliższej godziny po wypadku.
Oceny procentowe, uzyskane w każdym z trzech segmentów, przekładano następnie na ogólną ocenę w 5-gwiazdkowej skali. Dodatkowo wprowadzono także certyfikat CitySafe, który przyznawano pojazdom z technologiami poprawiającymi bezpieczeństwo w ruchu miejskim (np. systemami automatycznego hamowania w przypadku wykrycia ruchu w martwej strefie pojazdu). Wszystkie testy przeprowadzono w akredytowanych ośrodkach Euro NCAP.
Wyniki ciężarówek w testach Euro NCAP
W tabeli poniżej prezentujemy wyniki wszystkich testowanych pojazdów.
Widzimy, iż tylko jedna z dziewięciu testowanych ciężarówek otrzymała najgorszą z możliwych ocen. Przetestowano bowiem i oceniono najnowszy dostępny na rynku model tej ciężarówki, ponieważ Iveco nie dostarczyło innego do testów. Potem producent tłumaczył, iż testowany model MY22 posiada układ hamulcowy o niższej skuteczności w porównaniu do najnowszej generacji pojazdów, która jednak będzie dostępna najwcześniej w 2025 roku. Niska ocena modelu S-WAY wynika jednak również ze słabej widoczności z kabiny oraz mocno ograniczonych systemów wsparcia ADAS w tym modelu.
Dlaczego takie testy są ważne?
W opiniach ekspertów NCAP oceny TRUCK SAFE powinny być traktowane jako wyznaczniki podczas dokonywania decyzji zakupowych dotyczących modernizacji flot pojazdów ciężarowych. Sekretarz Generalny Euro NCAP, dr Michiel van Ratingen, stwierdził:
– Oprócz inspirowania producentów do budowania bezpieczniejszych ciężarówek, TRUCK SAFE po raz pierwszy połączy wszystkich uczestników ekosystemu bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych. Ci interesariusze mogą wiele zyskać dzięki obecności bezpieczniejszych ciężarówek na europejskich drogach – czy to władze drogowe, które będą mogły obniżyć społeczne koszty transportu drogowego i wspierać rozwijającą się gospodarkę czy przewoźnicy towarów, minimalizujący ryzyko reputacyjne i chroniący swoją markę, czy wreszcie producenci, którzy będą mogli budować bezpieczniejsze pojazdy, bardziej atrakcyjne dla rynku.