Odkąd wprowadzono strefy czystego transportu, normy emisji spalin zaczęły być w Polsce traktowane na poważnie. Spora grupa użytkowników aut rezygnuje z zakupu konkretnego modelu właśnie ze względu na zbyt niską normę emisyjną. Co to są, od kiedy obowiązują i co zmieniają w posiadaniu samochodu normy Euro?
Normy emisji spalin to zestaw regulacji prawnych wprowadzonych po to, aby ograniczyć ilość szkodliwych substancji emitowanych przez pojazdy mechaniczne i chronić jakość powietrza. W Europie pierwsza norma Euro 1 została wprowadzona w 1992 roku i zaczęła obowiązywać od 1993 roku. Od tamtej pory kolejne normy sukcesywnie zaostrzały dopuszczalne limity emisji tlenków azotu, tlenku węgla, węglowodorów i cząstek stałych, ustanawiając nowe standardy dla samochodów osobowych, ciężarówek i innych pojazdów.
Historia i rozwój norm Euro
- Euro 1 (1993): pierwsza norma dla samochodów osobowych i lekkich ciężarówek, wprowadziła m.in. obowiązek stosowania katalizatorów spalin.
- Euro 2 (1997): normy rozszerzone na pojazdy dwu- i trójkołowe.
- Euro 3 (2001): rozróżnienie norm emisji dla silników benzynowych i Diesla ze względu na różne profile emisji.
- Euro 4 (2005): dalsze zaostrzenie limitów, szczególnie tlenków azotu.
- Euro 5 (2011): obligatoryjne wprowadzenie filtrów cząstek stałych (DPF) dla samochodów z silnikami Diesla.
- Euro 6 (2015): aktualnie obowiązująca norma, która wprowadziła dodatkowo pomiary emisji w warunkach rzeczywistej jazdy (RDE) oraz zaostrzyła limity tlenków azotu i cząstek stałych.
Rocznik samochodu, a norma emisji Euro
Każdy samochód homologowany w Europie ma przypisaną normę emisji spalin zgodnie z klasyfikacją Euro, chyba iż jest starszy niż 1993 r. Warto zwrócić uwagę, iż są dwie daty wprowadzania normy Euro. Jedna obowiązuje dla nowo homologowanych modeli (w tabeli lewa kolumna), druga dla już dostępnych w ofercie producenta. Miało to na celu przygotowanie samochodów będących w produkcji do nowych standardów emisyjnych. Zasada ta działa od normy Euro 4. Zgodnie z nią, jeżeli samochód miał wejść na rynek jako nowy model w 2005 roku. to musiał już spełniać standard Euro 4. Natomiast jeżeli auto było w produkcji, np. od 2002 roku, to dopiero od 2006 roku model ten był objęty standardem Euro 4.
| Od 1993 | Od 1993 |
| Od 1997 | Od 1997 |
| Od 2001 | Od 2001 |
| Od 2005 | Od 2006 |
| Od 2009 | Od 2011 |
| Od 2014 (Euro 6a/6b), od 2015 (Euro 6c/d) | Od 2015 |
| Od listopada 2026 | Od około 2028-2030 (pełne wdrożenie) |
Warto też wiedzieć, iż niektóre samochody spełniały normy emisji, zanim zostały one wprowadzone. Doskonałym przykładem może być Fiat Bravo 1.6 Multijet oferowany od roku 2007. W praktyce może się jednak okazać, iż ze względu na przypisaną mu datę produkcji auto nie będzie miało wpisane normy Euro 5, ale już samochód z rocznika 2009, który ma identyczny silnik, będzie miał Euro 5.
https://magazynauto.pl/porady/euro-7-weszlo-w-zycie-na-razie-na-papierze-na-praktyczne-skutki-trzeba-poczekac-jeszcze-2-5-roku-zobacz-co-sie-zmieni-a-co-zostanie-po-staremu,aid,4247#google_vignetteJakie przełożenie ma norma Euro na praktykę?
Norma Euro ma praktyczne przełożenie na kilka aspektów związanych z użytkowaniem pojazdu. Starsze samochody (z niższymi normami Euro) są często objęte wyższymi opłatami drogowymi (lub innymi podatkami) i ograniczeniami wjazdu do niektórych miast czy krajów. Warto mieć to na uwadze, wybierając się - zwłaszcza samochodem spełniającym normę Euro 4 lub niższą - do stolic miast europejskich. W niektórych obowiązują szczególne przepisy odnośnie emisji spalin. Możliwe, iż trzeba będzie posiadać specjalne nalepki lub wnosić opłaty. Prosty przykład to Berlin.
Wjazd do Berlina w ramach strefy niskoemisyjnej (Umweltzone) wymaga posiadania zielonej plakietki ekologicznej, która jest potwierdzeniem spełniania norm emisji co najmniej Euro 4 dla pojazdów z silnikami Diesla i Euro 1 dla benzynowych. Obowiązek posiadania zielonej naklejki obowiązuje od 1 stycznia 2010 roku i jest podstawą do wjazdu na obszar strefy, która obejmuje centrum miasta. Wjazd bez odpowiedniej plakietki lub z niższą kategorią (czerwoną lub żółtą) jest zabroniony i karany mandatem w wysokości 80 euro.
W Polsce mamy strefę czystego transportu w Warszawie i od 1 stycznia 2026 r. będzie ona także w Krakowie. Do warszawskiej strefy nie wjedziemy dieslem spełniającym normę Euro 3 lub niższą, a benzyniakiem z normą Euro 1. Kraków ma surowsze zasady i ogranicza wjazd dla benzyniaków z normą Euro 3 lub niższą, a dla diesli jest to Euro 5. I właśnie w związku z tym wielu użytkowników sprzedaje starsze auta lub kupując młodsze, ale używane, bierze pod uwagę normy emisji, bo będą one zmieniać się z biegiem lat.
https://magazynauto.pl/wiadomosci/norma-emisji-euro-7-jest-potencjalnie-szkodliwa-dla-srodowiska,aid,2968
2 godzin temu



![[05.11.2025] Zmiany dla linii L11 i L34](https://powiat-legionowski.pl/img/artykuly/1/2025_11/bez-nazwy-10.png)








