CPK opublikował długoterminową koncepcję rozwoju lotniska, tzw. Master Plan zawierający plany rozbudowy węzła, który zintegruje ruch lotniczy, kolejowy i drogowy – poinformowała spółka we wtorek. Jak dodała, niebawem CPK przedstawi koncepcję architektoniczną terminala i dworca kolejowego.
„Przeszliśmy z fazy planowania do zaawansowanego projektowania. Na terenie inwestycji postępują gwałtownie wykupy nieruchomości, w terenie realizowane są też rozbiórki i odwierty geologiczne”
– powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, cytowany we wtorkowym komunikacie.
Centralny Port Komunikacyjny i planowane etapy jego rozwoju
Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wyjaśniła, iż Master Plan przedstawia etapy rozwoju lotniska CPK: od jego uruchomienia, planowanego w 2028 r., poprzez kolejne fazy, aż do 2060 r. – granicznej daty prognozy lotniczej dla rynku polskiego stworzonej przez Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA). Podkreślono, iż Master Plan jest zgodny z prognozami IATA, które powstały w trzech scenariuszach – niskim, bazowym i wysokim.
„W scenariuszu bazowym poziom 40 mln pasażerów zostanie osiągnięty ok. 2035 r., co oznaczałoby konieczność rozbudowy infrastruktury. W 2060 r., przewiduje się możliwość obsługi na CPK prawie 65 mln pasażerów rocznie. Prognozowany ruch transferowy w początkowym okresie funkcjonowania lotniska ma stanowić około 40 proc. i wzrosnąć w długim okresie do poziomu 45 – 50 proc.”
– wyliczono.
W komunikacie przypomniano, iż w czerwcu 2023 roku zatwierdzony został Plan Generalny, czyli dokument wymagany w Ustawie Prawo Lotnicze do uzyskania zgód i akceptacji na szczeblach administracji państwowej do budowy nowego lotniska.
Wyjaśniono, iż Plan Generalny to uzupełnienie Master Planu, który zawiera wytyczne dla projektantów i wykonawców na temat lotniska oraz węzła kolejowego i drogowego: od wizji i celów strategicznych poprzez analizowane w trakcie prac planistycznych warianty, szczegóły lokalizacji i koncepcję zrównoważonego rozwoju aż po rozwiązania dotyczące układu lotniska, etapowania budowy, strefy operacyjnej, terminalu pasażerskiego, dworca kolejowego, Airport City, strefy cargo, bazy utrzymania samolotów, infrastruktury wojskowej i general aviation.
CPK przewiduje modułową rozbudowę terminala
Spółka CPK dodała, iż możliwa będzie modułowa rozbudowa terminala, płyt postojowych i pozostałej infrastruktury tak, by zapewnić efektywną pracę całego hubu.
„W chwili otwarcia lotnisko CPK będzie dysponowało dwiema równoległymi drogami startowymi o długości 3800 metrów każda, oddzielonymi 2500-metrową przestrzenią (tzw. midfield,) na której zlokalizowana zostanie (…), m.in. terminal pasażerski z węzłem multimodalnym obejmującym dworzec kolejowy, płyty postojowe i odlodzeniowe, wieża kontroli ruchu lotniczego. Rezerwa pod trzecią droga startową, która może być potrzebna w kolejnej fazie rozwoju lotniska, znajduje się na południe od dwóch w tej chwili projektowanych”
– podano w komunikacie.
Poinformowano również, iż po północnej stronie terminala powstanie dworzec kolejowy z sześcioma podziemnymi peronami obsługujący połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Wyjaśniono, iż dworzec kolejowy CPK stanowić będzie środek węzła kolejowego łączącego Centralny Port Komunikacyjny z liniami m.in. w stronę Warszawy, Łodzi i Wrocławia, Poznania, Krakowa i Katowic, Trójmiasta i Rzeszowa.
Spółka CPK wskazała również, iż wyniki prognoz Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wskazują, iż docelowo około 40 proc. pasażerów będzie dojeżdżało do lotniska koleją, około 50 proc. skorzysta z samochodów i taksówek, a pozostali z autobusów i innych środków transportu. W dłuższej perspektywie czasowej planowane jest również przedłużenie linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej (WKD) od Grodziska Mazowieckiego do terminala pasażerskiego CPK.
Spółka poinformowała też, iż w obrębie lotniska powstaną dwa dodatkowe przystanki kolejowe, obsługiwane przez pociągi regionalne. Przystanek CPK Wschód umożliwi dojazd do Airport City, (czyli obiektów hotelowych, biurowych, konferencyjnych i administracyjnych). Z kolei CPK Zachód obsłuży m.in. strefę cargo (dla ładunków frachtowych w zachodniej części węzła dodatkowo powstanie stacja CPK Towarowa).
Master Plan uwzględnia również połączenia lotniska z rozbudowaną Autostradą A2, drogą krajową nr 50 (DK50) oraz planowaną Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW).
Spółka CPK poinformowała także, iż niebawem przedstawi koncepcję architektoniczną terminala pasażerskiego i dworca kolejowego, „nad którymi od listopada ubiegłego roku pracuje zespół projektowy z udziałem master architekta, pod przewodnictwem brytyjskiego biura Foster+Partners”.
CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa.
Centralny Port Komunikacyjny na zachod.pl
Wybrano Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej dla CPK. Kolejny istotny krok gigantycznej inwestycji
Spółka Centralny Portu Komunikacyjny podpisała umowę na Generalnego Projektanta Inżynierii Lądowej - wybrano spółkę Dar Al-Handasah Consultants. To kolejny krok w przygotowaniach do największej komunikacyjnej inwestycji w Polsce. Wykonawca został wybrany w jednym z czterech kluczowych postępowań przetargowych w ramach Podprogramu Lotniskowego CPK. Do strategicznych zadań wybranej spółki będzie...
Czytaj więcej