Coraz więcej polskich towarów rolniczych na zagranicznych rynkach

1 godzina temu
Zdjęcie: Wartość eksportu pieczywa i wyrobów piekarniczych / Fot. Canva


Systematycznie rośnie wartość eksportu polskich produktów rolno-spożywczych. Za granicą, a szczególnie w krajach Unii Europejskiej, konsumenci cenią nasze mięso, produkty zbożowe czy mleczne. W porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego zwiększa się też import produktów z zagranicy.

Z raportu Biura Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wynika, iż od stycznia do maja 2025 roku wartość eksportu towarów rolno-spożywczych z Polski wyniosła 23,5 mld euro, czyli 99 mld zł i była wyższa o 8,4 proc. niż w analogicznym okresie 2024 roku. Najwięcej polskich produktów jedzie na rynki państw Unii Europejskiej.

Na rynek Unii Europejskiej w tym okresie sprzedano towary o wartości 17,5 mld euro, czyli 74 mld zł – wzrost wartości o 10 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu 2024 roku. Udział rynku Unii Europejskiej w polskim eksporcie wyniósł 75proc. Do państw pozaunijnych wyeksportowano produkty rolno-spożywcze o wartości 6 mld euro, czyli 25 mld zł – wzrost o 3 proc. Udział państw spoza Unii Europejskiej w strukturze geograficznej eksportu artykułów rolno-spożywczych z Polski wyniósł 25 proc.

W tym czasie import towarów rolno-spożywczych do Polski wyniósł 16,3 mld euro, czyli 69 mld zł i był o 11,4 proc. większy niż przed rokiem.

Statystyki pokazują, iż jeżeli chodzi o produkty mięsne, od stycznia do maja 2025 roku wartość wyeksportowanych z Polski produktów mięsnych była o 19 proc. większa niż przed rokiem i wyniosła 5,1 mld euro, czyli 21,7 mld zł. Udział mięsa w eksporcie produktów rolno-spożywczych stanowił 22 proc.

W pierwszych pięciu miesiącach tego roku z Polski wyeksportowano 920 tys. ton mięsa, przetworów i żywca drobiowego, o 0,3 proc. mniej niż przed rokiem. Ale produkty drobiowe generowały największe przychody z eksportu 2,6 mld euro, 50 proc. udziału w grupie produktów mięsnych i wzrosły rok do roku o 20 proc. W tym samym czasie do Polski zaimportowano 87 tys. ton drobiu, o 13 proc. więcej niż przed rokiem.

Eksport produktów wołowych i cielęcych z Polski w tym czasie większy o blisko 4 proc. rok do roku, do 233 tys. ton, a przychody – o 30 proc. do 1,4 mld euro, ponad 6 mld zł. Import asortymentu wołowego i cielęcego do Polski był również większy – o blisko 2 proc. rok do roku i ukształtował się na poziomie 32 tys. ton, a wydatki na import wzrosły o 27 proc., do 185 mln euro.

Od stycznia do maja 2025 roku z Polski wyeksportowano 293 tys. ton mięsa, przetworów i tłuszczów wieprzowych oraz żywca, o 11 proc. więcej niż przed rokiem, a wartość eksportu tego asortymentu osiągnęła 898 mln euro, czyli 3,8 mld zł – o 6 proc. więcej rok do roku. Jednocześnie do Polski sprowadzono 424 tys. ton produktów wieprzowych, o 6 procent więcej niż przed rokiem za 1,2 mld euro, czyli 4,9 mld zł. Wartość importowanych produktów wieprzowych była o 5 proc. mniejsza rok do roku.

Blisko 221 mln euro, czyli 4 proc. udziału w wartości wyniosły przychody z eksportu pozostałych gatunków mięs, przetworów i żywca.

W krajach Unii Europejskiej, konsumenci cenią nasze mięso, produkty zbożowe czy mleczne. / Fot. Canva



Idź do oryginalnego materiału