CPK opublikował Master Plan – długoterminową koncepcję rozwoju lotniska

1 rok temu

CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy – poinformowała spółka we wtorek. Jak dodała, niebawem CPK przedstawi koncepcję architektoniczną terminala i dworca kolejowego.

„Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania. Na terenie inwestycji postępują gwałtownie wykupy nieruchomości, w terenie realizowane są też rozbiórki i odwierty geologiczne”

– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, cytowany we wtorkowym komunikacie.

Centralny Port Komunikacyjny i planowane etapy jego rozwoju

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wyjaśniła, iż Master Plan przedstawia etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, planowanego w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 r. – granicznej daty prognozy lotniczej dla rynku polskiego stworzonej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Podkreślono, iż Master Plan jest zgodny z prognozami IATA, które powstały w trzech scenariuszach – niskim, bazowym i wysokim.

„W scenariuszu bazowym poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 r., co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r., przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45 – 50 proc.”

– wyliczono.

W komunikacie przypomniano, iż w czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Ustawie Prawo Lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska.

Wyjaśniono, iż Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu, który zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców na temat lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego: od wizji i celów strategicznych poprzez analizowane w trakcie prac planistycznych warianty, szczegóły lokalizacji i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska, etapowania budowy, strefy operacyjnej, terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, Airport City, strefy cargo, bazy utrzymania samolotów, infrastruktury wojskowej i general aviation.

CPK przewiduje modułową rozbudowę terminala

Spółka CPK dodała, iż możliwa będzie modułowa rozbudowa terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury tak, by zapewnić efektywną pracę całego hubu.

„W chwili otwarcia lotnisko CPK będzie dysponowało dwiema równoległymi drogami startowymi o długości 3800 metrów każda, oddzielonymi 2500-metrową przestrzenią (tzw. midfield,) na której zlokalizowana zostanie (…), m.in. terminal pasażerski z węzłem multimodalnym obejmującym dworzec kolejowy, płyty postojowe i odlodzeniowe, wieża kontroli ruchu lotniczego. Rezerwa pod trzecią droga startową, która może być potrzebna w kolejnej fazie rozwoju lotniska, znajduje się na południe od dwóch w tej chwili projektowanych”

– podano w komunikacie.

Poinformowano również, iż po północnej stronie terminala powstanie dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Wyjaśniono, iż dworzec kolejowy CPK stanowić będzie środek węzła kolejowego łączącego Centralny Port Komunikacyjny z liniami m.in. w stronę Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.

Spółka CPK wskazała również, iż wyniki prognoz Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują, iż docelowo około 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżało do lotniska koleją, około 50 proc. skorzysta z samochodów i taksówek, a pozostali z autobusów i innych środków transportu. W dłuższej perspektywie czasowej planowane jest również przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od Grodziska Mazowieckiego do terminala pasażerskiego CPK.

Spółka poinformowała też, iż w obrębie lotniska powstaną dwa dodatkowe przystanki kolejowe, obsługiwane przez pociągi regionalne. Przystanek CPK Wschód umożliwi dojazd do Airport City, (czyli obiektów hotelowych, biurowych, konferencyjnych i administracyjnych). Z kolei CPK Zachód obsłuży m.in. strefę cargo (dla ładunków frachtowych w zachodniej części węzła dodatkowo powstanie stacja CPK Towarowa).

Master Plan uwzględnia również połączenia lotniska z rozbudowaną Autostradą A2, drogą krajową nr 50 (DK50) oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).

Spółka CPK poinformowała także, iż niebawem przedstawi koncepcję architektoniczną terminala pasażerskiego i dworca kolejowego, „nad którymi od listopada ubiegłego roku pracuje zespół projektowy z udziałem master architekta, pod przewodnictwem brytyjskiego biura Foster+Partners”.

CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.

Centralny Port Komunikacyjny na zachod.pl

KRAJ I ŚWIAT

Wybrano Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej dla CPK. Kolejny istotny krok gigantycznej inwestycji

26 października 2022

Spółka Centralny Portu Komunikacyjny podpisała umowę na Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej - wybrano spółkę Dar Al-Handasah Consultants. To kolejny krok w przygotowaniach do największej komunikacyjnej inwestycji w Polsce. Wykonawca został wybrany w jednym z czterech kluczowych postępowań przetargowych w ramach Podprogramu Lotniskowego CPK. Do strategicznych zadań wybranej spółki będzie...

Czytaj więcej

Senat odrzucił ustawę dot. ulepszenia procesu inwestycyjnego CPK

4 sierpnia 2022

Polska i Korea Południowa zacieśnią współpracę w ramach budowy CPK

8 grudnia 2021

Centralny Port Komunikacyjny: zakończono prace przygotowawcze dot. ponad 1000 km linii kolejowych

24 września 2021

CPK: wybrano wykonawcę linii kolejowej z Ostrołęki do Giżycka

29 czerwca 2021

Nowe linie kolejowe połączą regiony z CPK

20 lipca 2019

Morawiecki o CPK: Może być sercem biznesowym i komunikacyjnym

30 kwietnia 2019
Idź do oryginalnego materiału