Ciuchcia Ponidzie nabiera tempa. Prace przy drugim odcinku też

7 godzin temu
Zdjęcie: Ciuchcia Ponidzie nabiera tempa. Prace przy drugim odcinku też


Nabierają tempa prace remontowe związane z odtworzeniem szlaku kolejki wąskotorowej „Ciuchcia Ponidzie” z Pińczowa do Umianowic. Odcinek ten ma służyć turystom w 2027, a docelowo stanie się częścią dłuższej malowniczej trasy od Pińczowa do Jędrzejowa.

– Wykonawca, a więc firma kolejowa ma czas do późnej wiosny na skończenie odcinka – informuje Tomasz Hałatkiewicz, dyrektor Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych. Dodaje, iż w tej chwili trwa generalny remont 10-kilometrowego torowiska, gdzie wymieniane jest całe podtorze, przywracane odwodnienie, montowane są nowe drewniane podkłady. Stare z kolei pozostają zabytkowe szyny – niektóre mają choćby 100 lat.

Torowisko ma być gotowe w przyszłym roku, ale potrzeba jeszcze czasu w uzyskanie odpowiednich certyfikatów bezpieczeństwa dopuszczających ruch kolejowy. Trasa, która planowo zostanie udostępniona dla turystów w 2027 roku ma być wyjątkowym doświadczeniem przyrodniczym. Tomasz Hałatkiewicz mówi, iż podróż zaczyna się w malowniczym terenie – wzdłuż Garbu Pińczowskiego.

– Później skręcamy przez Skowronno do Umianowic. Trasa wiedzie przez rozlewiska, w bezpośrednim sąsiedztwie śródlądowej delty rzeki Nidy, gdzie w ostatnich latach prowadziliśmy intensywne prace nad przywróceniem jej naturalnych adekwatności – zaznacza.

Będzie to drugi odcinek Ciuchci Ponidzie dostępnej dla turystów. Docelowo jednak powstaną nie dwie osobne trasy, ale jedna ok. 30-kilometrowa od Jędrzejowa do Pińczowa. Do tego potrzebna pozostało modernizacja 600-metrowych drewnianych estakad i stalowego mostu na Nidzie. jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem – całą trasą będzie można przejechać za ok. 3-4 lat.

„Ciuchcia Ponidzie”. Wizualizacja wyglądu letnich wagonów. / Źródło: Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe

Jednocześnie z remontem torów realizowane są prace nad taborem kolejowym, który będzie potrzebny do uruchomienia drugiego odcinka kolejki. Tomasz Hałatkiewicz mówi, iż wyremontowana jest już druga lokomotywa, tzw. rumuńska, a w tej chwili modernizowane są dwa wagony tzw. letniaki.

– Powstają one ze starych wagonów towarowych. Będą komfortowe ze stylizowanymi na starodawne siedziskami. Wagony przystosujemy także do przewozu wózków oraz osób z niepełnosprawnościami – zapewnia.

To nie wszystko. W Jędrzejowie trwa z kolei remont hali napraw – największej tego typu w Polsce służącej do modernizacji kolejek wąskotorowych. Będzie ona w pełni dostosowana do prowadzenia napraw bieżących. Niewykluczone, iż także komercyjnie, bo jak mówi dyrektor Tomasz Hałatkiewicz, kolejki wąskotorowe w Polsce odradzają się – w tej chwili jest ich już ponad 20. Ponadto remontowana jest zabytkowa hala – ta ma docelowo służyć jako industrialne zaplecze do organizacji różnego rodzaju wydarzeń i imprez kulturalnych.

Idź do oryginalnego materiału