Cyberataki na lotniskach w Europie – paraliż odpraw i coraz większe zagrożenie
20 września 2025 roku tysiące pasażerów w całej Europie utknęło na lotniskach po tym, jak systemy odpraw i boardingu dostawcy Collins Aerospace padły ofiarą cyberataku. Największe problemy pojawiły się w Londynie (Heathrow), Brukseli i Berlinie, gdzie pracownicy musieli przejść na odprawę ręczną. W efekcie doszło do opóźnień, odwołań lotów i chaosu w terminalach.
Europa coraz częściej celem hakerów
To nie pierwszy raz, kiedy cyberatak sparaliżował europejskie lotniska:
-
2022 – Rumunia: grupa Killnet przeprowadziła atak DDoS na strony internetowe lotnisk w Bukareszcie i Cluj-Napoca.
-
2024 – Europa: globalna awaria systemów IT zakłóciła pracę lotnisk m.in. w Pradze, Budapeszcie, Bratysławie, Amsterdamie, Berlinie, Warszawie i Poznaniu.
Skutki dla podróżnych
Cyberataki i awarie systemów mają realne konsekwencje dla pasażerów:
-
długie kolejki do odprawy,
-
utrata dostępu do systemów bagażowych,
-
ryzyko odwołania lub opóźnienia lotów,
-
możliwość wycieku danych osobowych.
Eksperci ostrzegają, iż takie incydenty mogą w przyszłości zagrozić nie tylko płynności podróży, ale i bezpieczeństwu lotniczemu.
Reakcje i zabezpieczenia
Lotniska i linie lotnicze w całej Europie inwestują w cyberbezpieczeństwo, wdrażają procedury awaryjne i rozwijają systemy zapasowe. Tylko międzynarodowa kooperacja może jednak skutecznie ograniczyć skutki ataków na transport lotniczy.
Podsumowanie
Cyberataki na lotniska w Europie pokazują, iż bezpieczeństwo podróży zależy dziś nie tylko od ochrony fizycznej, ale także od odporności cyfrowej. Pasażerowie muszą liczyć się z możliwością zakłóceń, a branża lotnicza stoi przed wyzwaniem ochrony swoich systemów przed coraz bardziej zaawansowanymi cyberprzestępcami.